• Anonym (Natura)

Betala i natura

Om du hamnar i en ekonomisk kris och du behöver akut hjälp med något i hemmet eller exempelvis med bilen som du inte kan lösa på annat sätt och hantverkaren ser trevlig ut, skulle du kunna överväga att betala skulden i natura om det kommer på tal?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Betala i natura
  • Mr K69

Nu är jag väl mer den där hantverkaren som hjälper även om det inte är mitt yrke men är någon i kris så behövs ingen betalning. Jag tycker om att hjälpa och att se den äkta glädjen i någons ögon som har det tufft är betalning nog för mig

• Anonym (eee)
    Anonym (Natura) skrev 2021-06-06 07:15:18 följande:

Om du hamnar i en ekonomisk kris och du behöver akut hjälp med något i hemmet eller exempelvis med bilen som du inte kan lösa på annat sätt och hantverkaren ser trevlig ut, skulle du kunna överväga att betala skulden i natura om det kommer på tal?

Vem ska föra det på tal? Om en (manlig) hantverkare för det på tal så är det risk för att det tolkas som sexuella trakasserier. Om en (kvinnlig) kund för det på tal kanske hantverkaren också blir förolämpad. Han kanske mycket hellre vill/behöver kontanter än få sex. 

Det omvända kan så klart förekomma- att det är en kvinnlig hantverkare som hjälper en man med något, även om det kanske inte är lika vanligt. 

Jag har svårt att se något scenario där det skulle tas väl emot. Möjligen om man fått hjälp flera ggr tidigare av samma person och man kanske småflirtat innan så att det finns en "vibe", att någon skulle föreslå något. Personligen skulle jag aldrig göra det. 
  • Anonym (Kvinna 39)

Absolut! In natura (som det heter) handlar inte bara om sex, det betyder bara att man använder ett annat betalningsmedel än pengar. En del kanske odlar saker hemma, alltså byteshandel, andra kanske byter tjänster som att putsa fönster eller sitta barnvakt, man kanske lagar en god middag åt den andra. Det finns många alternativ :)

• Robert 558

En bilmekaniker jag känner blev erbjuden betalning i natura. Visst sa han, ska bara ringa till mina leverantörer av delar, så de också kan komma hit och få betalt. Pengarna kom fram...

• StudierKemi

Jag skype:ar med en man som är civilekonom och han hjälper mig väldigt mycket i matematik, han är grym! Och därför gör han mig grym på matte också. Jag betalar honom i natura.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hell no!)

Den som utför sexuella tjänster mot betalning (pengar, tjänster, gåvor) är prostituerade. De som betalar för sexuella tjänster är torskar. 

• BjornLoddbrok
    Anonym (Hell no!) skrev 2021-06-06 12:23:57 följande:

Den som utför sexuella tjänster mot betalning (pengar, tjänster, gåvor) är prostituerade. De som betalar för sexuella tjänster är torskar. 

Jo, funderar... tror inte sexuallagstiftnignen ( rent juridiskt) är tillämpbar på tjänster och gentjänster t.ex en taxichaufför som kör en tjej å sen låter bli ta betalt efter han fått en avsugning... Eller?

Är det nån som kan juridiken?

Sugardating är kanske moraliskt tveksamt men inte olagligt...
  • Anonym (P)
    BjornLoddbrok skrev 2021-06-06 15:59:11 följande:

Jo, funderar... tror inte sexuallagstiftnignen ( rent juridiskt) är tillämpbar på tjänster och gentjänster t.ex en taxichaufför som kör en tjej å sen låter bli ta betalt efter han fått en avsugning... Eller?

Brottsbalken kap 6, 11 § "Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, skaffar sig en tillfällig sexuell förbindelse mot ersättning, döms för köp av sexuell tjänst till böter eller fängelse i högst ett år."

Tjänster gäller också som ersättning.
  • Anonym (Hell no!)
    BjornLoddbrok skrev 2021-06-06 15:59:11 följande:

Sexuell förbindelse mot ersättning. Ersättning behöver inte vara pengar. Det kan vara dyrbara smycket, knark, logi, restaurangbesök, resor, byggtjänster m.m. Det du ger i ersättning (som normalt kostar pengar) i utbyte mot en sexuell tjänst. 
Svar på tråden Betala i natura