Inlägg från: ElleJoy |Visa alla inlägg
  • ElleJoy

BF Februari 2022

Bejby2021 skrev 2021-06-17 21:58:58 följande:

Hej!

Har precis plussat på digital :)

BF troligtvis i slutet på feb.

Genom gått IVF, sen förra året. Första återföring en och det tog sig :)

Grattis!! Så kul. Välkommen till gänget Cool
  • ElleJoy
    Lilila skrev 2021-06-21 15:01:46 följande:

Då var det även dags för mig att skriva ett inlägg. Plussade för ett par veckor sedan men har avvaktat lite pga upprepade missfall. Nu är jag mitt i mina kritiska veckor (V6-8) där det tidigare avstannat men känner helt plötsligt att lite hopp börjar infinna sig? tänk om detta är gången då det ska gå bra ändå. Är gärna med i en FB grupp sen om jag tar mig förbi vecka 8. Är idag på 5+6, jag är 33 år och har två barn födda 2010 och 2013 sedan tidigare. Lycka till allihopa!

Grattis! Vad kul Skrattande Förstår hur du känner, har också haft upprepade missfall och är nu i de kritiska veckorna. Håller tummarna för att det går bra för oss alla! Blir förhoppningsvis roligare om några veckor när vi känner oss mer säkra på hur det ska utvecklas. 
  • ElleJoy
    Jules123 skrev 2021-06-24 10:22:01 följande:

Slutade tyvärr i tidigt missfall. Misstänkte det då jag blött i 2 veckor sen jag plussade.. tyvärr var mitt inget lyckligt slut?

Bara blod i livmodern på ultraljudet idag. Men jag var beredd? 2 missfall det här året. Det är så sjukt. Känner mig bara tom

Så tråkigt att läsa :( Förstår precis hur du känner och det är fruktansvärt. 

Hoppas att du kan kolla upp det även om man vanligtvis inte gör något förrän efter tre missfall. Jag kollade upp efter mitt andra missfall och än så länge går tredje försöket bra. 

Tänker på dig och håller tummarna att det tar sig så snart du är redo igen! 
  • ElleJoy

Lite roliga nyheter! Tyst Var på ultraljud igår och den lille mätte 7+6 och ett starkt hjärtslag. Känns så kul efter mina senaste missfall! Hoppas att det här går vägen. Har börjat må väldigt illa och är så trött.. funderar på att testa tillskott av vitamin B6. Någon som har hört om det eller har egen erfarenhet? 

• ElleJoy

Glad midsommar! Kul att så många ska på ultraljud snart, håller tummarna :)

Har ni planerat KUB, och i så fall när? Eller ev. direkt NIPT? Jag vill hellre göra NIPT direkt men är såklart inte så sugen på kostnaden. Dessutom ska det väl inte behövas om inte KUB visar avvikande..? 

• ElleJoy
    Vickilina skrev 2021-06-28 09:17:22 följande:

Är det fler som vill ansluta till facebook-gruppen så hade det vart supertrevligt! Kom igen nu :D

Så följs vi åt allihopa med alltifrån stöttning till funderingar :)

Skriv meddelande till mig!

Joinar gärna lite senare, om 1 månad ca om allt är som det ska då :) Hur ska jag då göra för att gå med?
  • ElleJoy
    MBL1712 skrev 2021-06-28 20:17:00 följande:

Hej alla ni fina,

Känner att jag behöver skriva av mig lite. Idag har jag haft mitt inskrivningssamtal vilket kändes såå bra. Fick verkligen vädra alla rädslor och oron vilket var så välbehövligt. Jag har den senaste veckan mått så dåligt med illamående som är i princip konstant, vilket hjälper jätte mycket för oron för missfall men konstigt nog hänger den rädslan ändå kvar och jag går som på nålar fram till ultraljudet om en vecka.

I alla fall så börjar jag inse mitt stora behov av att få dela med mig av graviditeten. Jag vill så gärna berätta för dom närmsta men min man vill inte och det respekterar jag såklart. Så därför tänkte jag det kunde vara bra att bara få skriva av sig lite här istället.

Ganska så säker på att det här blir min sista graviditet och vill så gärna njuta och ta tillvara på allt.

Förstår hur du känner! Hade också gärna berättat för de närmaste men min partner vill inte det utan vill vänta tills vecka 12 så jag respekterar det också. Tampas också med illamående och det gör att jag inte har någon energi att oroa mig över missfall, vilket är det enda positiva antar jag med illamåendet :) 

Håller tummarna för att allt går bra på ultraljudet om en vecka! 
  • ElleJoy
    Skuggviol skrev 2021-06-28 22:45:20 följande:
    Minns inte exakt vad vi betalade.. Men tror det var nånstans mellan 2-3 tusen för KUB och 5-6 tusen för NIPT. Sett i efterhand hade det varit bättre att bara göra NIPT direkt, men det visste vi ju inte då Guld i mun 

Nu blir det bara NIPT och där jag bokat kostar det 5795:-
    Tror att det kommer landa i enbart NIPT för mig också. Mer rakt på sak och går väl att boka redan i vecka 10? Jag har sett att det finns ett utökat test som även screenar för 22q11-deletionssyndrom. Oklart hur vanligt syndromet är men verkar förekomma i olika grader. Är det något ni planerar att screena för? 

• ElleJoy
    Iväntanpåivf skrev 2021-06-29 09:48:17 följande:

Jag har bokat NIPT v10+4 för att säkra en tid såhär i semestertider. 

Fick på inskrivningen hos BM reda på att i Västra Götaland så får man NIPT gratis om KUB visar på höga risker. Vilket jag lär få då jag snart är 40. 

Dock har jag inte nästa BM besök förrän v10+5 och då ska vi boka tid för KUB som väl blir v12 nånting så dröjer ju väldigt länge innan ev landstings-nipt blir av. 

Hur hade ni andra gjort? 
    Pengarna är egentligen inte problemet, har inga problem att betala för nipt privat men funderar på om det är onödigt och att den summan bättre kan läggas på nåt annat. Typ en barnvagn eller nåt mer som kommer behövas :) 

Jag tycker det låter som att KUB + NIPT är en enda lång väntan.. och har landat i att jag därför vill köra NIPT direkt. Även om man får en låg risk på KUB så finns det fortfarande en risk och jag kommer i slutändan att vilja göra NIPT ändå för att utesluta eventuella risker. 

Så beror kanske på hur mycket man bryr sig? Om du skulle behålla barnet oavsett vad det visar, så hade jag kört på KUB och ev. NIPT (om KUB visar hög risk). 
  • ElleJoy

Lyckades boka tid för NIPT till den 14/7 men de sa att det kunde ta 2-3 veckor för att få resultatet p.g.a. semestertider. Jag som vill kunna berätta det för alla NU.. är det någon som har fått höra att det kan gå snabbare? 

• ElleJoy
    barnlängtan2021 skrev 2021-06-29 20:33:44 följande:

Var på vul idag och är så glad för att jag inte fick besked om ett nytt MA idag. Känns som en riktig lättnad och dessutom bli flyttad från 8+5 till 9+1 :)

Grattis!! Vad kul :) 
  • ElleJoy
    Wave Mother skrev 2021-07-02 10:53:58 följande:

Antiklimax idag på ultraljudsundersökningen, barnmorskan letade och letade men såg ingenting alls. Hon sa att det troligen beror på att jag är kortare gången än hon först trodde (jag har haft det på känn själv), och att livmodern fortfarande är bakom blygdbenet. Samtidigt blir jag så klart jätteorolig att något är fel och känner mig nu som att jag bara varit skengravid eller att jag fått MA (har inte blött något alls sedan jag plussade).

Har fått ny tid för UL 21 juli och det görs ju också UL i samband med NIPT som jag har inbokat den 16. Väntan dit känns lång nu. 

Jag gjorde VUL igår och är i v.9+1. Hon försökte först med ultraljud men såg inte tillräckligt bra så det blev VUL igen. Så det kan verkligen vara att du inte är så långt gången som du först trodde. Kunde hon inte byta till VUL? 

Håller tummarna, och hoppas och tror att allt är bra för dig också :) 
  • ElleJoy
    Wqyu skrev 2021-07-03 22:39:18 följande:

Vet inte när jag blev såhär oteknisk men hittar inte hur jag svarar på ett specifikt meddelande utan bara i tråden. Håller tummarna för era ultraljud! :) Skönt med någon som är expert på just ultraljud.

Hur tänker ni med kosten bortsett från det som är tydligt att man ska undvika? Äter ni till exempel socker? Tar ni kosttillskott? Man vill ju så gärna göra allt rätt men det är inte helt lätt känner jag.

Jag tar bara folsyra i dagsläget - vilket jag har för mig att alla bör ta fram till åtminstone v.12. Ska snart kolla järnvärden osv. för att se om det ev. behövs tillskott av detta. 

Jag äter socker, men inga överdrivna mängder. Äter mer ägg än tidigare då jag tror att det är bra och tycker det är gott. Tyvärr inte lika löskokt som tidigare eftersom det är rekommenderat att både vita och gula har en fast konsistens. Äter även gärna avokado och mer c-vitaminrika frukter som apelsin. Är mycket mer sugen på fräsch mat - gärna sura saker. Vill absolut inte ha något gräddigt eller kryddstarkt. 

Får för mig att jag mådde mer illa när jag bara åt kolhydrater som jag var väldigt sugen på ett tag; bröd, pasta osv. Men det är säkert väldigt individuellt.

Har också förstått att man inte ska vara för hård mot sig själv utan äta det man kan och är sugen på. Men är såklart bra att försöka få i sig bra näring om man kan. 
  • ElleJoy

Igår gjorde jag NIPT och ultraljud, 11+1 mätte den lille och hjärtat slog fint! Så roligt att se Glad lite nervöst att vänta på NIPT som ska ta 2-3 veckor.. men börjar kunna slappna av lite mer ju mer tiden går i alla fall. 

Jag har tagit progesteron sedan jag fick veta att jag var gravid och har blivit rekommenderad (av min läkare utomlands) att ta detta till 12 veckor. När jag frågade läkaren här i Sverige igår så var han inte alls positiv till progesteron. Jag sa att vi inte hade kollat mina progesteronvärden men de skulle ju kunna vara låga, samt att det väl inte borde vara någon fara. Då sa han att det kanske inte är någon fara men helt onödigt och så jämförde han det med att ta Panodil varje dag - det kanske inte är skadligt men om det inte behövs så är det onödigt.

Tyckte detta var en superdålig jämförelse. Panodil är väl inte bra att ta under en längre tid? 

Han tyckte dvs. att jag kunde sluta direkt med progesteronet. Jag ska fråga min läkare utomlands också och kommer troligtvis att fortsätta till vecka 12. Vet inte hur vanligt det är att ta progesteron men känns som att läkare här är väldigt negativa till det. 

Jag har ju trots allt fått två missfall som inträffat i vecka 6 och den här gången har det gått bra än så länge. Progesteronet kan ju verkligen ha hjälpt mig den här gången. 

Har ni någon erfarenhet av detta?

• ElleJoy
    FMLM skrev 2021-07-16 19:38:00 följande:

hej:) får jag fråga varför du gjorde NIPT? jag var lite i valet och kvalet om jag ska göra det då vi ska ha en sladdis vid 36års ålder? gjorde du kub med? tillverkar inte kroppen själv progesteron om jag läst rätt! Hoppas allt går bra för dig:) 

Jag ville veta säkert och inte vara orolig i onödan. Även om jag skulle få en låg sannolikhet vid KUB så hade jag troligtvis velat göra NIPT då vi har bestämt att vi inte vill behålla barnet om det skulle visa sig vara något som är avvikande. Hade vi varit mer öppna för att behålla barnet så hade jag väntat med NIPT och gjort KUB först. Jag har KUB inbokat om 2 veckor och kommer troligtvis att göra det om jag inte får svar på NIPT innan. 

Kroppen tillverkar i de flesta fall progesteron själv i tillräcklig mängd, men en del har för låg produktion vilket kan öka risken för missfall. Därför testade vi detta.

Tack! Hoppas allt går bra för er med :)
  • ElleJoy
    Jag är också kvar! Om än inte lika aktiv.. försöker slappna av då jag nu är i vecka 16.

Såg att någon frågade om hur lång tid NIPT tog och för mig tog det drygt 2 veckor. Jag ringde och frågade efter 2 veckor och då sa de först att de inte hade fått resultatet. Jag bad dem att ringa tillbaka så snart de hade det, och de ringde upp senare samma dag. Skickade sen på posten och fick svaret några dagar senare p.g.a helg. De berättade dock att allt hade gått bra på telefon så slapp vänta för länge :) 

En fundering jag har är viktuppgång. Jag har knappt gått upp någonting! I början gick jag ned ca 1 kg och stod stilla ganska länge. Sen har jag gått upp 1-2 kg. Är 175 cm lång och väger nu 64,5 kg. Är det någon som har varit med om samma sak? Förstår att det är väldigt olika.. och jag har varit illamående och kanske ätit mindre. Tränade även mycket innan och tänker att en del muskler kanske har minskat. Jag ser ju att magen växer, även om den fortfarande är ganska liten. 

Gjorde ultraljud för snart 3 veckor sedan och tycker att det är så jobbigt att vänta 3 veckor till för RUL. Framför allt eftersom jag under den här tiden även får både min första och andra dos av Covid-19 vaccin och har hört att andra dosen kan ge feber och frossa. Räcker inte med oron för graviditeten när Covid också härjar Rynkar på näsan
Svar på tråden BF Februari 2022