Anonym (M) skrev 2021-05-25 21:27:23 följande:
Det är möjligt att dra in semester, det var det som hände vårdpersonalen i somras på IVA pga pandemin. Minns du?
Man har rätt till 4 veckors sammanhängande semester men det går att dra in och beordra in personalen.
Jag känner naturligtvis till situationen på våra sjukhus under pandemin. Detta gällde handikapp och äldrevården som kommunen ansvarar för.
Helt orimligt om det finns kommuner som kräver att alla sommarvikarier ska vara utbildade undersköterskor (förstod jag dig rätt att det var så du menade? Ber om ursäkt annars) med följden att en del ordinarie personal får sin sommarsemester indragen. Det är väl klart att det inte finns ett sådant överskott av undersköterskor som i tio månader bara går och väntar på att få lov att sommarjobba under åtta veckor. Jag har under mina år inom äldrevården aldrig stött på en vårdtagare som inte har förståelse för att saker och ting inte riktigt fungerar som vanligt under sommaren med alla vikarier. Vårdtagarna förstår att den ordinarie personalen behöver semester och att många vikarier är oerfarna. Och detta gäller ju inte bara vården. Inom de flesta branscher gissar jag att man är beredd på att de man anställer till sommaren inte presterar lika bra som ordinarie personal (såvida man inte är cuf:are då förstås ha ha). Men detta var ett avsteg från vad ts vill diskutera. Jag bara reagerade på att du sa att en del kommuner drar in semestrar för att dom inte kan hitta undersköterskor till äldrevården.