Inlägg från: Anonym (UtanförBoxen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (UtanförBoxen)

Har ni någonsin övervägt att investera i decentraliserad crypto valuta?

Anonym (Kille) skrev 2021-05-18 11:38:45 följande:

Det skulle man kunna säga att vanliga svenska kronor också är. 
    Idag finns ingen guldreserv som backar upp valutan. Länder har guld utifall valutorna skulle bli värdelösa som betalningsmedel för att kunna ha något att betala med. Men man behöver inte längre ha någon reserv gentemot pengarna.

Vanliga svenska kronor backas upp av landet Sverige med dess skattebas och tillgångar. Kryptovalutor saknar helt underliggande värde.
  • Anonym (UtanförBoxen)
    Anonym (Kille) skrev 2021-06-05 15:07:27 följande:
    100 lappen du viftar med har bara ett värde om mottagaren accepterar samma värde. Likaså med allt.

Om jag vägrar ta emot din hundring så kommer den ha värde 0. Om någon betalar mig 100 kr för en sten så har stenen värde 100 detta oavsett land, guld eller vad som.
    När 100 lappens värde backas upp av ett våldsmonopol med beskattningsrätt ökar sannolikheter för att 100 lappen skall accepteras. Krypto har inget underliggande värde.

Om du vägrar ta emot min 100 lapp spelar ingen roll. Jag behöver bara vända mig till någon som tar emot den.
Svar på tråden Har ni någonsin övervägt att investera i decentraliserad crypto valuta?