Inlägg från: Anonym (CNN) |Visa alla inlägg
  • Anonym (CNN)

Vill inte ha fler barn - dåligt samvete

Fjäril kär skrev 2021-05-09 21:27:23 följande:

Om ert barn kommer sakna syskon är ju upp till er föräldrar och hur ni hanterar det. Om barnet får växa upp i skuggan av det syskon som aldrig föddes så kommer det må dåligt givetvis och sakna något. Allt handlar om hur du hanterar det dåliga samvetet gentemot barnet. Kompensera aldrig för att det inte finns syskon. Lägg inte över det dåliga samvetet på barnets axlar.

I dagens moderna samhälle med mängder av olika familjekonstellationer är ensambarn varken konstigt eller unikt. Det växer snarare upp mitt i smeten av andra typer av relationer. Idag är det ju mer vanligt att ett barn har 5 föräldrar men inga syskon.

Man kan inte växa upp i skuggan av ett syskon som inte finns. När man använder det uttrycket innebär det i detta fall att det redan finns ett äldre syskon vilket inte är möjligt eftersom dottern är den förstfödda.
  • Anonym (CNN)
    Anonym (ABC) skrev 2021-05-11 09:49:14 följande:

Jag ser inte något fel i att bara ha ett barn, har flera familjer i min omgivning som har det och deras barn verkar ha det väldigt bra. 

MEN om det är så att du inte gillar att leka och liknande så skulle jag säga att det ju inte är ett argument mot att skaffa två barn utan för att skaffa ett barn till. Om du bara har ett barn så tycker jag att du har en mycket större "skyldighet" att vara barnets lekkompis både till vardags och på semesterresor jämfört med om man har två barn som kan ledka med varandra. 

Man måste inte alls leka med sina barn. Dagens föräldrar är ju med i precis allting. Curlingen tar aldrig slut.

Inte lekte mina föräldrar med mig eller med mina andra vänner som är endabarn.

Jag avskydde allt med att leka med mina barn när de var små. De fick allt sköta det där själva. Jag var t o m ärlig med det och sade att ?mamma vill inte?. Och det blev bra människor av dem, tänka sig!
Svar på tråden Vill inte ha fler barn - dåligt samvete