Anonym (ja) skrev 2021-05-12 01:32:57 följande:
De allra flesta föräldrar älskar sina egna barn gränslöst och tycker att de egna barnen är de sötaste i världen. I mångt och mycket handlar det om hormoner i kroppen. Ett exempel på det här är när man som förälder doftar på sitt barns huvud. Studier har visat att föräldrar gör det här i princip hela tiden den första tiden och det där huvuddoftandet fortsätter. Får man en främmande bebis i famnen så doftar man också omedvetet på det här barnets huvud, men inget barn doftar så pass gott som det barn som man är förälder till eller har en stark relation till. Man kan bli nästan "hög" av den doften.
Förstår precis hur du menar. Minns när min syster fick sina barn.. gud den kärleken jag kände till dom var så stark och jag sa alltid till henne hur ska jag älska mina framtida barn mer än dina för det kändes inte som att det gick. Nu har tyvärr nästan kärleken vissnat för dom på något sätt, absolut inte helt men känner inte som jag gjorde innan, då min son tagit all den platsen och visst kan man känna mer! Nu är jag gravid med men tvekar inte på att jag kommer älska nästa som honom <3