Inlägg från: EliS86 |Visa alla inlägg
  • EliS86

BF Februari 2022

Anonym4848 skrev 2021-09-10 13:45:06 följande:

Jag var lugn i typ 2 dagar efter KUB, sen började det mala igen.. :( har inga besök på mvc innan så får bita ihop helt enkelt. Har ju ändå gått 5 veckor sen KUB idag, 2 till borde jag väl överleva hoppas jag.. :/

Jobbigt med så långa glapp mellan mvc besöken! Du kan ju testa att ringa och säga att du känner dig lite orolig? Fråga om du får komma in och lyssna för att känna lite lugn, det kan de nog ordna <3

Finns också appar för att lyssna men jag har aldrig lyckats fånga något hjärtljud med mobilen?

När det gäller mage så är det väldigt individuellt! Barnet/livmordern kan liksom ligga inåt mot ryggen och då dröjer det ännu längre vid första barnet. Jag va också liten länge med första, berättade i vecka 25 på jobbet där jag va varje dag och alla blev helt tagna på sängen.
  • EliS86
    Anonym4848 skrev 2021-09-11 10:34:23 följande:

Vill ju liksom inte vara jobbig..och tänker också att,jag kan behöva spara sånt till längre fram. Tänker att det alltid kommer finnas oro och är ju typ 22 veckor kvar om allt går som det ska..är också rätt van vid katastroftankar tyvärr..

Jaa hoppas att det ändå är nåt som växer som det ska därinne, fast det knappt syns nåt! Syns bara lite när jag ligger på rygg.

Jag fattar att du känner så men man får vara jobbig! Att fråga skadar ingen, fint att du tänker på vården men de säger ifrån om det av någon anledning inte skulle va möjligt med ett extra möte.

Med första barnet var jag livrädd (hade ett missfall innan och sedan försökt i 1 år), var helt ärlig med mina rädslor och fick extra besök för att både lyssna med doppler och för att diskutera förlossningen i detalj. BMs är oftast lyhörda och vill säkerställa att du som mamma mår bra, då mår bebis också bra :) det är en del av deras jobb <3
  • EliS86
    Anonym4848 skrev 2021-09-12 17:28:39 följande:

Jo det är såklart sant som du säger..men känns som att jag skulle sagt nåt tidigare isf..nu är det ju bara 1,5 vecka kvar typ. Däremot efter RUL (om allt ser bra ut) Måste jag nog försöka få till någon extra kontroll, iaf fram till jag börjar känna rörelser regelbundet. För såhär orkar jag inte hålla på hur länge som helst..

Jag sa till BM på inskrivningen att jag utgår ifrån att fostret dött, att den kommer vara död på KUB osv. Men kändes mest som att hon bara "nää, men så ska vi inte tänka! Det kommer gå bra" typ. Men då hade jag ju redan fått ett tidigt VUL i v. 9 så de kanske tyckte att jag fick nöja mig med det..

Jag fattar att du tänker som du gör, när det skulle göra alldeles för ont om man vågar börja hoppas och sen får ett sånt besked. Men tänk att du missat att njuta av snart halva graviditeten! Den absoluta största sannolikheten är att allt är precis som det ska med ditt lilla barn! Man är bara gravid ett begränsat antal gånger i live torg det kan vara så magiskt om du tillåter dig. Snart kommer du känna sparkar/rörelser, det underlättar men tar inte bort oron om man själv inte aktivt försöker ändra på den. Du kan inte ändra resultatet hur du än tänker, men du kan förlora chansen att njuta av den här resan och det kan bli en stor sorg i efterhand <3 be absolut om hjälp om du känner oro!
  • EliS86
    Kajjo skrev 2021-09-12 11:54:36 följande:

Hej,

Ni som också har Bf i februari kanske har svar på min fråga. Det är så att jag blivit förbjuden att arbeta from v.20 av min arbetsgivare, fått beviljat från FK 1 månad sen måste jag skicka in intyget från RUL. Vad händer om dom tillfälliga bestämmelserna försvinner då? Kommer jag intr kunna bli beviljad för resten av perioden eller räknas det som att jag fått beslut och därmed inte påverkas? Har ju som sagt bara blivit beviljad 1 månad 29 sep till 31 oktober, men det står i beslutet att jag bara behöver skicka in intyget för att bli beviljad från resten av perioden.

Någon som har koll på hur det funkar? :)

Ingen aning om hur det funkar tyvärr, hör med FK?
  • EliS86
    Anonym4848 skrev 2021-09-12 20:49:09 följande:

Du har ju så rätt, tack för att du tar dig tid <3 just som du skriver, att jag missat att njuta snart halva graviditeten är så jäkla sånt. Har inte njutit en sekund och det känner jag redan lite sorg över, vore ju tragiskt om man fortfarande känner så i slutet.. håller ut till RUL, men sen lovar jag att jag ska be om hjälp. Tack!! <3

Tycker att det är stöd och pepp som såna här forum ska va till för :) jag hoppas det vänder för dig och att du tillåter dig att känna alla fina känslor som är kopplat till graviditet och det nya liv som väntar <3 det kommer bli magiskt!
  • EliS86
    Anonym4848 skrev 2021-09-24 16:00:01 följande:

RUL idag, och allt såg bra ut tack och lov! <3

Har fortfarande knappt nån mage, syns bara när jag ligger på rygg. Hade dock gått upp 4 kg, det trodde jag inte! Är extremt viktstabil annars så känns helt sjukt.

Hur går det för er andra?

Men va skönt! Grattis!!

Jag hade också moderkakan i framvägg med första och det dröjde mycket längre innan jag faktiskt kände något (även ovant med första bebisen). Låter som att allt är precis som det ska :)
  • EliS86
    Anonym4848 skrev 2021-09-28 20:24:40 följande:

Tack snälla! <3

Bara sista veckan har magen typ exploderat! Helt sjukt, från ingenstans liksom. Igår tror jag dessutom att jag kände lite små buffar!

Men åh så härligt!! Om du tror att du känt något så är det nog bebis du känner :) tycker det är rätt tydlig skillnad i känsla från ?vanliga? typer av rörelser i magen, typ tarmar osv.
  • EliS86
    Anonym4848 skrev 2021-09-29 22:29:55 följande:

Åh tror du det? Har aldrig känt detta förut, kom idag igen. Tänker om livmodern kan ha några typ ryck/tics för sig? Annars är det nog bebis.. :)

Jag tror det :) intalade mig själv det iaf när jag började känna med första den känslan växte och bekräftades ganska snart därefter då fladdret som ja kände blev till buffar starkare och starkare. Följde liksom precis den utveckling man kan vänta sig :)
  • EliS86
    siiimbooo skrev 2021-09-30 17:36:30 följande:

Fråga till er alla.. Jag har haft foglossning sedan v7 men inget som inte varit hanterbart.. I måndags var jag ute med jobbet på någon frågesportsak.. vilket innebar snabb powerwalk (då det var på tid) och sedan dess har jag haft som sammandragningar.. Magen är jätte hård vid livmodern. Främst längst nere, det känns som jätte tungt och tryck neråt (trodde först bebe la där o tryckte) men ni har det fortsatt i flera dagar.. Oftast är det mest obehagligt men vissa gånger gör det faktiskt ont och sticker lite (vilket jag förstår kan vars växtvärk med).. men det börjar bli rätt oroväckande.. Någon annan som känner igen det?? är så himla orolig. RUL-en är som tidigare nämnt på måndag men är så rädd att något ska vara fel nu....

Ha också en del sammandragningar och växtvärk. Får både stickningar och hugg ibland. Tänker direkt att det är livmodern som tar mer plats och att allt är som det ska. När det gäller sammandragningar så ta upp det med din bm. Tror inte det är någon direkt risk men bra att hålla koll på. Att röra sig uppmuntras generellt under graviditet men intensiteten beror lite på hur aktiv du varit innan. Spännande med rul! Hoppas allt går perfekt :)
  • EliS86
    siiimbooo skrev 2021-10-01 10:53:26 följande:

"Skönt" att man inte är ensam iallafall om det och att få lite svar från andra.. man kan känna sig så himla ensam i alla känslor och i oron.. men får väl hålla ut till RUL-en o se! Pratade med BM hon trodde det var foglossningen som orsaka allt.. så får väl försöka vila! tack för du svara kram!

Skönt att få bekräftat från bm också, alltid bra att fråga en gång för mycket tänker jag :) ja sitter man själv med tankar och oro så blir det ju väldigt snabbt ohanterbart upplever iaf jag! Så viktigt och skönt att ha bollplank.

Allmän fråga, har ni andra fått intyg och registrerat hos FK att ni är gravida? Hade rul i mitten av september typ och fortfarande inte fått ett ärende hos dom..undrar om intyg kommit bort i posten eller nåt.
  • EliS86
    siiimbooo skrev 2021-10-01 16:52:23 följande:

Jo men exakt.. tyvärr inte helt lugn o känner mig fortfarande orolig men får stå ut till månad..

Jag fick min o skicka in den redan i vecka 17, så har varit registrerad sedan dess ungefär... märkligt att det fortfarande inte gått igenom!

Lite Avis att du ska få se bebis på måndag! Jag både tror och hoppas allt kommer gå bra. Förstår nerverna men oddsen är med dig!

Ah så segt med intyg alltså.. får påminna om jag inte hör något nästa vecka :(
  • EliS86
    Iväntanpåivf skrev 2021-10-01 18:52:14 följande:

Visste inte att man ska registrera hos FK. :o

Oftast skrivs det i samband med KUB eller rul. Lite olika om man måste be om det (jättedumt iom rutin) eller om de skickar med alt så kommer det hem på posten efteråt. Vilken vecka är du i? Ring o kolla med din bm om du inte fått.
  • EliS86
    siiimbooo skrev 2021-10-04 14:30:16 följande:

Vår lilla bebis mår bra och RUL-en såg bra ut! Skönt!! Det är en liten flicka som gömmer sig i magen :)

Ja va härligt! Stort grattis till en liten tjej!! Njut lite extra nu :) :)
  • EliS86
    Muusan skrev 2021-10-06 14:39:13 följande:

Klar! En frisk liten flicka låg och sprattlade för fulla muggar :) då kommer vi ha 3 flickor och 3 pojkar i våran "lilla" skara :)

Grattis! Vilket gäng det blir! :D
  • EliS86

Hej på er!

Hur går det för alla?

Jag har sprungit fram till tankar på inskolning på förskolan redan haha.. får mig att undra hur ni tänker kring det?

Att skola in i februari 2023 känns lite tidigt.. hade gärna siktar på typ maj men då kommer ju sommaren så tätt inpå med ledighet och uppehåll. Augusti kanske är perfekt men är inte jättesugen att va borta 1,5 år från jobbet och dessutom tufft att hushålla med FP-dagarna? förstår att det inte finns något perfekt svar men bollar gärna med er andra som får februari-bebisar :)

(Med dottern som kom i oktober blev det så enkelt med inskolning i januari.. )

• EliS86
    Anonym4848 skrev 2021-10-18 20:08:41 följande:

Tror det går bra! Mår fortfarande precis som vanligt, fått en liiiiten mage men ingen annan som ser nåt med kläder än. Känner sparkar flera gånger per dag, jättemysigt men också lite jobbigt när jag inte tycker jag känt nåt på ett tag..

Har fortfarande sån oro, så att tänka på förskola finns liksom inte på världskartan här haha vi har inte köpt en enda pryl ens. Var dock och smytittade på vagnar idag, kändes helt galet.

Men va mys! Storleken på magen är ju verkligen jätte individuell!

Jag växte mycket i början och sen mindre. Andra växer inget i början och exploderar på slutet. Vissa får ju knappt mage och det är helt normalt det med! Det är däremot bra att hålla koll på sparkar såklart men det låter som att din bebis har ett mönster :)

Jobbigt med oron? har du nämnt för mvc? Det är lång tid att gå med oro <3 hoppas du får fler och fler små glädjestund i vardagen där du kan njuta av sparkarna och prata lite med magen eller iaf klappa på den :)
  • EliS86
    siiimbooo skrev 2021-10-18 20:40:17 följande:

Hej!

Vi har planerat in någon gång mellan augusti och oktober 2023.. Visste kommer det vara jobbigt med pengarna (speciellt då jag redan är sjukskriven till BF) men vill vara hemma med lillan i 1.5 år.. Så för oss blir det nog så :)

Ah kan man så bör man! :) beror lite på vilket typ av barn man får också tror jag. (Dottern var så sjukt social att det blev svårt att stimulera ensam mitt i en pandemi hehe, då var förskola välkommet.)

Kanske också känner så och biter ihop sen, får se.. just nu lutar jag nog åt att sikta på inskolning i maj trots allt. Mjukstart följt av sommarledigt och sen lite halvbekant ny inskolning på riktigt i augusti men då har ja haft möjlighet att sätta mig in lite i jobbet igen under en lugnare period, kan ta lite semesterdagar varvat med FP och förhoppningsvis kanske anpassa mig till den nya vardagen?
Svar på tråden BF Februari 2022