Inlägg från: Anonym (EH) |Visa alla inlägg
  • Anonym (EH)

Vem bestämmer över den satans häcken?

Jag tror att man måste informera grannen först, så att hen får en chans att åtgärda problemet. Om grannen inte klipper häcken på er sida av tomten så har ni laglig rätt att göra det själva. Detsamma gäller besvärande rötter och grenar.

• Anonym (EH)

Jag måste kanske poängtera, att det endast gäller de kvistar, grenar och rötter som befinner sig på ER tomt. 

• Anonym (EH)
    Anonym (Less) skrev 2021-05-14 20:07:27 följande:
    Så om de vägrar fixa det får vi bara acceptera att vår tomt ser vanvårdad ut? I praktiken blir det ju vår tomt, även om den är planterad på deras.
    Ja, så är det. Om ni inte vill se grannens ovårdade häck så får ni plantera något framför, på er egen tomt, som ni håller välvårdat. 
  • Anonym (EH)
    Anonym (Less) skrev 2021-05-14 20:14:09 följande:
    En egen häck hade ätit upp för mycket markyta, vår tomt är ganska liten medan deras är jättestor.

De vill inte fixa den och jag skadade den inte, så jag ser inte problemet. De verkar bara vilja jävlas.
    Men att ni har en liten tomt är väl inte grannens fel? Hur tänker du nu? Köp en större fastighet så är alla dina häckproblem lösta.
  • Anonym (EH)
    Anonym (Less) skrev 2021-05-14 20:23:30 följande:
    Nej, men det är deras fel att de håller på såhär. Jag kräver inte att de håller efter den på vår sida, det enda jag ber om är att jag får göra det så den åtminstone ser så fin ut som möjligt på vår sida också.
    Jag förstår dig. Jag föredrar också välvårdade häckar. De flesta hade nog accepterat att ens närmsta granne vårdat häcken från sin tomt men alla tänker inte så och de har rätten på sin sida. Kanske föredrar de sin tomt vildvuxen. Det är deras tomt och deras rätt. I ditt fall hade jag planterat en egen välvårdad häck. 
Svar på tråden Vem bestämmer över den satans häcken?