Inlägg från: FMLM |Visa alla inlägg
  • FMLM

BF Februari 2022

hej:) får jag fråga varför du gjorde NIPT? jag var lite i valet och kvalet om jag ska göra det då vi ska ha en sladdis vid 36års ålder? gjorde du kub med? tillverkar inte kroppen själv progesteron om jag läst rätt! Hoppas allt går bra för dig:) 

ElleJoy skrev 2021-07-15 07:39:21 följande:

Igår gjorde jag NIPT och ultraljud, 11+1 mätte den lille och hjärtat slog fint! Så roligt att se Glad lite nervöst att vänta på NIPT som ska ta 2-3 veckor.. men börjar kunna slappna av lite mer ju mer tiden går i alla fall. 

Jag har tagit progesteron sedan jag fick veta att jag var gravid och har blivit rekommenderad (av min läkare utomlands) att ta detta till 12 veckor. När jag frågade läkaren här i Sverige igår så var han inte alls positiv till progesteron. Jag sa att vi inte hade kollat mina progesteronvärden men de skulle ju kunna vara låga, samt att det väl inte borde vara någon fara. Då sa han att det kanske inte är någon fara men helt onödigt och så jämförde han det med att ta Panodil varje dag - det kanske inte är skadligt men om det inte behövs så är det onödigt.

Tyckte detta var en superdålig jämförelse. Panodil är väl inte bra att ta under en längre tid? 

Han tyckte dvs. att jag kunde sluta direkt med progesteronet. Jag ska fråga min läkare utomlands också och kommer troligtvis att fortsätta till vecka 12. Vet inte hur vanligt det är att ta progesteron men känns som att läkare här är väldigt negativa till det. 

Jag har ju trots allt fått två missfall som inträffat i vecka 6 och den här gången har det gått bra än så länge. Progesteronet kan ju verkligen ha hjälpt mig den här gången. 

Har ni någon erfarenhet av detta?

Svar på tråden BF Februari 2022