• Anonym (M)

Sommarschema för vuxna bonusar?????

Anonym (Ts) skrev 2021-05-25 08:06:39 följande:
    Alltså hon har gjort schemat och sagt till honom att hon behöver ha egentid utan att passa barn.

Jag har sagt till honom att jag åker oavsett vad o att om det här inte får ett slut snart så går vi isär.

Jag tror att de skulle behöva börja med att söka jobb, ingen vill göra det likväl som båda gråter över att mina barn har en massa pengar att röra sig med eftersom båda jobbar.

Det här har varit en blended family där det är två helt olika familjer.
    Ett råd: titta på lyxfällan.
    Det dräller av unga vuxna som blir försörjda av sina föräldrar.
    Det lyxfällan gör är att ställa krav.  De säger i princip åt föräldrarna att lägga av och åt de unga vuxna att ta vilket jobb som helst som ger en inkomst.

Vad jag menar är att de aldrig kommer att söka jobb så länge som de inte tvingas till det. Varför ska man jobba om man inte behöver? Jag skulle heller inte göra det om jag hade en outsinlig källa av pengar som ser till att jag har allt  jag behöver. Då skulle jag göra som de och bara ägna mig åt roliga saker.
    Poängen är att ni bör ta bort den faktorn som gör att de inte tvingas söka jobb.

Går de inte i skolan längre så ska de ha jobb och betala hemma för kost och logi. Betalar de inte så blir det ingen mat.
  • Anonym (M)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-25 17:47:33 följande:
    Äldre och handikappomsorgen i min kommun har fortfarande inte löst all sommarbemanning. Det brukar vara likadant varje sommar. Det är säkert inte bara i min kommun som det är så. Det behövs ingen erfarenhet.
    Vad som krävs beror på kommun. I min kommun(landsbygd) är man mycket noga mer erfarenhet eller utbildning. Man har gjort undantag men de får oftast sluta efter några veckor.
    Visst finns det kommuner som anställer vad som helst men de kommunerna blir färre och färre iom att de fått ögonen på sig, både IVO och regeringen i spåren av pandemin.

Men det betyder också att man inte har löst sommarbemanningen på vissa håll. På en avdelning på mitt jobb är semestrarna inställda.

Men i vilket fall, söker man inte så får man garanterat inget. De kan bara få ett nej.
  • Anonym (M)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-25 18:51:17 följande:
    På vilka grunder kan man ställa in semestrarna helt? Man är väl skyldig att kunna erbjuda minst fyra veckor ( behöver inte vara sammanhållande) under maj/juni/juli/augusti?
    Det är möjligt att dra in semester, det var det som hände vårdpersonalen i somras på IVA pga pandemin. Minns du?
    Man har rätt till 4 veckors sammanhängande semester men det går att dra in och beordra in personalen.
Svar på tråden Sommarschema för vuxna bonusar?????