• Anonym (ABC)

Han favoriserar sitt äldre barn

Hur är hans son mot sitt halvsyskon?

Det ligger ju nära till hands att lämna såklart, han beter sig som ett svin. 

Men om det är så att du vill fortsätta kämpa och inte når fram så kanske du ska försöka gå via hans son. Se till att barnen får en syskonkontakt och få mannen att inse att ni 4 tillsammans är en familj, Inte att han och sonen är en familj och du och ert barn är en annan familj. Om hans äldre barn tar till sig småsyskonet så kanske hans ögon öppnas. 

Jag menar inte det här som något manipulerande och utnyttjande av sonen. Utan ser det att vägen till att få ett bra hem är att bygga en kärleksfull familj och i det här fallet så kanske det startar med kärleken mellan syskonen. 

• Anonym (ABC)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-04 10:13:08 följande:

Tack för er förståelse och för att ni tar er tid att svara, betyder oerhört mycket för mig. Trots att jag har fått en del spydiga kommentarer också vet jag att ni enbart vill min son väl. Ni ska också ha ett tack!

Min sambo var väldigt angelägen om att skaffa barn med mig, det ville han ganska tidigt i förhållandet men jag ville vänta så att vi kunde lära känna varandra bättre, alla "inblandade" alltså. Det var aldrig något "tjat" från varken mitt håll eller hans håll på barnfronten.

Inget känt missbruk sedan tidigare, men det är välkänt att det ligger ett alkoholmissbruks problematik i hans släkt...

Och självklart kan ni ha rätt i det ni skriver gällande sambon och hans ex historik. Har hört både från sambon, hans familj och hans ex om deras förhållande. Ingen historia är den andre lik, så jag valde att inte försöka lägga näsan i blöt i deras förflutna och fokuserar istället framåt. Men varför skulle då hans ex vilja förstöra för oss om deras förflutna var så dåligt? Deras son är supersnäll och är ett "enkelt" barn, han älskar sin lillebror på pappans sida.

Vad härligt att hans son älskar sin lillebror i alla fall. 

Strunta i pappan och bygg på relationen mellan dig, bonussonen och ditt barn så kommer säkert pappan komma med i den gemenskapen också. Han har säkert fått för sig något om att han sviker sin äldre son om han tar till sig ert barn för mycket. Så om han ser att ni 3 kan ha en gemenskap och familjeenhet så kanske det släpper. 

Och om det inte släpper så är det kanske inget att fortsätta på, men med en sådan stor personlighetsförändring så känns det ju ändå som att det är någon form av fas. 
Svar på tråden Han favoriserar sitt äldre barn