Inlägg från: Annita |Visa alla inlägg
  • Annita

Jag ångrar mitt andra barn

Så hemskt det låter TS, jag hoppas verkligen att du blir hjälpt där du är. Hur gammal är yngsta dottern nu? Hur länge har du varit inlagd?

Är du öppen med dina tankar mot läkarna på avdelningen? Det är viktigt för att de ska kunna ge dig rätt medicin. Förmodligen behöver du både antidepressiva, antipsykotiska och lugnande. Terapi tror jag inte är bra för dig just nu, du behöver snarare vila från dina tankar ett tag. Du upprepar maniskt samma saker om och om igen. Du har säkert möjlighet att få något lugnande, men viktigt att be om och även ta emot rätt medicin. Önskar dig verkligen att få må bättre än så här!

Steg ett är att må bättre, steg två kommer inte förrän därefter. Att ha flickorna varannan vecka som några föreslagit kan inte komma på fråga än på ett tag, om jag förstår ditt läge rätt.

Du tror inte det just nu, men till slut mår man bättre <3

• Annita
    Hyllemor skrev 2021-06-06 01:15:04 följande:

Jag har läst enstaka inlägg i den här tråden, men inte allt. Om jag säger någonting tokigt just nu, så får du skriva: Varför tar inte pappan det ena barnet occh du tar det andra och så bor ni särbo ett tag? Pappan måste rimligen se det här också. Jag vet att det kan vara kämpigt med ekonomi och annat om man separerar, men man behöver kanske inte separera på heltid. Mitt förslag kan förvisso bli katastrof för er familj, men det viktigaste är att du tänker utanför den berömda boxen, oavsett hur du resonerar. Prata med din man, resonera och kom fram till en dålig lösning. Kanske blir den bra i slutändan, eller så inser ni att den var dålig från början.

Men TS är ju jättesjuk. Hon ligger inlagd på psykiatrisk slutenvård och är alltså inte i skick att ansvara för något barn för närvarande:/
  • Annita

Om någon missat att TS är inlagd så står det i inlägg 53.

• Annita
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 15:25:05 följande:

Psykiatrin men dom är rätt less på mig och inget hjälper ju, livrädd att jag ska behöva göra mer ECT pga det igen

Vad fick du för biverkningar av ECT? Du känner dig kall skriver du, men kan det vara möjligt att medicinerna inverkar också...?
  • Annita
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 15:26:22 följande:

Nej det känns verkligen inte så nu känns som det är bättre jag bryter med barnen helt och hållet känns som jag aldrig blir bra igen och har förstört allt

Just det du skriver är ju i stort sett alla symptom på depression. Tankarna är inte verkliga utan det är sjukdomen som talar.
  • Annita
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 15:46:51 följande:

Ja det kanske är så, aldrig haft en sådan här depression, om ens alls innan detta, ja efter förlossningen då, sen blev den bättre för att bli sämre igen

Jag har haft flera depressioner och jag har även varit inlagd. När man är mitt i det känns det väldigt verkligt med de mörka tankarna man har och det blir ens sanning att det aldrig blir bättre. Men får man rätt hjälp så rättar tankarna så småningom till sig och molnen skingras. Du tänker "fel" kring barnen, även om du är övertygad just nu om att det inte är så.

Jag tycker ändå det låter som om du inte är rätt medicinerad. Vissa antidepressiva gör så att man blir manisk och speedad. I och för sig får man väl hoppas att läkarna har koll på detta... Får jag fråga vilka mediciner du har?
  • Annita
    KKarate skrev 2021-06-06 16:41:51 följande:

Kemiska obalanser i hjärnan är inte att leka med. Du skulle behöva stöd av flera olika insatser och då är jag ganska mycket emot både slentrianmässigt användande av SSRI och ECT. Detta förstör mer än det bygger upp. Utan du borde jobba med ditt ego på ett väldigt djupt och andligt sätt, i kombination med B3-vitamin-behandlingar är väl det jag skulle tro var bäst. Men jag känner dig inte kan egentligen inte uttala mig om din situation, men det kan ju ingen här. Förstår att den är otroligt jobbig, men ditt andra barn är inte till last och pappans linje om att inte lämna bort dottern är det bästa, oavsett om du själv känner att det inte var rätt. Måste vara en ansträngande tid för hela er familj. Kanske kan ni fundera ut något tillsammans, kanske du behöver massivt med ensamtid för att bli återställd? Skulle pappan klara av det med barnen? Läka dig själv så att säga.

TS har ju haft massivt med egentid eftersom hon varit inlagd sedan oktober... nä, slentrianmässiga behandlingar är väl aldrig bra och B12- brist ger symptom som kan förväxlas med depression.

Men min erfarenhet är att det är livsfarligt att undvika ssri/andra läkemedel när en person är så psykiskt sjuk som TS verkar vara. Det är på liv och död och är inget man ska flumma bort med vitaminer.

Lätt och måttlig depression kan nog bli bättre av vila, motion, bra mat och samtal. Men inte en riktigt djup depression.
  • Annita
    Anonym1720 skrev 2021-06-06 21:33:36 följande:
    Ja kanske är så, men det känns inte så

Ja jag blev det tidigare, så dom har tagit bort antidepp, för att sätta in litium som ska vara mot mani men det hjälper ju inte

I övrigt äter jag en antipsykotisk, resten sömnmedicin, som jag har behövt ta mer och mer för varje dag, livrädd över vad som håller på att hända med mig förutom all sorg över barnen
    Litium och antipsykotisk låter ju rimligt, så det låter som om läkarna verkligen har en utmaning att hitta rätt "cocktail" till dig :/

Sömnmedicinen ska fungera lugnande...? Och gör inte det...? Jag antar att du har fått prova ett antal ångestdämpande? Fungerar inte det heller? 

Som jag skrev förut, du måste ju få vila tankarna. För din del skulle det nog vara välgörande att vara "avstängd" ett tag, om du förstår hur jag menar, för dina tankar snurrar bara runt runt och de behöver hjälp att brytas, så att du kan tänka andra tankar istället. Det du tänker just nu är väldigt skevt - dina barn behöver dig VISST och du kommer att kunna ta hand om dem när du är friskare.
  • Annita

Fina du, vad säger läkarna om att du tror ECT förstört ditt liv?

Kan de göra en magnetröntgen och se om det syns något i hjärnan?

Svar på tråden Jag ångrar mitt andra barn