alla andra blir gravida och jag får missfall efter missfall
Du väljer själv hur du önskar att hantera situationerna och hur du väljer att handla. De flesta personer som inte upplevt trauman (missfall, dödfött barn, dödsfall av ens bästa vän, amputation av kroppsdel) har inte förmåga att förstå vad det innebär för individen (varken psykiskt eller fysiskt). Därför kan de inte komma med relevanta råd eller tröst för de saknar kunskap och verktyg och dessutom reagerar olika individer olika på snarlika upplevelser. Oftast gör folk sitt bästa och försöker ge stöd så gott den kan även om det lätt kan bli väldigt fel men uppsåtet brukar inte vara att skada.
För din mans del så är min erfarenhet att män inte knyter ann till barnet förrän det är fött. Han har helt olika förutsättningar än dig som burit era barn och känt av graviditeten. Han menar sannolikt inget illa med det men han har inte förutsättningen för att faktiskt förstå din situation även om han är pappan.
Beklagar din sorg! Jag tror du skulle behöva samtala med en person som känner till hur människan reagerar på trauman och förluster. Kanske även fråga om det går att få en utredning om något eventuellt är fel och som går att åtgärda.
Vårt första gick förlorat i vecka 6 men det är 12 år sedan nu så jag har inga bra råd att ge dig.