• Hyllemor

´Finns det någon FB-grupp som motsvarar det gamla Familjeliv?

Jag har hängt på familjeliv sedan jag var i 18-årsåldern, framför allt i föräldrartrådarna eftersom jag arbetar på en förskola. Nu är jag 37 och har barn i skolålder och jag arbetar fortfarande på förskola, vilket gör att jag även uppskattar att läsa trådar som har med yngre barn att göra.

Föräldratrådarna på FL upplever jag blir tunnare och tunnare. Jag upplever det som att man förr skrev mer om kalas, utflykter, om skolan och om barns utveckling, framför allt i skolbarnsåldern. Hela tiden när min son var liten satt jag och läste igenom skolbarnstrådarna och tänkte att ja, tänk när jag kan skriva där! Men nu, ja, är det ganska tomt. Kanske bidrar jag inte så mycket själv heller, så jag är väl en del av problemet.

Min fråga är om det finns några generella föräldragrupper på Facebook? Det finns en hel del kommunala och regionala grupper jag är med i, men de flesta har likriktat innehåll, exempelvis vilka skolor som är bäst eller i vilken kommundel man ska bo i, eller så är det mer eller mindre rena köp- och sälj-sajter. Det där diskuterandet och debatterandet verkar vara ickediskutabelt på FB. Det känns alltmer som om folk använder FL som en papperskorg där de kan dyka ner och vara anonyma och heltokiga nu för tiden, eftersom de inte kan vara det på facebook.

Eller är det en samhällsförändring som pågår? Att man helt enkelt inte vill, eller kan, diskutera saker längre?

• Svar på tråden ´Finns det någon FB-grupp som motsvarar det gamla Familjeliv?
Svar på tråden ´Finns det någon FB-grupp som motsvarar det gamla Familjeliv?