Nästan alla är korkade
Nä de flesta är inte korkade eftersom de flesta ligger på mitten av normalfördelningskurvan över intelligens. Jag tror däremot att många har dålig allmänbildning och generellt inte har särskilt bra samhällskoll eftersom de helt enkelt inte bryr sig. Många väljer helt enkelt att vara ignoranta eller lyckligt ovetande om man vill uttrycka sig lite snällare.
Tror tyvärr att socialamedier, alla dokusåpor, influencers etc. har varit fördummande och gjort att allt fler lägger mer fokus på att det ska se bra ut och jakten på pseudo kändisskap istället för att lägga energin på mer samhällsproduktiva saker. Att vi har en skola som är allt annat än bra hjälper ju knappast. Till och med universitet och högskolor lägger ju mer och mer fokus på trams än på för utbildningen relevant kunskap.
Kommer ihåg att jag läste för 1-2 år sedan att den genomsnittliga intelligensen i världen för första gången på väldigt länge har börjat falla. En person med 100 i IQ är helt enkelt dummare idag än för säg 20 år sedan.
Jag har lite skämtsamt börjat anamma synsättet "utgå från att alla är idioter så slipper du bli negativt överraskad".