Anonym (Pappa lars33) skrev 2021-05-25 14:40:14 följande:
Jag har kvar umgängesrätten såklart.konflikterna beror inte bara på mig...
Jag har inte haft något ombud och inte mamman heller.
Så för att dottern vill att mamman ska ha vårdnaden då är det kört el vad?
Kan tilläggas att jag inte heller har ett fungerande umgänge som det är nu och med handen på hjärtat har jag inte gjort nått för att ha en bra kontakt med min dotter.har gått 3 månader nu och jag har inte kontaktat henne,ja vet,jag skäms och vill ha en bra relation.men dottern hör inte av sig till mig heller.är det bara upp till mig?det har inte tillkommit något nytt men känner jag vill överklaga ändå.
Det är upp till dig för att du är
den vuxne.
Varför har du/ni inte haft ombud? Det här är ganska svåra saker och det är lätt att missa detaljer som kan påverka resultatet.
Eftersom dottern är ganska gammal så är umgänget mycket upp till henne. Man tvingar inte så gamla barn till att umgås. Enligt lagen är det
barnets rätt till umgänge med båda föräldrar som är kärnan, inte att en förälder vill träffa barnet. Vårdnaden däremot, ska inte barn bestämma runt så domaren måste tyckt att det var ett tydligt fall oavsett vad dottern sade.
Om du vill träffa barnet så måste du messa, ringa, visa att du längtar efter din dotter, tala om att du älskar henne och önskar att ni kan få en bättre relation osv.