• EpicF

    Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)

    Anonym (eh) skrev 2021-05-11 13:56:08 följande:

    Det handlar alltså inte om att du fått fel vara och skickat tillbaka den för att få rätt vara eller pengar tillbaka det handlar om att du vill stjäla en sak du inte betalat för samtidigt som du ska få rätt vara eller pengar tillbaka.

    Trashigt beteende 


    Fast på Wish behöver man inte skicka tillbaka en felaktig vara. Varan för man då behålla och ändå få pengarna tillbaka.
  • EpicF
    jappe56 skrev 2021-05-11 13:58:36 följande:

    Du kanske inte ska skriva i trådar heller om du förespråkar brottsligt beteende för betalar man inte för en vara har man stulit den hur mycket man än försöker rättfärdiga det


    Inte på Wish där man faktiskt få behålla en felaktig vara (oavsett vad felet är) och ändå få tillbaka pengarna.
  • EpicF
    Anonym (eh) skrev 2021-05-11 14:53:51 följande:

    Sluta ljug, och sluta rättfärdiga(dina?) stölder på Wish, att vissa företag oftast låter kunden få behålla varan betyder inte att det är fritt fram att utgå från det

    Det mest lämpliga är att kontakta försäljaren och fråga hur man ska göra.


    Mina stölder på Wish? Jag har alltid fått det jag beställt alltid betalat i rätt tid och aldrig reklamerat något.

    Men Wish är ett sådan företag som inte kräver en felaktig vara i retur utan man får behålla den felaktiga varan och får pengarna tillbaka.

    Ts fick inte varan hon beställde, klickade i att varan inte är levererad, vilket den inte var och får då pengarna tillbaka. Wish kräver inte retur av den felaktiga varan hon har fått och därför får hon behålla den. Helt enligt gällande regler på Wish.
  • EpicF
    Anonym (eh) skrev 2021-05-11 15:31:49 följande:

    Läseföreståelsen är inte på topp ser jag, jag skrev (dina?)

    återigen man kan inte utgå från vad som gäller på alla företag Wish eller inte, enklast är att kontakta försäljaren och ta reda på vad som gäller och hur man ska göra, det man inte ska är att snatta saker bara för att man anser sig berättigade till det eller inte har råd att betala för det man vill behålla. OM säljaren däremot säger det är ok att behålla då är det så men det är inget som DU avgör, förstår du nu?


    Ts vad som gäller på Wish. Och jo, min läsförståelse är bra.

    Nej, jag avgör inte vad som gäller på Wish. Men jag vet i likhet med ts vad som gäller och hur man gör med reklamation. Vad som gäller på Wish gäller självklart inte på alla företag eller olika säljsajter.

    På wish får man behålla varan även om man för tillbaka pengarna. Der de reglerna dem har. Förmodligen för att det är för kostsamt att betala retur.
  • EpicF
    Anonym (men?) skrev 2021-05-11 16:54:18 följande:

    Men alltså hur tänker ni som tycker att TS gjort rätt?

    Om ni beställer något från t ex Gant, HM, ja vilket företag som helst och de råkar skicka fel. Gör ni likadant då, säger att det inte kommit fram något alls? Ni kontaktar inte företaget och returnerar den felaktiga varan och får pengarna tillbaka?

    Förstår inte logiken i detta. 


    Om man returnerar den felaktiga varan beror på vad företaget har för regler. Wish kräver inte en felaktig vara I retur. Ts svarade om den varan hon ursprungligen beställde hade kommit fram, vilket den inte hade gjort.
  • EpicF
    Anonym (eh) skrev 2021-05-11 17:01:04 följande:

    Länka dit där det står att alla företag anknutna till Wish gör detta att man får behålla allt som skickats fel/vissa saker säljs för tusentals kronor)

    Annars vet vi att du ljuger


    Det är Wish man handlar av, inte enskilda företag.
  • EpicF
    Anonym (eh) skrev 2021-05-11 17:01:04 följande:

    Länka dit där det står att alla företag anknutna till Wish gör detta att man får behålla allt som skickats fel/vissa saker säljs för tusentals kronor)

    Annars vet vi att du ljuger


    Det är Wish man handlar av, inte enskilda företag.

    Jag har dock aldrig personligen behövt att reklamera eller skicka något i retur. Det jag vet efter att ha läst på Wish är att man ska få en returfraktsedel när man ska skicka i retur. Detta vet jag också att man aldrig i praktiken får en returfraktsedel, vilket förmodligen är för att de är för kostsamt att skicka i retur.

    Nackdelen med att handla på Wish är att det är lång leveranstid och att det man får inte alltid är det man beställt (jag har dock alltid fått der jag beställt, men har p andra sidan enbart beställt klockarmband).
  • EpicF
    Agnescecila skrev 2021-05-13 15:32:27 följande:

    Det var fel att ljuga. Det hade varit bättre om ni skrivit till kundtjänst och berättat vad som hänt. Då hade ni fått pengarna tillbaka och fått behålla tröjan. Jag hade inte kunnat ljuga så. 


    Utgången blir detsamma. Dessutom ljög tekinst sätt inte ts då den varan hon hade beställt aldrig kom.
  • EpicF
    Anonym (12we) skrev 2021-05-13 21:35:16 följande:

    Nej, det får man inte alltid. På Wish finns det säljare som säljer produkter som kostar +10 000 SEK, och om du tror du får behålla allt så kommer du att bli besviken. Det är dessutom inte du som kund som bestämmer hur säljaren ska göra med returer/reklamationer. men det borde ju vara självklart.Fel igen. Wish är en marknadsplats, ungefär som Blocket. TItta på valfri vara så ser du att det står vilka som säljer den. Wish tar betalt av säljarna, men de slipper ordna egen webshop, når fler kunder och man slipper tull/moms till exempel. 

    Du kanske ska gissa lite mindre när du uttrycker dig så självsäkert? 


    Ytters få personer köper produkter från Wish för + 10 000kr. Har själv aldrig sett en vara till det priset på Wish. Allt som oftast får man behålla det man fått fel även km man får pengarna tillbaka.

    Nja, det är ett företag som tillhandahåller produkter från andra företag. Den man gör affär men är Wish, till skillnad från blocket där du gör affär med privatpersoner.
  • EpicF
    Anonym (12we) skrev 2021-05-13 22:14:31 följande:

    Ytterst få = Inte alltid, Men att du ändrat dig till "allt som oftast" får väl ses som ett framsteg. