Inlägg från: Anonym (gg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gg)

Jag ångrar mitt andra barn

Anonym1720 skrev 2021-06-05 00:17:57 följande:

Finns det verkligen ingen som haft det som jag, ångrat att få ett till barn, att det inte blev som tänkt?

Tänker på mamman som ville ha en dotter istället för en son. Ngn måste ju ha känt att få ett till barn för sin äldstas skull inte blev som man hade tänkt sig, när man ?skaffade? barnet för den äldstas skull och sen inte insåg hur mycket mer jobb det skulle bli ett barn är inget, 2 barn är som fyra barn har jag hört ngn uttrycka sig, jag tror min depression blev så kraftig bland annat för barnet inte kom av naturlig längtan utan mer ?praktiska? skäl, som inte blev som det var tänkt och nu klarar jag inte av situationen vilket ger båda barnen ett livslångt lidande

Vill bara krama dig i verkligheten. Fy fan vad jobbigt att känna som du gör. Du låter utöver aknytningsproblemen, djupt deprimerad. I första hand måste du få hjälp med depressionen.

Jag har haft något liknande fast inte så illa som du har. När jag fick mitt andra barn, i en väldigt destruktiv relation där pappan knappt alls brydde sig om något så tappade jag anknytningskänslor för mitt äldre barn. Det höll i sig i flera år, och jag vågade inte söka hjälp. Men jag känner igen din smärta även om det inte är exakt samma. Man får så sjukt dåligt samvete, och egentligen för båda barnens skull. 

Jag har också adhd, jag tror att få flera barn kan för vissa av oss bli väldigt överväldigande. 

Mina barn är stora idag, och jag kan säga att de har en extremt nära relation till varandra, och idag känner jag starka känslor för båda två. Men jag har också varit djupt deprimerad och varit inlagd på sjukhus osv, gått i samtal i flera år, bearbetat mina egna barndomstrauman. Kanske har du också något sånt du behöver hjälp med?
  • Anonym (gg)
    anonym2005 skrev 2021-06-05 08:54:04 följande:

Du TS, det är många människor som hamnar i förlossningsdepression och som tycker att livet blir en jobbig omställning när man får ett barn till.

Men att tycka synd om sig själv, gnälla, älta och säga att ingenting hjälper - det funkar inte!

Alla kämpar någon gång i livet med något som för dem är skitjobbigt, men lägger man sig bara ner och ger upp kan man vara så säker på att det aldrig någonsin blir bättre!

Om du nu mår så dåligt och inte kan ta hand om dina barn, då borde du läggas in för vård.

Så att du kan få chansen och möjligheten att vara lycklig med dina barn i framtiden.

Vad är det för skitsnack om att deras liv är förstörda?! Deras liv har ju för tusan bara börjat!

Du frågar efter liknande erfarenheter, här får du en:

Jag har kämpat med depression under många år pga fler trauman än vad en människa i genomsnitt upplever i hela sitt liv.

Jag fick aldrig någon hjälp att bli frisk utan lät tiden gå och med det tryckte jag omedvetet undan ångesten och trodde att "nu mår jag bra".

Så när min son föddes 2019, kraschade jag på ett liknande sätt som du beskriver. Jag grät oavbrutet, kunde inte riktigt ta min son till mig, frågade sambon om vi skulle ge bort barnet, det kändes som att jag förstört hela världen genom att bli mamma.

Men samtidigt som jag var totalt förstörd och förvirrad, visste jag att mitt barn behövde mig och jag såg till att han mådde bra. Han fick mat, omsorg, och jag gjorde mitt bästa med den känslomässiga kontakten.

Och framförallt SÖKTE JAG HJÄLP!

Du måste söka hjälp på allvar!

Idag är min son 1 ½ år och jag mår mycket bättre och känner mig glad och stolt över att vara mamma!

Vill du inte också uppleva det?

Nu har du gjort ditt val att sätta 2 barn till världen, det är försent att ångra sig.

Det du kan välja är hur du vill att framtiden ska se ut.

Jag förstår att du säkert har ett gott syfte med ditt inlägg, men var inte så hård mot någon som uppenbart är djupt deprimerad. Hur hon pratar är en del av en djup depression, det är svårt attse saker rationellt då.
  • Anonym (gg)

Ska tillägga ts att jag arbetar inom psykiatrin också, och att jag tycker du borde be att få bli inlagd en period.

• Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-05 10:23:12 följande:
    Jag är inlagd just nu men det hjälper inte alls just nu, mediciner ingenting
    Har du nån kontaktperson du kan prata meed?
  • Anonym (gg)
    AmericanMommy skrev 2021-06-06 00:30:54 följande:

Många är väldigt hårda mot TS i denna tråd, jag hoppas ni förstår att hon troligen inte bara har förlossningsdepression utan förlossningspsykos. Man kan inte tänka logiskt då, många blir totalt fast i sitt tänk. Det går inte att lägga så enormt mycket ansvar på någon som är i en psykos och att säga att dom måste rycka upp sig och ta av sig offerkoftan etc. Väldigt oförstående.

TS jag hoppas du får den hjälp du behöver!

Korrekt. Detta är vad jag också tror.

Det bästa för dig ts hade varit att försöka få prata md någon där du är. Det kommer med allra största sannolikhet att bli bra igen, även om det inte känns så nu.
  • Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 15:25:05 följande:
    Psykiatrin men dom är rätt less på mig och inget hjälper ju, livrädd att jag ska behöva göra mer ECT pga det igen
    Sjukt att man får ge det under tvång, har du fortfarande lpt? Känner många som inte mått bra efter ect. Men jag tänker att eftersom det hade dålig effekt sist så kanske de inte ger det i första hand. Medicinerna du fått lär ju ska sättas in under en viss tid också, under den tiden mår man mycket sämre. Själv kan jag inte ta mediciner, utan i mitt fall har det fått ta tid. De flesta depressioner blir bra över tid.

Du skulle verkligen ha någon att prata med som lyssnar på dig och är snäll mot dig. Någon mer inriktad på just barn och anknytning osv, men det kommer säkert efter du fått vård på sjukhus, om du vill det.
  • Anonym (gg)
    Annita skrev 2021-06-06 15:31:04 följande:
    Just det du skriver är ju i stort sett alla symptom på depression. Tankarna är inte verkliga utan det är sjukdomen som talar.
    Ja, exakt sådär kände jag när jag hade små barn och var som mest deprimerad och blev inlagd. Jag tror det är riktigt vanligt.
  • Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 21:17:41 följande:
    Nu har jag fått ECT oxå som skadat mig, men hur lång tid tog det innan din depression gick över
    Jag har ju både adhd, ptsd och återkommande depressioner. För mig satt depressionen med yngsta barnet i ca 2 år (ledsen att säga det, behöver ju inte alls vara exakt samma för dig.) Jag var även deprimerad under graviditeten med det barnet, mycket pga att jag var rädd inför förlossningen pga att jag nästan dog vid min första förlossning, men nekades att få kejsarsnitt.

Det var iaf anledningen att jag började gå in i depression, men sedan blev det bara värre och jag slutade nästan helt äta och en massa annat. Jag minns väldigt lite av den tiden nu som sagt. Men jag minns att jag genuint trodde barnen skulle ha det mycket bättre om jag inte ens fanns, och det känns nu i efterhand hemskt och helt sjukt att jag på allvar trodde det. Det man tänker i depression blir så verkligt, särskilt när det är en djup depression.

Jag hoppas att du också når en punkt där allt ändras och du inte alls känner som nu. För mig gick det väldigt mycket gradvis.
  • Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 23:35:18 följande:
    Men du var hemma hos barnen då gissar jag, trots depression så din äldsta hade dig hemma...och inte bara försvann som jag gjorde

Ja jag vet inte om jag tänker så i framtiden, känner bara en så stor sorg över allt

Men hoppas det ändras, dock går det aldrig att ta igen försvunnen tid, det som är så sorgligt
    Jag var ju inlagd utan att träffa dem under den tiden, men inte lika länge som du. Däremot var jag ingen vidare förälder som sjuk heller när jag kom hem. Jag orkade liksom inte med dem, klarade inte av att ta hand om mitt hem och blev jättearg för ingenting. Kunde stå och skrika på barnens pappa och gråta och liksom förlora kontrollen totalt.

Känns jobbigt att tänka på idag.

Jag kan inte föreställa mig vad jobbigt det måste vara att inte få ha kontakt på så lång tid som du. Kan inte soc hjälpa till där, eller kurator? 
  • Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-07 10:17:08 följande:
    Nej det är därför jag inte kan vara hemma, för jag känner att jag inte orkar/klarar av det och framförallt inte när jag är så speedad som jag är, vet inte längre ens hur man lever ett ?vanligt? liv känns det som

Men blev du frisk när barnet var två år och inte deprimerad idag eller hur är det?

Det är fruktansvärt men som sagt, klarar inte av det därför det känns bättre om barnen inte har mig alls, för detta vet jag inte ens om jag tar mig ur
    Jag får fortfarande depressioner till och från, men jag har blivit bättre på att hantera det med tid. Jag behöver aldrig bli inlagd längre. mina barn är stora idag, och idag älskar jag dem och anknyter till dem på samma sätt med båda. Men ja, den depression jag hade när yngsta var liten gick över när barnet var ca 2 år. Jag mår inte så bra av hormonpåslagen osv runt graviditet och förlossning, jag tror det för min del har bidragit också. jag blir väldigt knepig av att just vara gravid.

Jag blev gravid en tredje gång, men valde att göra en abort då, inte för jag inte ville ha barnet, men för att jag inte vågade riskera att bli sådär sjuk igen.

Jag menade inte att du skulle hem osv, men det måste ju som du säger vara tufft för både dig och den äldsta (den yngsta är ju så liten än) att inte ha någon kontakt alls. Pratar ni i telefon eller skriver brev eller liknande?

När det gäller speedigheten så håller jag med om att det låter som bipolaritet på något sätt, mitt ex som jag levde med i 12 år har det också. Han säger att det som påverkar hans bipolaritet idag är om det händer svåra känslomässiga saker i hans liv, som att han bråkar med någon i familjen, det kan göra att han blir hypoman eller manisk, så kanske påfrestningen det innebar för dig att föda, få ect osv har lett till att det blivit så? Även om det kanske legat där latent även tidigare.
  • Anonym (gg)
    Anonym (P) skrev 2021-06-07 22:56:05 följande:
    Stackars stackars ditt lilla barn.
    Ts lider nog just nu minst lika mycket, men troligtvis mer än barnet gör. Barnet har ju pappan och vet inte annat.

Jag tror och hoppas att ts kommer att må bättre så småningom.
  • Anonym (gg)
    Anonym (P) skrev 2021-06-08 08:20:49 följande:
    Ja det får man ju hoppas. Ingen kan växa upp och må bra om man vet att mamma ångrade en såpass att hon valde bort en ur sitt liv.
    Då är chansen stor att ts mår bra igen. Just nu är ju bebisen en fortfarande bebis och kommer inte minnas något av det som händer.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Skumt) skrev 2021-06-09 00:46:08 följande:

Skriver detta som svar på allt du har skrivit ts.

Vad är det absolut värsta som skulle kunna hända om du tar hand om bägge dina barn? Uppenbarligen så är du separerad med pappan så du kan ändå få avlastning?

Du vet om att man kan ge exakt lika mycket kärlek till bägge barnen även fast man har mindre tid tillsammans?

Och du säger du älskar den äldsta... hur fan kan du då vilja att pappan säger till henne att du är död!??? Man krigar för dom man älskar.

Sitter du inlåst på psyket så pratar man väl med en psykolog istället för att sitta å surfa på forum och leta bekräftelse. Du skriver att inga mediciner funkar och du nämner DÖD såå många gånger i dina inlägg. Tror knappast psyket skulle tillåta dig ha telefon tillgänglig om du mår så som du skriver här. Annars kanske du ej är så pass öppen för din psykolog att du vill att dina barn ska tro du är död!?

Så antingen överdriver du här eller så har du inte lagt fram alla kort på bordet på psyket. För hjälp finns alltid att få och är man då inlagd så pass länge som du sagt att du varit så finns det ingen som helst möjlighet att absolut ingenting hjälper.

Du skriver hela tiden att du klarar ej av att ta hand om dina barn för du är sjuk, men har du någonsin berättat här vad det grundar sig på? Mer än att du ångrade barn nr 2? Och någon elterapi eller vad det var som du skylde ditt mående tillbaka till pappan...

Du vet nog inte mycket om psykisk ohälsa eller hur vården fungerar, man får inte psykolog på psyket. Det är förvaring under inställning av medicinering eller i väntan på att vissa symptom ska lägga sig av sig självt så som psykotiska eller maniska symptom, eller båda samtidigt (som ts troligt har), eller suicidalitet.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Skumt) skrev 2021-06-09 12:07:50 följande:
    Skumt... jag fick iaf psykolog samtal när jag låg där. Hjälpte mer än all medicin dom försökte trycka i mig. . Hur ska dom kunna hjälpa om man ej vill prata?

Stämmer inte alls det som du skrev. Isåfall har ni hamnat på helt konstiga ställen
    Jag låg på sjukhus i en av Sveriges största städer. Jag fick bo i matrummet inledningsvis då där inte fanns plats. Ingen gick till någon psykolog, vi hade kontaktpersoner som pratade med oss en gång i veckan. En skötare på psyk. Läkarbesök var jättesvårt att få. Mest gick man runt och hade ångest och tjatade om att få träffa någon, men ingen hade tid.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Skumt) skrev 2021-06-09 12:07:50 följande:
    Skumt... jag fick iaf psykolog samtal när jag låg där. Hjälpte mer än all medicin dom försökte trycka i mig. . Hur ska dom kunna hjälpa om man ej vill prata?

Stämmer inte alls det som du skrev. Isåfall har ni hamnat på helt konstiga ställen
    Och tro mig, jag ville verkligen ha någon att prata med, men ingen hade tid. Så upplevde jag hela vistelsen där.
  • Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-09 15:28:16 följande:
    Även om jag inte gillar psyk så lät det där väldigt illa :-/
    Ja, det var det också. Jag hade också väldigt mycket ångest då jag var rädd att förlora mina barn då de blandat ihop mitt drogtest med någon annans och anmälde mig till soc första dagen, sedan testades jag igen och var förstås negativ på droger, men den första veckan var pga allt detta fruktansvärd.

När man mår sådär psykiskt dåligt blir allt som händer omkring en till en stor katastrof också, man har ingen kontroll på något i sitt eget liv känns det som. Allt det där förändras gradvis när man börjar må bättre.
  • Anonym (gg)
    Anonym1720 skrev 2021-06-09 15:48:59 följande:
    Har du barnen idag, hur gamla är dom? Har det funkat bra för dig med två barn?

Ja det känner jag väl igen, hela mitt liv känns ödelagt, på alla plan ((((((((
    Ja, när jag blev friskare så var det inte lika svårt med två barn. Eller, det är alltid svårt att vara förälder, särskilt när barnen blir stora. Mina är tonåringar idag, de har inte haft en perfekt uppväxt, men de vet om att de är älskade, även om jag hade svårt att visa det när jag var sjuk.
  • Anonym (gg)
    Anonym (Wtf) skrev 2021-08-27 23:00:01 följande:

Aså ursäkta. Men detta gör mig så fruktansvärt upprörd. Här sitter du o gråter över att du inte vill ha ditt andra barn. Fyfan, stackars barn. Det du ska göra istället för att sitta på FL o beklaga dig är att ta tag i problemet & söka riktig vård. Du behöver hjälp, om det är en förlossningsdepression eller något annat - men detta e ju inte hållbart. Ditt andra barn förtjänar kärlek. Inte att du ältar över att du skaffade henne o att de är ett misstag. Ditt första barns liv kommer vara lika bra med ett syskon. Du har inte förstört för henne för att du skaffat ett till barn, tvärtom! Hon har ju fått ett syskon som hon kommer ha hela livet. Nu finns barnet o de är din skyldighet att ta hand om denne & vårda o ge kärlek. Ryck upp dig! Mår du så dåligt så sök hjälp, de finns alltid hjälp att få o även fast du skriver ?jag kommer aldrig sluta ångra mig? JO när du mår bättre o ser detta på ett annorlunda sett så kommer du få tillbaka glädjen. Lycka till !

Hade varit bättre om ni som spyr galla hade läst hela tråden. Hon befinner sig ju på sluten avdelning på psyk.
Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn