Inlägg från: Mimosa86 |Visa alla inlägg
  • Mimosa86

Mäns rätt att avstå

Viktor1988 skrev 2021-05-16 11:21:14 följande:

Har länge funderat på varför det är så enformigt vinklat när kvinnor får själv bestämma om ett barn eller som många säger foster ska gå leva eller helt enkelt tas bort.

?Mannen har i båda fallen ingen som helst rätt vara sig han inte vill vara Pappa eller faktiskt vill.

Om ett barn tas bort så har mannen naturligtvis inget att göra utan måste acceptera detta faktum.

??Däremot är min idé följande om mannen ej vill vara Pappa så ska han ha rätt att frånsäga sig föräldraskapet under kvinnas graviditet och därmed slippa allt ansvar som ett föräldraskap innebär ja även ekonomiskt .

Väljer sedan kvinnan att ändå föda barnet så är det hennes ansvar att fostra barnet på eget ansvar och då borde alla bli nöjda.

Vad anser ni är detta genomförbart....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-16 11:23

Ursäkta stavningen skriver från en liten telefon så därav många grodor i texten ser jag nu men hoppas budskapet går fram

Men du blir inte mindre förälder bara för att du betalar dig fri eller slipper att betala. Barnet där ute är ändå ditt kött och blod, och det kommer knappast gynna BARNET att pappan inte ens tar sitt ekonomiska ansvar.

Jag förstår egentligen inte den här tråden öht. Varför diskutera detta, det är ju SÅ ENKELT att undvika. Det kallas kondom. Funnits i tusentals år. Och det funkar.

Sen kan denna uppfinnarna gå sönder, men då kanske man inte kan knulla kvinnor man inte känner och vet hur hon ställets jag till abort, dagen efter piller etc. Man kanske (tyvärr) behöver känna personen man är intim med lite mer än random.

Tyvärr, livet är inte en räkmacka. Man måste faktiskt ta ett ansvar här i livet. Det är en del av att vara vuxen. Sex kan resultera i barn. Detta är inget nypåfund, den vetskapen borde inte komma som en chock. Och vill man undvika att bli förälder så skyddar man sig själv mot detta, kvinna som man.
  • Mimosa86
    Anonym (Tinja) skrev 2021-05-19 10:13:34 följande:

Du tycker på allvar att mannen och socialen ska sitta och diskutera vad som ska göras med en kvinnas kropp?

Ska det bli tvångsabort eller tvångsfödning av ett barn om mannen och socialen har en annan åsikt än kvinnan? Hur ska dessa tre grupper, kvinna, man och social, kunna komma överens om de vill olika?

Ska det gälla fler ingrepp? Om en man vill sterilisera sig, tycker du att en kvinna då skulle kunna säga stopp och nej?

Kvinnan har ensamrätt på att bestämma om abort eller barn OM barnet blivit till. Då finns redan barnet/embryot.

Men mannen har allt att säga till om INNAN barnet blir till.

Förespråkar du verkligen att en kvinna ska kunna tvingas till abort eller tvingas att föda ett barn? För det är konsekvensen av det du skriver.

Flikar in ingen här diskussionen. Om mannen och socialen ska bestämma över kvinnans kropp. Kan jag då som kvinna få samma rätt att bestämma över min mans kropp? Jag vill nämligen att han steriliserar sig men det vill inte han. Vore ju rätt intressant om jag helt plötsligt skulle få mandat till detta. Tänk så många ofrivilliga graviditeter som skulle uteblir med denna metod
  • Mimosa86
    Anonym (Kisen) skrev 2021-05-19 13:23:14 följande:

Du skulle även tycka att jag skulle få bestämma att min partner skulle sterilisera sig med? Eller tycker du att sådant bara får bestämmas ensidigt utifrån din uppfattning om könens ojämställdhet och att det ena könet har rättigheter och krav men inga skyldigheter? Medan det andra könet bara ska foga sig och ge service? Det känns inte helt rättvist och friskt, tycker du det själv?

Jag tycker inte någon har rätt att ha makt över någon annans kropp öht. I min värld är det helt befängt. Men eftersom en gök i kommentarsfältet ansåg att beslut för abort eller inte borde likväl ligga även på mannen och socialtjänsten så testar jag här att utveckla det argumentet till rätten att besluta över en annan människas kropp och reproduktion.

För detta är ett så fascinerande område. Medan vissa män anser att de borde ha likvärdig rätt att bestäm kring abort så tycker de själva det skulle vara helt befängt om kvinnan skulle ha samma makt och bestämma över en manlig vasektomi. Är inte det underligt?
Svar på tråden Mäns rätt att avstå