ananna skrev 2021-06-19 19:58:59 följande:
Jag hoppas innerligt att känslan har att göra med tidigare erfarenheter och att mensen inte kommer. Förstår din känsla precis.
För egen del kommer jag ihåg när jag slutade med preventivmedel (ca 2 år sedan) och var glad när mensen kom som en klocka eftersom det måste ju betyda att "allt fungerar som det ska" tänkte jag.... Tills vi började försöka bli gravida och den fortsätter komma månad efter månad, ångest och som ett slag i ansiktet varje gång. Usch!
Vad bra att du lättade på ditt hjärta till din vän, jag har inte öppnat upp mig för någon ännu. Men efter att ha läst ditt inlägg börjar jag tänka om. Känns extra tungt eftersom helt plötsligt verkar det inte finnas en enda person i min vänskapkrets som inte är gravid eller redan har barn. Är tacksam att jag har en så fin och stöttande sambo och er. Beundrar din öppenhet!
Kramar!
Tack <3 ja, jag vet ju inte hur det känns om jag skulle vara gravid. Men har någon slags övertygelse om att NÅGOT skulle kännas annorlunda. Och det gör det inte.
Ja men precis, har också tänkt likadant, att man varit glad för att "allt fungerar". Men man visste inte mycket alltså. Man har insett så mycket under dessa månader, och lärt sig så mycket, som man tänker att man borde fått lära sig i skolan. Ja usch, har i princip börja känna ren ilska när mensen kommer, som att kroppen sviker mig. I mörka stunder kan jag t.o.m känna "men jag kanske inte förtjänar att få uppleva den glädjen att få ett plus, det är bara andra som får", men det är ju kring mens som sådana tankar kan komma.
Man måste känna själv när man känner sig redo för det <3 och om man nu vill det. Jag ville inte det förut. Men när det började närma sig ett år för oss, och jag fick veta att min bror skulle få sitt andra barn, så kunde jag inte hålla masken, så där sprack det. Och sen dess kände jag att, varför ska jag INTE kunna prata om en sån här sak? Det känns som ett så enormt tabubelagt ämne, tills man faktiskt öppnar sig, och det plötsligt blir något helt "normalt". Och på något sätt så kändes det bra igår att säga det till min vän igår också för att "undervisa lite" att det faktiskt inte alltid är så enkelt, som många tror. Lite "sätta folk på plats", haha.
Och ja, det blir verkligen så, ens fokus riktas ju åt det hållet så alla är gravida kring en. Som att världen ska slå lite extra på en, haha. Skönt att du har en sådan stöttande sambo <3 och ja det är verkligen skönt att kunna ha alla här att vända sig till. Min sambo är stöttande, men väldigt trött på att höra om detta, haha. Så då kan jag ventilera mycket här. Tack <3 Kramar