• Mizzi26

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Vickan31 skrev 2021-06-12 03:28:42 följande:

Fina du, jag vill egentligen bara skicka en stor kram <3 Som flera andra redan sagt så är du såklart varmt välkommen tillbaka om du skulle känna för det senare, och jag lider verkligen med dig för de känslorna de beskriver önskar jag verkligen att ingen hade behövt känna. Man blir så frustrerad och arg över de där reglerna för det känns så orättvist att börja om på noll när det gäller väntetiden eftersom ni ju tyvärr inte fått ert efterlängtade barn utan ett missfall istället :( Hoppas att du trots allt får en fin sommar och semester, och kom ihåg att vi tänker på dig <3 

Tack snälla! Jag blir rörd av era fina ord.

Håller alla tummar och tår för er andra.
  • Mizzi26

Hej, vet inte om ni minns mig men jag valde att ta en paus över sommaren härifrån. Har dock hängt med o läst då och då för att följa er på avstånd.

Jag tog mig i kragen och ringde en klinik för en utredning och jag blev så himla paff.. har bråkat med landstinget i flera månader om allt möjligt men fick en tid direkt när jag ringde den andra kliniken. Hon undrade inte ens något. Har tid om två veckor dit så börjar få upp mitt hopp nu igen.

Hade ytterligare 2 kemiska efter att jag lämnade er här för en paus. Senast för två veckor sedan när jag plussade starkt på 5 stickor för o sedan få mens dagen efter suck.

Har lovar mig själv att inte ta fler test framöver förens jag missat mensen med några dagar.

Blev idag uppringd av landstinget också som skulle försöka få en tid för utredning om dom lyckas övertala läkaren (eftersom jag hade ett missfall i mars) men blir så kluven nu då jag ringt en annan klinik. Vad ska jag fullfölja? Kan ju inte göra två utredningar eller?

• Mizzi26
    Vickan31 skrev 2021-09-03 14:24:30 följande:

Hej Mizzi, såklart jag minns dig! Roligt att du är tillbaka i gruppen så att vi får veta hur det går för dig, men man hade såklart önskat att varken du eller någon av oss hade behövt vänta längre på våra efterlängtade barn. Jag beklagar verkligen dina kemiska <3

Vad bra att du ringde kliniken tycker jag, det kanske kan lätta stressen lite att ändå känna att det går framåt <3 Den andra kliniken, innebär det att det är en privat klinik och att ni då behöver betala för det ur egen ficka? Du kanske kan fråga den kliniken om de är kopplade till landstinget så att ni kan få utredningen landtingsfiansierad, eller om det är så att ni måste betala helt själva. Det är så svårt att säga vad du ska göra som sagt, men det beror ju lite på om ni känner att ni kan betala för utredningen privat eller om ni vill ha den landstingsfinansierad och då behöver invänta att de ger grönt ljus?

Ja jag känner att jag kan behöva lite stöd och få prata om det med er nu framöver! Ni är så himla härliga och peppande!

Tack snälla.

Båda klinikerna är via landstinget men hänger inte ihop mer än så. Undrar dock om dom kan se att jag har kontakt med båda?! Vill välja lovisa mottagningen för att det går snabbare där men går man vidare i utredningarna så blir man ändå skickat till sjukhuset här som nu funderar på om jag ska få en tid. Tänker att jag går på mitt första besök på Lovisas så får jag utgå därifrån.

Min bästa vän plussade i fredags efter ivf och min andra närmsta vän gjorde första ultraljudet igår och har en jättefin 12 veckors i magen. Känner lite press nu att det bara är vi kvar phuh. Så himla glad för dom men samtidigt så ledsen att inte få dela denna underbara upplevelse med dom.

