• Hyllemor

Bonusbarn i sovrummet

Ställ en tältsäng i något rum, så är problemet löst, eller avdela en bit av vardagsrummet/köket eller någonting annat.

• Hyllemor

Alltså, man kan göra ganska mycket på liten yta ifall man har behov av mer plats. Jag, nattarbetande sambo, två katter och barn bodde i en 2-rumslägenhet. Vi lyckades klämma in en 90-säng i klädkammaren som alternerades mellan oss beroende av vem som behövde mest avskildhet för tillfället.

Kanske behöver inte ens barnet ett sovrum, utan bara någonstans att vara i fred?

Man kan använda sig av kallaxhyllor som rumsavdelare för att få en liten vrå för sig själv. Finns det ett kök att sitta i? Kan man få plats med ett litet hörn där, så att det av barnet som har mest behov av att vara ensam kan sitta i fred en liten stund? Kanske räcker det med en rumsavdelare och en fåtölj eller ett skrivbord i hallen, som man kan plocka bort när barnen inte är på besök?

Lägg gärna upp en skiss på hur lägenheten är planerad så kan jag kanske komma med tips. Jag bott på de mest konstiga vis för att få plats genom åren (alltifrån kontor eller sovrum i klädkammare, till sovrum i kök, till sovrum eller kontor i en del av hallen.)

• Hyllemor
    Bonusmamman2 skrev 2021-05-14 00:54:38 följande:

Tack för tipset! Ser det dock svårt med hemmakontor i både kök och vardagsrum samt behöv av att torka tvätt i vardagsrummet (då båda barnen tycker att kläderna ska tvättas efter varje användning), och barnen som sagt har det största sovrummet. Vi köpte våningssäng till dom förra året för att de skulle ?slippa se varann? när de är i samma rum men eftersom de har svårt att respektera varann och ha en lämplig ljudvolym är det svårt. De kan givetvis hänga i köket, eller i vardagsrummet med oss vilket vi alltid bjuder in dom till att göra, men det brukar ändå vara våran säng som blir mest attraktivt för dom och det är där jag inte känner mig bekväm. Har tyvärr ingen klädkammare heller..

Men skickar gärna en skiss i morgon ifall du vill titta!

Hej igen! Som jag tolkar dina inlägg, så verkar grundproblemet vara att barnen i första hand behöver avskiljdhet från varandra? Eller har jag fel här? Att jag tolkar det så, är för att en av dem går in i ert sovrum. Man behöver inte göra avkall på hela inredningsstilen för att skapa ett avskiljt ställe i lägenheten, har jag lärt mig i alla fall. Det beror ju helt och hållet på vad barnen gör när de är i ert sovrum.

Leker barnet på golvet?

Ligger barnet i sängen med en dator/ipad?

Rullar barnet bara runt i sängen och kastar kuddar omkring sig?

Vill barnet bara stänga dörren och vara i fred från sitt syskon eftersom de hela tiden blir irriterade på varandra?

Upplever barnet att det är för mycket liv överallt och därför behöver avskiljdhet?

Det är där vi måste börja för att kunna skapa någon slags lösning i det här dilemmat.

Svar på tråden Bonusbarn i sovrummet