Anonym (99) skrev 2021-05-17 21:24:18 följande:
Bitcoin är ett klassisk pyramidspel. Det skapas ingen värden utan det bygger bara på att det kommer in nya spelare längst ner i pyramiden som berikar dom högre upp.
Det skulle man kunna säga att vanliga svenska kronor också är.
Idag finns ingen guldreserv som backar upp valutan. Länder har guld utifall valutorna skulle bli värdelösa som betalningsmedel för att kunna ha något att betala med. Men man behöver inte längre ha någon reserv gentemot pengarna.
Guldreserven är en kvarleva från tiden då sedlar och mynt kunde lösas in hos Riksbanken i utbyte mot guld. Numera motiveras guldreserven av att guldets värde normalt inte följer samma mönster som värdet på valutareserven[1]. Valutareserven är främst tänkt som medel för Riksbankens penningpolitik och politik för finansiell stabilitet, och består av lätt omsättbara värdepapper av låg risk i utländsk valuta.
Det som överhuvudtaget skapar något värde för SEK är att vi kommit överens om det. Om jag ger dig en hundring så har den det värdet om du accepterar det värdet. Däremot om jag skulle säga att jag vill inte ta emot dina pengar då har värdet helt plötsligt blivit 0.
Samma sak är det med crypto eller whatever. Det har ett värde så länge köpare och säljare är överens om det.
Det intressanta är att Riksbanken håller på att utveckla sin egen e-valuta för att hänga med i utvecklingen.