Mina föräldrars hund bet vår lille son
Tyvärr är det svårt med hundar som biter utifrån att någon gång är den första och det kan upplevas som väldigt oväntat om man inte har erfarenhet från hur hundar fungerar.
Jag skulle säga att det är en rätt typisk situation för att bli biten, att människorna runtom upplever sig hundvana och ändå tar onödiga risker utifrån hunden och barnets förmåga.
2 åringar ska absolut inte vara nära en hund som äter och klappa hunden på ryggen. En hund ska inte behöva råka göra fel och "behöva" ta ansvar för att freda sig.
Att lära sig vara försiktig med barn är en förmåga som en hund behöver skaffa sig och det är rätt typiskt att man missar att man först i efterhand lägger ihop pusselbitarna varför det blev ett bett.
Med detta sagt tänker jag att ni ju får titta på situationen och fundera över hur man löser saker framöver. Tyvärr är det så att en hund som bitit faktiskt har lättare att bita igen och att man bör skydda såväl hund som barn fortsättningsvis. Naturligtvis kan det finnas sätt att faktiskt fortsatt låta hund och barn träffas. Man behöver dock verkligen fundera på vad tusan som hänt och hur man ska göra detta på ett tryggt sätt.