Stefan99 skrev 2021-06-04 19:40:40 följande:
Så är det tyvärr, jag har också därför svårt att vara runt normalbegåvade människor, framförallt om dom är religiösa eller har starka politiska åsikter utan att göra någonting själv för samhället.
Du verkar iaf inte vara en dumstrut
Dom flesta arbetskollegor jag har haft har varit dumma och många gånger undrar jag hur dom fick jobbet. Jag anser nog också att hantverkare ofta är extremt dumma, men duktiga på sitt yrke.
Jag är rätt smart faktiskt. Över normalbegåvad men får inte vara med i MENSA. Men min intelligens har inget vidare värde om jag använder den till att särskilja mig från en normalbegåvad för att tycka att denne är mer korkad än mig. Då är den bara begränsande. Jag lär mig inget, får behållning av väldigt lite och blir rätt ensam.
Tex. en hantverkare som du anser generellt är korkad. En hantverkare kan tusen saker jag inte kan, vet tusen saker jag inte vet. Inte bara i egenskap av att vara hantverkare utan även i egenskap av att vara en annan person med erfarenheter, tankar, funderingar osv. Avfärdar jag då hantverkaren som korkad och att jag är bättre än honom så missar jag tillfällen att lära mig något vettigt/kul/onödig men rolig kunskap osv. Min egen intelligens stagnerar om jag tänker så att andra är korkade.
Du har väldigt mycket att lära dig av vem som helst, och väldigt många människor kan berika ditt liv på olika sätt, även människor som rentav är korkade på riktigt under normalspannet har kapaciteten att lära dig något och berika dig.