• Anonym (Ts)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Anonym (jojo) skrev 2021-05-25 09:13:15 följande:

Jag tror att TS brer på en aning, eller en hel del för få lite liv i sin tråd. Hon är helt klart less på att behöva dras med mannens ungar och det kanske är befogat. Men hon vet att om hon skriver en rimlig tråd om rimliga problem så kommer ingen att svara. Däremot med ett galet ex, söndercurlade vuxna ungar och ett mähä till man som inte klarar av att säga nej till exet så går drevet igång och tråden kan leva om i dagar och veckor. 

Hur många likadana trådar finns det inte här på FL? 

Jag brer inte på men klart att jag är less. Om jag har egna vuxna barn som klarar sig själva så kanske jag inte har lust att låtsas att leka småbarnsliv med hans barn som tom är äldre än mina egna. Det om något är inte rimligt att tro.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ja) skrev 2021-05-25 09:32:41 följande:

Fast... du måste ju inte :) Låt honom sköta sina "barn", du kan åka på en härlig semester medan han har dem hemma! :D

Jag kommer åka oavsett vad och jag tror att han säkert följer med.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sara) skrev 2021-05-25 09:35:13 följande:

Vad är orsaken till att föräldern du lever med anser att de inte kan vara ensamma hemma? Vad är det hen tror kan hända?

Han tror ingenting men de säger att dom inte vill vara ensamma bara. Mamman är orolig att de ska festa, båda får lagligt gå på systemet så jag kan inte se problemet.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (X) skrev 2021-05-25 09:38:21 följande:

Betalar de nåt hemma, eller får de fortfarande fickpengar av föräldrarna?

Fickpengar. Ingen betalar.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (förälder) skrev 2021-05-25 09:41:53 följande:

Vet egentligen inte riktigt vad som är problemet.

Att föräldrarna har koll på vart ungdomarna bor dvs hos vem under sommaren

är ju inget problem men undrar lite varför det skulle vara ett problem för er att åka till Småland en vecka även fast ungdomarna bor hos er då.

Det spelar väl ingen större roll om dom inte är bra på att städa te x, inget hade väl förväntat sig att dom skulle storstäda den veckan.

Behöver dom ens kunna laga mat? Dom klarar väl att köpa take away, sushi, Mc Donalds, köpa djupfryst och värma i mikron, koka pasta med färdiga köttbullar? 

Nej inte den bästa maten men vadå en vecka klarar man väl sig på det om man inte kan laga mat.

Visserligen är det ju bra om man lärt sina ungdomar att laga mat och städa och tvätta mm men förstår som sagt inte problemet med att vara borta en vecka även om inte ungdomarna kan det.

Har själv två barn, en i gymnasiet och en i högstadiet, ingen är speciellt bra på att laga mat men koka lite nudlar, värma köttbullar i mikron, stoppa in en färdig köpt lasagne mm i ugnen klarar dom.

Inte bryr jag mig om ifall dom hoppar över alla grönsaker mm när dom är själva.

Skulle dom köpa take away skulle det också vara ok.

Vad jag menar är att det inte behöver vara så krångligt, det behöver inte vara samma standard på allt som när en förälder gör allt när föräldrar är på semester.

Om det var så hade jag inte sagt ett pip. De kan bo här hela sommaren om dom vill men det handlar om att ta hand om, de vill inte vara ensamma i huset när vi åker till Småland utan då ska dom följa med eller så får vi åka dit när de är hos mamma.

Det är det här som driver mig till vansinne. Nu åker vi antagligen ändå eller iallafall jag men det här är inte normalt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sara) skrev 2021-05-25 12:11:35 följande:

Nej om orsaken att barnen blir upprörda är att de inte vill vara ensamma hemmaså är det inte normalt. Därav mina frågor om barnen eller något av barnen har någon form av problematik som gör att de känner att de behöver ett yttre stöd.

Vad är 20åringarnas egna argument för att de inte klarar sig själva?

Jag skulle personligen inte haft något problem med om min 20åring vill hänga med mig på en liknande semester, hon vore varnt välkommen. Men utifrån hur du beskriver det är ju problemet att de inte anser sig kunna vara ensamma en vecka - och detär anmärkningsvärt. Det får ju mig att direkt tänka att de har problem i form av depression, missbruk, anorexi eller liknande. Att det finns någon orsak. Men om det inte gör det u drar jag verkligen vad ungdomarnas egna argument för att inte klara sog ensamma är.

Det är orsaken, mörkrädsla har jag också hört men jag fattar inte problemet när de ändå har sällskap av varann. Argumenten faller liksom platt.

Det är inget uttalad diagnos av något slag men den ena tycker jag är lite manipulativ och den drivande i det här.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jobbjobbjobb) skrev 2021-05-25 17:38:18 följande:

Nej det låter komplett galet. Min sambo har en yngre bror som är närmare 30 år och som är normalbegåvade men fullständigt utan drivkraft. Han bor hemma, har inget körkort, aldrig haft jobb och aldrig studerat. Skall tas med på alla semestrar.

Katastrofalt enligt mig

Har en släkting som också lever så och han anses vara en riktig kuf. Även min sambo tycker samma sak, men om man säger att det håller på att bli likadant med två av dina barn så blir det surt. Sanningen är inte alltid kul att höra.
  • Anonym (Ts)
    Elin P skrev 2021-05-25 17:48:23 följande:

TS du får vara tydlig och säga att nej, de kan inte följa med er för du och din man vill vara själva under den veckan. De kan då välja mellan att stanna hos sin mamma eller bo hos er och klara sig själva. Inga konstigheter alls. Det är ju unga vuxna och inga små barn. Går de i skola annars? Isåfall är ju föräldrar skyldiga att försörja dem till de fyller 21. Inte efter det utan då bör de ta eget ansvar. Jag skulle inte ens ha låtit dem bo hemma om de inte betalar för sig efter det. Om mamman tillåter det är det hennes problem. Det är en hjälp till självhjälp att säga nej så barnen lär sig. Är det så att de verkligen inte klarar sig själva tycker jag att de bör utredas inom psykiatrin för att se om det är någon typ av diagnos som ligger bakom.

Är din man inte med på detta tänk så sök hjälp hos familjerådgivningen för det låter inte riktigt klokt och jag förstår att du är irriterad!

Jag har klart och tydligt sagt nej. Har dessutom frågat honom om när vårat gemensamma liv ska börja? Sätter man inte stopp nu så kan det fortsätta tills vi är gamla. Andra argumentet var att fråga vad han själv skulle känna om det var ombytta roller o hans barn jobbade och flyttade hemifrån medans mina var på oss som skuggor.

Ingen som går i skolan där. Den yngsta hos oss är min dotter som nu ska ta studenten.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jobbjobbjobb) skrev 2021-05-25 17:47:50 följande:

Jag hade blivit helt skogstokig över att behöva leva med de två bonus"barn" du beskriver

Finns fina sidor också men relationen har förstörts kraftigt av det här.
  • Anonym (Ts)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-05-25 22:03:44 följande:

De så kallade barnen är alltså över 20 år och myndiga? Hahaha, varför ska föräldrarna planera in veckor med barnen? De är inte barn längre.

Om de behöver omvårdnad nu, får de skrivas in på något institut.

Helt ok att 20åringar bor hemma, men då måste de ju vara självgående.

Låter ju sött att de ska följa med er på semester, men väldigt konstigt om de vill det.

Jag är nog lite extra irriterad i år för trodde att vi kommit över den här tröskeln nu där hans barn ska klamra sig fast. Som sagt så märktes det inte riktigt på samma sätt förra året för då var vi hemma pga corona.

Nu vet jag ju hur fånigt det är annars också men trodde faktiskt inte att morsan kunde skicka in sitt semesterschema till sambon detta år också. Jag är fortfarande i chock!
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????