Mina föräldrars hund bet vår lille son
Hm. Att hundar biter barn är nog betydligt vanligare än vi tror. Det är synd att de nästan alltid biter i ansiktet, annars hade det inte varit ett speciellt stort problem imho... för det blir alltsom oftast mest en skråma, även när större hundar är inblandade. De går in för att markera, inte för att skada.
Det här låter som en hund jag inte hade haft några problem att låta mitt barn umgås med igen - förutsatt att mat eller andra eventuella resurser inte är inblandade. Jag menar inte att de behöver interagera; finns ingen anledning att låta så små barn göra det med djur för de saknar impulskontroll och även en del motorik. Men de behöver heller inte hållas åtskilda i olika rum och aldrig mer ha något med varandra att göra. Det låter som ett snällt barn och en snäll hund, och har de vuxna bara bättre uppsikt med den här incidenten i bakhuvudet tror jag det kommer gå hur bra som helst.
Vi satte munkorg på våran hund i några månader efter att hon bet vårat barn. Men hon har aldrig gillat småbarn och klarar heller inte av att vara ensam, och eftersom vi tillhör samma familj så de var tvungna att kunna existera i samma rum. Då var munkorg ett bra och billigt skydd.