• Viktor1988

Mäns rätt att avstå

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.
    ?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23
    Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

• Svar på tråden Mäns rätt att avstå
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 20:43:25 följande:
    Japp och ansvaret för att inte ha stannat bilen och fortsätta tills man smällde är ju hennes inte hans eftersom det var hon som valde det.

Japp man är ansvarig för vad man gör men man är inte ansvarig för vilka beslut andra tar. Sexet behöver ju inte leda till ett barn om mamman inte själv väljer det. Hon kunde ju lika väl valt att abortera. Alltså är han ansvarig för att inte skyddad sig men beslutet av att genomföra graviditeten tog hon och det beslutet ansvarar hon för själv.

Vem har sagt att män eller kvinnor inte ska ansvara för sitt sexliv?
    Nej, man är inte ansvarig för det beslutet mamman tar. Men man är ansvarig för barnet man har gjort. 
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 20:29:07 följande:

Ja, men hon valde att genomföra graviditeten på egen hand. Det är helt och hållet hennes beslut inte hans.

Det är alltid den gravida kvinnan som tar beslut om hon vill abortera fostret eller fullfölja graviditeten. I alla sammanhang oavsett vad den blivande fadern tycker är det kvinnan som juridiskt tar det beslutet. Så om det är personen som tar beslutet om att fullfölja graviditeten (vilket jag antar att du menar med genomföra) som ska ha ansvar för barnet blir den logiska slutsatsen att barn alltid endast är kvinnors ansvar.

Ett väldigt stort steg tillbaka för pappors likvärdiga föräldraskap.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-19 21:00:52 följande:
    Det är alltid den gravida kvinnan som tar beslut om hon vill abortera fostret eller fullfölja graviditeten. I alla sammanhang oavsett vad den blivande fadern tycker är det kvinnan som juridiskt tar det beslutet. Så om det är personen som tar beslutet om att fullfölja graviditeten (vilket jag antar att du menar med genomföra) som ska ha ansvar för barnet blir den logiska slutsatsen att barn alltid endast är kvinnors ansvar.

Ett väldigt stort steg tillbaka för pappors likvärdiga föräldraskap.
    Ja, det är ett konstigt resonemang vissa för. Men de vill väl ha ansvar när det  passar dom, och slippa när det passar. Jag kan inte få det till något annat. 
  • Anonym (Män alltså)

Ja,det blir dyrt när en man inte vill ha barnet och kvinnan.En räkning hela tiden i 18 år.

• EnAnonumius
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 19:30:24 följande:
    Nja, så är kanske syftet, men hur pengarna sen används är ju en helt annan sak. Mamman behöver ju inte använda pengarna till barnet om hon inte vill, hon kan lika gärna festa upp dem.
    Men snälla, jag kommenterade bara diditt faktafel om underhållet, där du drog, felaktigt med, om att "förbättra mammans ekonomi".

Vart vill du komma med denna kommentaren om "festa upp pengarna"? Vad har det med saken att göra? Inget faktiskt.
    Att komma med ett exempel på "hur dumt en mamma kan göra med barnets pengar" ändrar ju inte att du gav ett direkt fakta fel från första början om vad underhållet är till för.

Sedan så är det fortfarande mycket märkligt att du inte ens försöker komma med någon idé om hur man _kan_ lösa detta med juridiska abort utan att det blir konflikt med barnets rättighet.  Skall du ducka för detta igen?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Törstiga tuppen

Den som tror att man blir rik på ett underhåll kan omöjligt ha egna barn. Att skaffa barn är alltid en förlustaffär, förutom möjligtvis i spädbarnsåldern.

• EnAnonumius
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-17 12:09:48 följande:
    Om det utförs i Sverige ja. Min väninnas dotter inseminerades med Anonym donator i ett annat land. Anledningen till detta är att hon inte ville att donatorn ska kunna sökas upp i framtiden.
    EnAnonumius skrev 2021-05-17 13:07:48 följande:
    Men herregud..
    Diskussionen handlar om Sverige.

Vad egoistiska svenska kvinnor, likt din väninna (och andra som väljer utomlands donationer), gör tycker jag knappast hör hit i denna tråden.
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-17 16:01:03 följande:
    När det gjordes inseminerades inte singelkvinnor i Sverige.
    Tänk lite innan du babblar en massa.

Utöver det så stod det tydligt att det var en väninnas dotter, inte min väninna.
    Hur skall du ha det?
    Vilket är det rätta?

* Din väninnas dotter valde utlands insemination för att hon inte ville att donatorn skulle spåras.

ELLER

* Hon gjorde insemination på den tiden man inte utförde insemination på singel kvinnor i landet.

Eller anser du att man skall kunna komma fram till slutsatsen, att det handlade om den tiden när man inte fick insemination som singel kvinna, baserat på "hon inte ville att donatorn skulle spåras? Drömmer

• Anonym (Juridisk abort)
    Anonym (Lisa) skrev 2021-05-19 20:25:06 följande:
    Fast kvinnan skaffar inte barn på egen hand,  hon har hjälp av en högst frivillig man. 

Men kan en kvinna skaffa barn helt utan en mans inverkan, då håller jag med  dig. Vi är inte där ännu. 
    Jo, det gör hon när mannen sagt nej till att bli far. Lika med genomfört en juridisk abort.

Ingen ska tvingas att bli förälder mot sin vilja, och när det kommer till män så finns bara detta alternativ.
  • Anonym (Juridisk abort)
    EnAnonumius skrev 2021-05-20 00:58:11 följande:
    EnAnonumius skrev 2021-05-17 13:07:48 följande:
    Men herregud..
    Diskussionen handlar om Sverige.

Vad egoistiska svenska kvinnor, likt din väninna (och andra som väljer utomlands donationer), gör tycker jag knappast hör hit i denna tråden.
    Hur skall du ha det?
    Vilket är det rätta?

* Din väninnas dotter valde utlands insemination för att hon inte ville att donatorn skulle spåras.

ELLER

* Hon gjorde insemination på den tiden man inte utförde insemination på singel kvinnor i landet.

Eller anser du att man skall kunna komma fram till slutsatsen, att det handlade om den tiden när man inte fick insemination som singel kvinna, baserat på "hon inte ville att donatorn skulle spåras? Drömmer
    Anledningen till mitt svar är att det finns mer med i bilden som jag inte kan skriva, jag vet nämligen att denna unga kvinna är medlem här på FL.

Jag förstår mycket väl att du inte kommer ta det som någon förklaring, eller vad man ska kalla det. Du är ju känd för att ifrågasätta och leta motsägelser. Men så ligger det iallafall till.

Eller tycker du att jag ska berätta så att hon förstår att det troligen handlar om henne?
    Det kommer jag inte göra oavsett.
  • EnAnonumius
    Anonym (Juridisk abort) skrev 2021-05-20 05:15:44 följande:
    Anledningen till mitt svar är att det finns mer med i bilden som jag inte kan skriva, jag vet nämligen att denna unga kvinna är medlem här på FL.

Jag förstår mycket väl att du inte kommer ta det som någon förklaring, eller vad man ska kalla det. Du är ju känd för att ifrågasätta och leta motsägelser. Men så ligger det iallafall till.

Hörre du, man bevisar i ditt ansikte att du säger emot dig själv i dina svar. Så man behöver inte "leta" alls. Det finns ju nedskrivet av dig "svart på vitt"  att du säger emot dig själv. Och den är så enkel att se med.

Även om hon är medlem på FL  hör inte hit. Du kan ju aldrig kräva av folk skall kunna härleda det här

"Din väninnas dotter valde utlands insemination för att hon inte ville att donatorn skulle spåras."

till att det skulle egentligen handla om detta:

" Hon gjorde insemination på den tiden man inte utförde insemination på singel kvinnor i landet."

Märkligt jag har aldrig bet dig avslöja något om din väninna. Och det skulle kunna gå för dig att säga vad det handlade om UTAN att gå in på detaljer eller "avslöja" någon medlem. För jag har aldrig bett om sådan detaljer heller om du väljer att läsa.

Seså kan du svar på min faktiska fråga eller skall du fortsätta att sväva ut på trivialiteter och ge information jag aldrig bad om att få?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå