Challenger skrev 2021-06-06 08:24:58 följande:
En fråga. Tycker ni samtliga att intelligens är samma sak som IQ?
Är det synonymt med intelligens att vara jätteduktig på att inordna geometriska figurer i logiska ordningar, men sakna förmåga att kunna planera sin framtid?
Är det intelligent att inte jobba, ordna med inkomst, så man hamnar på gatan, inte har råd med mat. Inte ta hand om sig själv, så man inte finner en partner, eller kanske drar på sig sjukdomar? Intelligent att använda droger?
Verkar det intelligent att inte vara allmänbildad? Intelligent att inte kunna hantera sociala situationer?
Det beror lite på exakt vad man lägger i begreppet "intelligens". Jag upplever det som att de flesta tycker att man bör både ha ganska hög IQ (i alla fall lite över genomsnittet), men även kunna uttrycka sig väl och ha en hyfsat bred allmänbildning för att göra rätt för stämpeln "intelligent".
Jag tycker också att en intelligent människa bör ha en balans mellan rationell/emotionell när de resonerar. Slår man för mycket över åt ena, kommer man att missa viktiga bitar. Sitter människan i en maktposition och bara följer ena vägen, slutar det inte sällan i katastrof för dem personen har makt över. Det gäller hela skalan, från föräldrar till företagsledare till politiker.
Jag vill skilja på intelligens och vishet, intelligens och bildning. Man kan vara supersmart (det vill säga ha hög IQ), men samtidigt besitta nära noll självinsikt, ha svårt att förstå andra människor eller inte veta vad Australiens huvudstad ligger. Jag är naturvetare, och jag har träffat fler människor än vad jag vill kännas vid som är väldigt kunniga och duktiga inom sitt fält, men som är omöjliga att samarbeta med och/eller inte ser skillnad på en talgoxe och en blåmes.
Gardners teori om de åtta intelligenserna som nämndes ovan (jag tror det var i denna tråd i alla fall) tycker jag ger en ganska bra bild av hur människor fungerar. Visst har den problem också, men överlag så är den hyfsat. Man är stark på ett par av dessa intelligenstyper, och svag på andra, och ytterligare andra är man medel på.
Men, jag upplever det också som att om man har för lågt IQ så uppfattas man som ointelligent. Detta antar jag är för att en viss nivå av IQ behövs även för de flesta andra typerna av intelligenser.