Inlägg från: Anonym (Myran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Myran)

Föräldraledighet vid röda dagar

Hmm rätta mig om jag tolkar det fel nu. Men du menar att du ska vara föräldraledigt från att bebisen föddest till 23 dec för att då bryta föräldraledigheten och lägga in semester över jul (för att få semester/lön för röda dagar över jul) och sen direkt efter denna semestern fortsätta vara föräldraledig med bebisen?

Det är inte säkert att du kan bryta föräldraledigheten för att gör så. Är chefen "elak" kan denna neka dig semester som du tänkt och du då är tvungen att komma in och jobba de dagarna som inte är röda. Han kan då bryta din semester med kort varsel pga olika omständigheter (det kan han inte göra om du lagt föräldrapenning).

• Anonym (Myran)
    Mimmioo skrev 2021-05-20 11:40:00 följande:

Ja precis det är så jag tänkt, men det kanske inte är värt o krångla för 2 dagar men känns ändå onödigt o ?ge bort? 2 dagars lön. Ja det är väl det som är nackdelen att dom kan bryta ens semester men tror inte hen skulle göra det, har en väldigt schysst chef :)

Alla är vi olika men jag skulle inte krånglat för dessa 2 dagar och ses som "snål och omständig" av chef och kollegor. Hade sparat semesterdagarna och hade istället försökt spara pengar i form av att köpa billigare mat, mer second hand, julklappar begagnat till bebisen som ändå inte vet om det(köper fortfarande mycket presenter begagnat och till nyskick till mina barn 5-10år och då kunnat ta ut dessa två dagar mindre under samma eller någon period innan, än att hålla på att krångla. Med det är jag alla är vi olika hur mycket jobb det är värt.
Svar på tråden Föräldraledighet vid röda dagar