Anonym (Anonym 666) skrev 2021-05-14 21:24:08 följande:
Jag tror du missförstår din position i det här. Det är inte du som ska erbjuda honom umgängestider, det är tvärtom han som ska erbjuda dig dagar och som du då kan tacka ja till om det passar, eller avstå umgänge de dagarna. Du har väldigt små rättigheter här, det enda som sas var just "umgänge" men inget mer fastslaget än att det ska vara "omfattande". Däremot vore det så klart bra att ha fasta dagar, det håller jag helt med om.
Självklart ska du skriva under en adressändring, de har helt rätt i att du visar samarbetssvårigheter om du inte gör det. Däremot ska de så klart inte hålla umgänget som ett hot över dig, det är två olika saker.
Skadligt eller inte... Ja, det kan man ju diskutera. Med tanke på tingsrättens dom där de beslutat att pappan ska vara boendeförälder så ser de tydligen att det vore det minst skadliga. Självklart ska ett barn träffa båda sina föräldrar! Fint att du får ha barnet så mycket iaf :)
Jag tror inte du har mycket att välja på ts... Du har som sagt nästan inga rättigheter alls så vad du "går med på" spelar ingen roll, det enda som händer då är att du inte kommer få träffa ditt barn, och pappans advokat kommer göra gällande att du igen visar samarbetssvårigheter och att du inte tar vara på möjligheterna att träffa ditt barn. Är det verkligen så svårt för dig att ha umgänge på de föreslagna dagarna, krockar det med jobb eller nåt? Varför inte bara ta de möjligheter du får?
Självklart ska du gå på samarbetssamtal! Om du vill förbättra dina chanser för regelrätt umgänge osv i framtiden, vill säga. Jag tror precis som du att ni knappast kommer överens, men det spelar ingen roll. Poängen är att om du inte går är det ytterligare ett bevis på samarbetssvårigheter, då har du åtminstone försökt. Och ta med egen advokat så du inte blir helt överkörd.
Får man fråga varför barnet skulle byta boendeförälder? Praktiska skäl pga skola eller nåt?
Kan han dra ner mitt umgänge med två dagar varannan vecka pga. Att han anser att det är jag som inte samarbetar? Kommer det inte gå emot honom om jag drar detta vidare igen?
Tänker med på detta att han kommer byta veckor. Vad händer om jag behåller vårt barn min vecka ändå? Då jag inte har något reglerat umgänge så är det ju inte heller tydligt när jag kan ha barnet.
Jag jobbar vanliga arbetstider. Det är mer att jag planerat efter att ha barnet jämna veckor. Med aktiviteter osv.
Får man ha med sig advokat på samarbetssamtal?
Tingsrätten ansåg att det fanns frågor kring min lämplighet som boendeförälder.
Vill inte gå in på varför då jag skrivit tidigare här om tvisten, så det kan bli för tydligt för ev bekanta osv..