Sockerikaffet skrev 2021-05-31 11:00:40 följande:
Jag hade samma fråga för några år sedan när jag blev arbetslös men fick ett avgångsvederlag och hade därför inte rätt till a-kassa under så många månader som avgångsvederlaget avsåg. Jag var alltså officiellt arbetslös och behövde skydda min sgi, men jag skulle inte få a-kassa på 12 månader. Jag frågade af om jag ändå behövde söka jobb för att skydda sgi, även fast jag inte hade a-kassa. Svaret jag fick var att ja, jag var tvungen att söka jobb aktivt, men att enstaka icke-godkända aktivitetsrapporter inte skulle påverka sgi-skyddet utan att jag skulle varnas när det var på väg att hända. Vet inte hur bra koll den handläggaren på af hade, men jag fick uppfattningen att det var lite av en bedömningsfråga och inte en exakt vetenskap. Det här är ju tyvärr inte ett exakt svar på din fråga med källa, bara ett exempel från mitt liv.
Tack för ditt svar.
Jag har nu varit i kontakt både med försäkringskassan och arbetsförmedlingen.
Fks svar är att så länge man står inskriven som aktivt arbetssökande så är sgi skyddad. Det spelar ingen roll vilka varningar som går till a-kassan eller avstängning därifrån.
Det är envart om af ändrar så att man inte längre står som aktivt arbetssökande som sgi kan nollas.
Afs svar på om detta kan ske för att man tackar nej till arbetsmarknadsprogram eller tackar nej till ett arbete är nej. De kommer inte anse att man inte är aktivt arbetssökande om man sedan fortsätter att följa sin planering.
Så jag skulle säga att ?vet? svarade helt korrekt på frågan.
Man kommer alltså inte få nollad sgi när a-kassan ger varning. Däremot kan det ske om af anser att man inte är aktivt arbetssökande, och det anser de inte för att man inte följt planeringen vid enstaka tillfällen