Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Mina föräldrars hund bet vår lille son

Tyvärr har en del hundägare svårt att förstå att deras snälla hund endast är snäll mot de närmaste.
    Har en släkting som har en schäfer som jag inte litar på alls. Hunden är osäker och morrar åt allt. Det var först efter en incident som de insåg att de verkligen måste ta tag i beteendet. Osäkra hundar är väldigt farliga. 

Vi hade en hund som inte fungerade med barn, men där tog vi vårt ansvar. Hunden fick helt enkelt inte vara en sekund ensam med barn, om den fick var i samma rum alls (vilket var det vanligast). Alltid kopplad så fort vi lämnade tomten, så vi inte satte honom eller andra i situationer som inte var bra. Han blev bättre med åren och på ålderns höst så älskade han barn. Men då hade vi medvetet låtit honom endast möta barn som vi visste hade hundvana och kunde agera på rätt sätt.
    (Avogheten mot barn grundade sig i att han blivit illa utsatt av barn hos den tidigare ägaren)

• sextiotalist
    Lönnsirap skrev 2021-05-21 11:03:29 följande:

Tyvärr är det svårt med hundar som biter utifrån att någon gång är den första och det kan upplevas som väldigt oväntat om man inte har erfarenhet från hur hundar fungerar.

Jag skulle säga att det är en rätt typisk situation för att bli biten, att människorna runtom upplever sig hundvana och ändå tar onödiga risker utifrån hunden och barnets förmåga.

2 åringar ska absolut inte vara nära en hund som äter och klappa hunden på ryggen. En hund ska inte behöva råka göra fel och "behöva" ta ansvar för att freda sig.

Att lära sig vara försiktig med barn är en förmåga som en hund behöver skaffa sig och det är rätt typiskt att man missar att man först i efterhand lägger ihop pusselbitarna varför det blev ett bett.

Med detta sagt tänker jag att ni ju får titta på situationen och fundera över hur man löser saker framöver. Tyvärr är det så att en hund som bitit faktiskt har lättare att bita igen och att man bör skydda såväl hund som barn fortsättningsvis. Naturligtvis kan det finnas sätt att faktiskt fortsatt låta hund och barn träffas. Man behöver dock verkligen fundera på vad tusan som hänt och hur man ska göra detta på ett tryggt sätt.

Min uppfattning är att golden inte är så väldigt snälla. I min värld är det en hundras med mycket pondus i. Rätt tuffa ibland. Men såklart, oerhört familjelojala.
    Våran golden var en ypperlig vakthund och skulle aldrig tillåta att någon skulle skada mig eller någon annan i familjen. 
    Men våra gäster var våra gäster och togs emot med glädje
  • sextiotalist
    mari123 skrev 2021-05-21 14:07:48 följande:

Jag har en snäll liten katt MEN om/när jag får barnbarn och de kommer hit så kommer jag ha JÄTTEKOLL för småbarn kan dra en katt i svansen och bli bitna/rivna. 100% koll.

Visst går det. Vi har haft katt med småbarn och hade mammas hund väldigt mycket. Men vi såg alltid till att både katten och hunden hade krypin där de kunde vara helt själva. 
  • sextiotalist
    Plupp73 skrev 2021-05-21 14:19:46 följande:
    Antar att det var ett svar utifrån att jag skrev om Golden och Cocker. Oavsett hur dessa raser bedöms av varje enskild individ så måste du väl ändå hålla med om att de i folkmun bedöms som familjehundsraser?

Vår hund förknippar de flesta med Lady (& Lufsen)
    Absolut, och som jag skrev, så är i varje golden väldigt lojal mot sin familj. Men kan vara en tuff ras. Nu vet jag att de även avlat "sönder" rasen, vår var av den gamla sorten, väldigt stor och med hög integritet, var väldigt mycket bruks i honom. Det var länge sedan jag såg en sådan golden. 
    De är ju ändå avlade för bruks och jakt i första hand och sedan blivit sällskapshundar.
Svar på tråden Mina föräldrars hund bet vår lille son