Hur orkar man med dessa tankar som nöter i en :P
  • Mizzi26
    Vickan31 skrev 2021-09-06 08:57:52 följande:

Jag känner detsamma, man får verkligen så mycket i den här fina gruppen <3 

Hmm, ja det är svårt att veta om de kan se att du har kontakt med båda, jag har ingen aning men tänker att om ni går till två kliniker samtidigt kanske ni bara får ena betald via landstinget och den andra måste ni betala privat? Behöver såklart inte vara så, men kan kanske vara bra att reda ut tänker jag :) Vad spännande med ett första besök snart, hoppas att du/ni får ett bra bemötande och att allt går bra! <3 

Ååh jag förstår verkligen att det är blandade känslor det där - ett det på ett sätt känns hoppfullt med deras graviditeter och på ett sätt kanske jobbigt för att man känner att man "halkar efter" och är "den enda som är kvar". 

Ja det är verkligen många jobbiga tankar att försöka hantera, och vissa dagar går det bra och andra mindre bra. Det är okej att känna avundsjuka, missunnsamhet och alla andra fula känslor som ibland poppar upp - jag tror att vi alla känner sådana saker emellanåt, men det kommer inte alltid att vara så här. Du kommer att kunna glädjas 100% för dina vänner sedan, och jag är säker på att ni kommer att få hjälp så att ni också får er efterlängtade bebis snart <3 

Jag får försöka reda ut det där för säkerhetsskull :)

Ja det är väldigt spännande, mest spännande är blodproven som jag nu får en andra bedömning av en ny läkare som är inriktad på rätt sak! Hoppas att jag bara behöver en Quick-fix och slipper ivf.

Tack för de fina och kloka orden, idag är en sån dag jag bara är ledsen & avundsjuk. I förrgår var jag upp över öronen glad för deras skull. Det händer fort i svängarna.. är nog extra känslig idag för att jag tog dos 2 av vaccinet igår och mår som en kratta idag. Är rädd att det strular med denna cykel pga det. Men samtidigt hoppfull inför besöket o att komma igång där.
  • Mizzi26
    Vickan31 skrev 2021-09-06 11:35:50 följande:

Åh men det är ju jättebra, så viktigt att få komma till rätt person! :) Som du säger, då kan det ju vara så att den läkaren ser att ni kan testa något annat innan IVF! Håller som sagt tummarna för att ni ska få bra besked!

Ååh, jag förstår precis! Som du säger, det kan verkligen svänga fort och det är okej! Jag vet inte om dina vänner vet om er resa, men om de gör det så kan de säkert förstå om du inte är så där upp över öronen glad för dem varje dag utan att det kan gå i vågor och vara väldigt tungt vissa dagar <3 Hoppas att vaccinet inte påverkar din cykel så mycket! Jag vet ju att det gjort det för vissa, men för många - mig själv inräknat - har cykeln fungerat precis som vanligt trots vaccin :) 

Tack det hoppas jag verkligen :)

Dom två är dom enda som vet om vår resa så dom har förståelse tack o lov.

Vad skönt att höra att det fungerade bra för dig :)

Håller tummarna för din resa också, såg vad du skrev till dom andra. Tack igen!
  • Mizzi26
    Soff skrev 2021-09-06 21:31:28 följande:

Bim om några dagar och jag känner att mensen är på ingång som vanligt :'( ... tog ett test för en gångs skull innan bim, och det visade förstås negativt också. Tvärblankt som alla andra test man tagit. Spär ytterligare på känslan av att man har en oduglig kropp som inte ens kan göra det den är skapt för att göra... och nu kommer också min mardröm att besannas, som jag varit rädd för så länge. Min bror och hans sambo kommer definitivt få deras barn innan jag ens blir gravid.

Trodde jag aldrig att jag skulle hamna här. Aldrig. Stressen blir alltmer påtaglig och ångesten... det är en sån enorm sorg för mig att dom hinner få sitt barn innan jag ens blivit gravid, med många andra runtomkring mig. Och det plågsamma är att jag utvecklat en sådan ilska kring detta. Jag vill bara skrika ut att "NI SKA BARA VETA HUR LYCKLIGT LOTTADE NI ÄR, FÖR NI HAR INGEN ANING!!!" Och självklart är dom tacksamma....men dom förstår inte HUR..... behöver jag ens förklara för er härinne, ni förstår ju vilka känslor man går igenom.

