Anonym (UtanförBoxen) skrev 2021-06-06 17:01:51 följande:
När 100 lappens värde backas upp av ett våldsmonopol med beskattningsrätt ökar sannolikheter för att 100 lappen skall accepteras. Krypto har inget underliggande värde.
Om du vägrar ta emot min 100 lapp spelar ingen roll. Jag behöver bara vända mig till någon som tar emot den.
Javisst då har 100ingen värde för den som tar emot den men inget värde för mig.
Som artikeln beskriver, papperspengar har bara värde för att vi tror att vi sen kan byta ut den mot tjänster och varor i sin tur.
Om vi inte längre tror det så kommer även svenska kronor tappa värde. På samma sätt är det med byteshandel, guld eller vad som helst. Guld är ju också bara en metall inget annat. Inget värde i sig. Men vi har gett den ett värde på grund av att det finns en efterfrågan, någon är villig att ge mig något för guldet.
På samma sätt kan du skapa värde på vad som helst.
Sen spelar det egentligen ingen roll. Så länge någon är villig att betala mig för den crypto jag äger så kommer jag tjäna på det. Oavsett stat bakom eller inte. På samma sätt om jag har någon eftertraktad grej som jag säljer på Tradera. Vill någon betala för den så har den ett stort värde och vill ingen betala så är inte värdet så stort.
Det reella material värdet spelar ingen roll.