Inlägg från: Anonym (Hmm)
|
-
-
Om man inte sköter sina skyldigheter som arbetssökande och blir avstängd, så är man ju inte aktivt arbetssökande. Om man hade varit aktivt arbetssökande hade man ju inte blivit avstängd.
-
Det står ju på a-kassans sida att har nära samverkan, så kan inte tänka mig något annat än att de kontrollerar:Anonym (Ts) skrev 2021-05-30 20:42:18 följande:Och de gör alltså ingen bedömning gällande att man blivit avstängd från a-kassan eller inte följt sin planering på arbetsförmedlingen? Så länge man pga detta inte blivit utskriven?
Spännande att jag nu fått två olika svar. Har du någon källa?
Försäkringskassan och a-kassan samverkar Vissa ersättningar vid arbetslöshet ges från Försäkringskassan och andra från a-kassan. Dock har dessa ofta ett nära samarbete så du kan få hjälp i hur du ska hantera dina ärenden. -
Är att vara inskriven det enda som krävs? Det är väl att vara aktivt arbetssökande som gäller? Läser på a-kassans sida.Anonym (Ts) skrev 2021-05-30 20:50:54 följande:Fast man är ju fortarande inskriven hos arbetsförmedlingen. Hade man blivit utskriven pga att man misskött sig så är det ju solklart.
Men det blir man inte i ett sådant läge (om det är första gången man missköter sig).
Jag resonerar gärna. Men litar inte på denna typ av svar som inte är underbyggda av annat än eget resonemang -
Såhär skriver Avanza:
Om du blir arbetslös
Om du förlorar ett arbete där du hade rätt till SGI så har du fortsatt rätt till den i tre månader från att du blev av med jobbet.
För att behålla SGI:n efter det måste du anmäla dig som arbetslös på Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete. Du måste också söka arbete i samma omfattning som den SGI:n du vill skydda för att behålla den. Du kan också behålla den genom att börja studera, givet att det uppfyller villkoren förstås.
-
Med största sannolikhet samma bedömning som A-kassan, men ska låta dig googla ifred.Anonym (Ts) skrev 2021-05-30 20:59:02 följande:Ja men då är fortfarande frågan i vilket skede fk anser att man inte är aktivt arbetssökande. Jag antar att du inte har svar på det? Allt det du hittar nu har jag läst redan