Inlägg från: Anonym (Hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej)

Föräldraledighet vid röda dagar

Under ett år har du enbart rätt till föräldraledighet tre perioder.

Som du beskriver nu så kommer du förbrukat alla dessa perioder för detta år, så att du är medveten om det.

För att du skall få betalt de röda dagarna krävs det att det räknas som att du återgått i tjänst. Och om jag förstått det rätt så betyder det att du behöver ha arbetat (lagt semester) EN dag före den röda dagen.

Det bästa du kan göra är egentligen att fråga din hr-avdelning. Fk har ingenting med detta att göra.

Kan också vara värt att ha med i tanken att du genom att lägga semester spar föräldradagar som du kan vara ledig med senare istället för semester.

Jag personligen hade valt att lägga semester hela julperioden för att det skall se lite ?snyggare? ut.

• Anonym (Hej)

Ska tilläggas att de heller inte är skyldiga att faktiskt bevilja din semester. Så kanske nekas du om du hackar upp det så

• Anonym (Hej)
    Anonym (Myran) skrev 2021-05-20 12:03:54 följande:

Alla är vi olika men jag skulle inte krånglat för dessa 2 dagar och ses som "snål och omständig" av chef och kollegor. Hade sparat semesterdagarna och hade istället försökt spara pengar i form av att köpa billigare mat, mer second hand, julklappar begagnat till bebisen som ändå inte vet om det(köper fortfarande mycket presenter begagnat och till nyskick till mina barn 5-10år och då kunnat ta ut dessa två dagar mindre under samma eller någon period innan, än att hålla på att krångla. Med det är jag alla är vi olika hur mycket jobb det är värt.

Jag hade helt ärligt inte heller krånglat för två dagar. Jag lade semester under två veckor över jul

Med mitt barn. Men då innehöll också dessa veckor FEM lediga betalda dagar och alltså betydligt mer värt. Hos stor arbetsgivare så de bryr sig inte
  • Anonym (Hej)
    Mimmioo skrev 2021-05-20 15:18:14 följande:

Är rätt säker på att varken min chef eller kollegor skulle bry sig om jag gjorde såhär, jobbar också hos en stor arbetsgivare. :) Sen om man till exempel tar semester på skärtorsdagen för att få vanlig lön långfredagen+annandag påsk, räcker de att man tar bara torsdagen då eller måste man ta fler dagar? Tycker det är lite oklart om man måste ta en semesterdag efter till exempel jul/påsk också eller om de räcker o bara ta en semesterdag innan. Har ringt hr tidigare men fick inga direkt bra svar där :)

Fast hr måste ju kunna svara. Det är dom som ska betala ut din lön.

I annat fall är det isf bara din lokala fackföreningar som kan ha koll på detta
Svar på tråden Föräldraledighet vid röda dagar