• tikki masala

Hur ”tränar” ni era barn?

Min son (snart 7) har alltid pratat om hur han vill vara med och springtävla eller springa fort osv. Själv kan jag inte springa då jag har skador i fötterna och ena knät. Men så anmälde jag honom till orientering. Och han tyckte det var kul i början men alla andra barnen är ju redan så himla vältränade och springer på som bara den men han gar lite dålig kondis alltså och då kanske det blir jobbigt?

Hur gör ni med era barn för att de skall få upp kondisen?

• Svar på tråden Hur ”tränar” ni era barn?
  • Spucks

Om har fortsätter träna ska nog hans kondition blir bättre och bättre.

• Mandelskorpan
    Spucks skrev 2021-05-28 07:43:38 följande:

Om har fortsätter träna ska nog hans kondition blir bättre och bättre.

Det tror jag också, och det kan nog gå rätt fort. Se över hans rörelse i vardagen annars, gå, cykla, hoppa studsmatta, lek ute så mycket som möjligt. Gå i skog och mark, du kan gå, låt barnen springa.
  • Erkki

Låt han fortsätta och gå på alla träningar det händer mkt när man rör sig regelbundet. Var ute och lek du behöver inte springa men barn springer ju jämt när de är ute.

Var ute en stund varje dag och lek. Uppmuntra till rörliga lekar. Studsmatta, nerf-krig, lekplatshäng promenader i skogen.

Det går fort att vända!

• Mrs Moneybags

Min man brukar anlita tonåringar i området som håller på med vår sons sport (basket, fotboll) och betalar dem en liten slant för att träna vår son någon gång i veckan. Det kan ju vara ett tips om man inte kan träna barnet själv.

Annars är ju en timmes rörelse per dag rekommenderat och barn får upp kondisen fort!

• tikki masala

Jo han är ute jämt och stojjar. Antingen går vi eller cyklar till skolan och om vi har gått och jag hämtar honom med cykel vill han gärna springa hela vägen hem. Vilket han får självklart. Studsmatta är han i och studsar massor.

Men då behöver jag inte tänja så mycket på det då om han kommer få bättre kondis av det.

• Lönnsirap

Om mitt barn skulle vilja springa, skulle jag behöva cykla brevid.

Fast om träningen skulle vara 3 gånger i veckan skulle jag fokusera på att gå på den. Och att prata om att det tar tid att bli vältränad, men att man behöver springa för att bli bra på att springa.

I sjuårsåldern hade jag väldig koll på att inte låta det gå för länge. Kondition är en färskvara. Så det gäller att inte låta det gå en hel vecka mellan gångerna varje gång.

Svar på tråden Hur ”tränar” ni era barn?