Kan man polisanmäla skolan för bristande skolresultat?
Har precis fått veta att min dotter inte kommer få godkänt i en rad ämnen, bland annat i engelska.
Tycker det är så dåligt. Barnen går väl för sjutton i skolan för att lära sig saker? Då måste man kunna ställa vissa krav på skolan. Vi har ju skolplikt i Sverige och det kommer sig av en anledning.
Jag tycker det känns som de brustit i sitt uppdrag.
Och ja, man kan absolut ställa krav på skolan. Bland annat borde de ha varnat för länge sedan att barnet riskerade underkänt i flera ämnen samt föreslagit en åtgärdsplan för hur barnet skulle kunna få godkänt. Har det gjorts?
En annan sak är att skolan har skyldighet att se till individuella behov, tex föreslå utredning om de ser tecken på bristande koncentration eller dyslexi eller annat som orsak till den dåliga kunskapsinhämtningen. Har skolan påtalat några såna svårigheter?
Ibland är det bara lathet och allmänt dålig motivation från barnets sida. Då får man prata allvar med barnet och som förälder se om man kan hjälpa barnet vidare på nåt sätt.
Jag har en son som ska gå ut nian alldeles nu. Han har varit enormt skoltrött under högstadiet, särskilt i åttan var det lögn att få honom att jobba i skolan och betygen dalade och han riskerade/fick underkänt i flera ämnen. Vi fick besked om det i god tid och la upp en plan (skolan, föräldrar, sonen) om hur vi skulle göra för att förbättra situationen och se till att han fick betyg tillräckligt för att komma in på gymnasiet.
Under nian har vi jobbat stenhårt enligt den planen och fått till det jättebra. En stolt son har nu kommit in preliminärt på alla sina gymnasieval och är glad och nöjd med sin prestation. Men det har krävts att vi alla tagit vårt respektive ansvar. Skolan, vi föräldrar och sonen själv. Alla.