Inlägg från: Semlan3 |Visa alla inlägg
  • Semlan3

Gravid och erbjuden covid-19 vaccin

Hade det varit så sent hade jag kanske väntat. Jag är i vecka 12 och tog första dosen innan jag visste att jag var gravid. Var inte gravid än med det räknas ju som det med tanke på hur man räknar (från senaste mens). Blev erbjuden att ta andra dosen ändå. USA och Storbritannien har vaccinerat gravida länge tydligen. Och man har inte sett några negativa biverkningar på varken mor eller barn. Dock har man ju sett att gravida blir väldigt sjuka i covid jämfört med en icke gravid. Klart jag tvivlar. Men skulle kännas skönt att intr vara lika rädd för att bli sjuk

• Semlan3
    vissli skrev 2021-05-13 07:40:46 följande:

Har man verkligen det? Man har ju sett att risken för att en gravid får värre covid ökar jämfört med en ickegravid, men det är inte samma sak som att alla gravida får värre symptom än ickegravida. En ökad risk utifrån en liten risk kan fortsatt vara en låg risk, även om den är högre.

Jag är för att prata risker, men att prata om dem på rätt sätt.

Nej det är klart att inte alla blir väldigt sjuka. Men risken att bli allvarligt sjuk är större som gravid än ickegravid enligt barnmorskan. Tänker framförallt i slutet när magen är stor, lungorna är ihoppressase som det är och man har svårt med andningen. Samt att om man får covid mellan vecka 22 och 27 är risken 1 på 35 att man föder extremprematurt. Och 1 på 70 mellan vecka 28-31. Källa vårdfokus.
  • Semlan3
    Limeblad skrev 2021-05-14 07:28:04 följande:

Gravida som inte är i annan riskgrupp erbjuds inte vaccin. Om du menar generellt så kommer jag vaccinera mig när jag inte längre är gravid.

De kommer erbjudas så småningom men man vill ta gravida i riskgrupp först. Jag blev erbjuden då jag redan tagit dos 1.
Svar på tråden Gravid och erbjuden covid-19 vaccin