Semlan3 skrev 2021-05-13 08:12:53 följande:
Nej det är klart att inte alla blir väldigt sjuka. Men risken att bli allvarligt sjuk är större som gravid än ickegravid enligt barnmorskan. Tänker framförallt i slutet när magen är stor, lungorna är ihoppressase som det är och man har svårt med andningen. Samt att om man får covid mellan vecka 22 och 27 är risken 1 på 35 att man föder extremprematurt. Och 1 på 70 mellan vecka 28-31. Källa vårdfokus.
Skulle gärna se studierna som ligger bakom de siffrorna, de låter mkt högre än vad jag sett tidigare nämligen. Gäller det all typ av covid eller enbart en allvarlig infektion? (Dvs ökar risken lika om du tillhör de som drabbas lindrigt.)
Det jag menar är inte att risken inte ökar, det är att det låter väldigt ödesmättat att säga så utan att ha riskerna med i siffror när man pratar. En dubblerad risk kan ju vara från 25-50% eller från 0,01-0,02%. Det är stora skillnader i slutlig risk där, även om båda är dubblerade risker.
Det är därför jag tycker det är viktigt att ha med hela bilden.
Jag vill inte att det ska framstå som jag tror att covid är ofarligt för gravida, men eftersom det är tal om riskbedömningar vill jag få riskerna tydliga så gott det nu går, när alternativet är att ta ett nytt vaccin under graviditet, vilket de allra flesta inte nånsin behöver ta ställning till.