Nästa IVF nu då. Vill bara sätta igång nu. Men en röst inom mig säger också, tänk om jag iallafall någon gång kunde bli gravid på naturlig väg. Bara för att bekräfta att min kropp KAN lyckas....min kropp KAN göra det den är skapt för att göra. Det skulle vara en sådan lycka. 

Vill bara skicka en kram och jag förstår dig precis!

Har två vänner som är gravida nu som jag inte alls trodde skulle vara före mig pga mina många försök. Men nu är min enda mardröm att inte hinna bli gravid innan dom får sina barn.. jag vill vara med i den resan dom gör tillsammans med dom. Det bygger en stor frustration och ångest och stress inom mig.

Min svägerska har hunnit få två barn under tiden vi har försökt så där har jag redan gett upp?.

Försöker själv intala mig att det kommer att hända (med lite hjälp) när det är menat att hända. Det lugnar mig lite emellanåt när stressen är för påtaglig.

Iallafall, kan tänka mig hur du känner och vill bara skicka en mega kram & det är inte våra kroppar fel..

i mitt fall är det alla p-piller jag ätit under så många år som har förstört min normala kropp. Men man vill gärna skylla på sin dumma kropp. Vi människor har inte någon vidare livsstil längre och stressen i samhället idag påverkar oss nog mer än vi vill erkänna. Jag tror inte att det är just vårat fel att allt är upp och ner, som tur är finns ivf för oss som inte är superfertila av alla olika anledningar. Du kommer vara lika lycklig sen när du har en liten oavsett hur den lilla kom till. Även om det inte var en romantisk natt i Italien..

kram kram & kämpa på och försök att inte ?tävla? för det gör inget gott. Fokusera på din kropp och ditt välmående och skit i resten <3

Menade inget illa & mitt feber-svammel kanske är svår att förstå.
  • Mizzi26

Hej allihopa, idag var första besöket för utredning med prover & undersökning. Mannen bokade spermaprov. Känns så himla skönt att vara igång! Blev först lite förtvivlad när vi började prata o hon slog ned mina missfall med att dom inte räknas pga att jag aldrig fick dom bekräftade med ultraljud. Fick ju mina missfall i vecka 8 och första ultraljudet är vid v12 så hur ska jag då kunna bevisa det.. men efter ultraljudet hos henne kunde hon snabbt konstatera att jag lider av pco alternativt pcos men hon vet inte vilket av dom eller hur illa det är förens provsvaren kommer tillbaka. Det var både en lättnad att jag haft rätt hela tiden och ett nedslag för att vi då har ett verkligt problem. Förhoppningsvis får vi rätt hjälp nu iaf.

Fick provera utskrivet som en start, har jag inte fått mens inom 2 veckor så skulle jag börja med dom för hon kunde inte se några mogna ägg alls? antingen hade jag äl igår eller så blir det ingen denna cykel så återstår o se. Sen är det dags för spolning och den är jag mer nervös över. Många har fått så himla ont men hoppas att jag inte är en av dom.

Känner ändå hoppfull och spänd nu vilket är skönt.

Men mitt i denna positiva veva så har jag också skapat en annan oro, sa upp mig pga många anledningar från mitt fasta jobb och min trygghet i denna bebisverkstan. Vi klarar oss fint ändå men är lite stressad inombords att inte få behålla någon ny ev provanställning om jag skulle bli gravid framöver när vi påbörjar letrozol behandlingen.

Får a-kassa i början nu när jag repar mig mentalt från allt med jobbet & söker nytt men tänk om jag fastnar i arbetslösheten pga en kommande graviditet. Stressad att hitta ett nytt och få fast innan. Min man rycker mest på axlarna o säger att det löser sig men han förstår inte min oro & hur vanligt det är här att man hittar på en lam ursäkt för att bli av med alla gravida så fort det går.

Någon annan som varit/är i samma eller liknande sits?

• Mizzi26
    RH93 skrev 2021-09-13 15:44:04 följande:

Hej gänget! Idag var jag på min spolning. Var förberedd med värktabletter och själva undersökningen tyckte jag gick smidigt, bara lite mensvärk. Läkaren sa att äggledarna såg bra ut. På livmodern såg hon dock något som såg ut som någon sammanväxning. Hon sa att det är väldigt osannolikt att få det om man inte haft missfall, behövt skrapa eller haft någon infektion i livmodern. Därför bör man alltså veta om att man haft något problem, vilket jag inte har. Därmed trodde hon att det högst troligt var något tillfälligt, och i så fall är det borta till nästa mens. Det kunde vara typ rester av slemhinnan från förra cykeln tror jag hon sa. Pga detta så ville hon att jag ska göra undersökningen igen efter nästa mens för att se om det fortfarande är kvar. Om det skulle vara en sammanväxning så behöver man göra en hysteroskopi, och bli sövd, därför vill man vara säker på att det inte bara är tillfälligt. Som jag förstod det så gör en sådan sammanväxning att ägget inte kan fästa och utvecklas som det ska i livmodern. Alltså skulle detta kunna vara en förklaring till vår infertilitet. Det skulle på ett sätt kännas skönt då det verkar ganska lättåtgärdat. Det som oroar mig nu är bara hur lång tid det kan ta innan man då får tid till den operationen.. Vill ju såklart inte behöva vänta flera månader innan man ens kan försöka bli gravid och ha en chans. Men vi försöker att ta en sak i taget.

Hej, ska också göra spolning och är lite nervös över smärtan men vad skönt att se att det gick bra för dig med just den biten! Det ger mig lite hopp.

Tråkigt att det skulle vara något annat som strular men skönt också att få det fixat om det skulle vara det som orsakat infertiliteten. Håller tummarna för att det kommer ut o bara är rester, en operation är ju det sista man vill behöva göra & vänta på. Däremot brukar sånna operationer gå ganska snabbt att få en tid till så jag skulle inte oroa mig för mycket. Håller tummarna för dig :)
  • Mizzi26
    RH93 skrev 2021-09-14 05:39:17 följande:

Va skönt att ni äntligen kommit igång! Förstår att det känns jobbigt att få ett sånt besked men hoppas som du säger att ni får rätt hjälp nu.

Har inte varit i just din situation, men jag fick söka många jobb när jag tog examen och hade mycket ångest kring att inte få något så förstår ändå din oro. Men så länge ni ändå klarar er så är det ju också viktigt att tänka på din hälsa så tycker det är väldigt starkt och bra gjort av dig att säga upp dig. Denna process är ju väldigt mentalt jobbig i sig så jag tror verkligen det är viktigt att göra vad man kan för att må så bra som möjligt. Hoppas att du snart hittar något nytt :)

Svarar på det du skrev innan här också, jag har också låg smärttröskel, får förbereda mig som du gjorde & hålla tummarna att det går bra :).

Ja hälsan är ju det viktigaste & jag hoppas att mitt val ska kunna få mig att slappna av lite mer. Fick panikångestattacker då o då på kvällarna när jag tänkte på jobbet. Mår redan mycket bättre vilket är skönt och jag har inte ens slutat än haha :)
  • Mizzi26

Måste bara säga att jädrans vad vi alla går igenom saker här! Vi får tacklas med så mycket och även om det inte är riktigt samma sak för alla så har vi ändå samma mål & samma grundproblem. Vilka kämpar ni/vi är allihopa! Kram till er alla!

Min uppdatering lyder såhär, jag skulle gjort spolning igår men har klagat om en annorlunda smärta i livmodern/äggstockarna sedan mitt senaste besök där så hon skulle kolla om allt stod rätt till innan spolningen och utbrast bara i ett oj? jag fick ingen spolning och vet inte när jag kommer få göra ett nytt försök för jag har tydligen en cysta på 5 cm. Fick ett besök om två veckor för att se om den försvunnit. Vilket betyder att vi inte kunde starta med provera nu och inte heller letrozol. Allt blir förskjutet. Ligger hemma med smärtor från cystan och hoppas att jag aldrig mer ska nysa för jag skrek rakt ut av smärtan jag fick då haha.

Har däremot fått tillbaka mina provsvar & jag har diagnostiserats med pco/pcos.

Vet att ni är väldigt mycket duktigare än mig på provsvar o vad som betyder vad så tänkte att ni kanske ville se över om allt ser okej ut trots min pco?

T4 - 15,0

TSH - 1,7

FSH - 5,0

LH - 18

S-prolaktin - 180

S-testosteron - 1,3

Östradiol - 310

AMH - 46,6

• Mizzi26
    evelinagra1 skrev 2021-09-23 22:21:32 följande:

Hej, jag hoppar in i denna tråden om det är okej.. om ca 2 veckor ska jag på mitt första besök för fertilitetsutredning på carlanderska i Göteborg, är det någon som skulle vilja berätta vad man brukar få göra på första besöket? Är så nervös D:

Hej och välkommen!

Jag gjorde mitt första besök ganska nyligen och fick då börja med att berätta hur länge vi försökt, vad jag hade för problem med cyklerna och sen fick jag en gyn undersökning & mannen och jag fick ta olika blodprov.

Hon frågade också lite allmänna saker om vår relation, om vi var gifta, om vi bodde ihop osv.

Sen bokade vi in sperma-prov till mannen och en ny tid för uppföljning av proverna & spolning till mig. Väldigt snabba puckar för vår del :)

Hoppas du fick svaren du behövde.
  • Mizzi26
    Vickan31 skrev 2021-09-24 09:32:49 följande:

Vad fint skrivet, vi är verkligen kämpar och jag är så glad att jag har er alla vid min sida i det här <3 

Vad bra att du sa till om din smärta så att de hittade cystan. Det låter ju ändå som att det finns hopp om att den kanske försvinner av sig själv ganska snabbt så det håller vi tummarna för, men förstår att det känns jobbigt att allt skjuts fram och att det ska göra så ont! Känns så orättvist att du ska behöva ha det så här. Stor kram från mig <3 

Verkligen! Jag också! :)

Ja tio steg bakåt men ändå skönt att det inte var värre än så. Jag hoppas att allt ser bra ut vid nästa besök så att vi kan planera framåt. Tack snälla!

Såg att du fick din mens igen, stor kram till dig också! Och jag förstår den lilla extra besvikelsen för jag trodde också att jag hade en nid-blödning förra cykeln.
  • Mizzi26
    evelinagra1 skrev 2021-09-24 09:38:43 följande:

Tack snälla för svar! Det är tydligen bara jag som ska komma på besöket så då ska jag säkert göra det som du fick göra :)

Håller tummarna för dig att allt går bra & du blir hörd! :)
  • Mizzi26

Hej alla, nu är jag på fötter för att skriva här igen, för det första? ett mega GRATTIS till er som plussat nu. Så härligt att se!

Jag var på ultraljud i onsdags för att se att cystan försvunnit men den hade bara krympt från 6 till 3 cm.

I fredags var jag på spolning och då sa hon att den var borta och det bara fanns lite vätska kvar. Spolningen gick bra men gjorde fruktansvärt ont när hon stötte emot äggstockarna med ultraljudet.

Fick två tabletter med antibiotika och dom fick mig att ligga & kräkas hela förmiddagen tyvärr så dom lär inte hjälpa.

Jag får väldigt lätt infektioner så därför jag tog dom.

Blöder fortfarande lite och det bådar väl inte gott? håller tummarna att jag slipper mer problem.

Nu är planen framåt att vi ska försöka själva denna cykel för att sen börja med letrozol nästa.

Är sååå taggad på det.

Har fått order om att framkalla mensen med provera? Glömt namnet för tillfället men kanske stämmer? Om jag inte får mens innan cykeldag 35. Har vanligtvis cykler på 45-98 dagar. Men har hört att dom tabletterna är hormonstörande och canserframkallande osv osv.

Försöker skynda på min cykel genom att utesluta gluten och socker. Det har tydligen hjälpt många med pcos så värt ett försök.

Håll tummarna för mig nu så att vi kommer närmare vår dröm om en liten goding. :)

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet