Min nya partner accepterar inte att jag umgås med ex med familj
Mina föräldrar separerade när jag var liten. Det var underbart att mamma och pappa var vänner, att de kunde umgås både med mina morföräldrar och farföräldrar utan att det var tvunget att styras av att jag var med "rätt" förälder för att kunna umgås med dem. Mamma träffade en ny man rätt kort efter att hon separerat från pappa, en man som hon fortfarande, 40+ år sedan, är tillsammans med. Att låta honom styra att hon inte skulle kunna umgås med pappa eller hans familj fanns inte på kartan. Och bara för att man inte funkar som kärlekspar så betyder inte det att man inte fungerar som vänner!
Att ha föräldrar som kan umgås med varandra även när de inte lever tillsammans är guld värt!
TS! Du gör helt rätt tycker jag som umgås och har en "storfamilj" med dina barns pappa och hans nya familj. Men, som du säger lite senare, att din nya man i livet är en familjeälskare och inte har den relationen med sitt ex gör det nog svårt för honom att kunna acceptera att du har en relation med ditt ex och barn som han kanske önskar att han hade. Då blir det lite "om inte jag kan så får inte du heller".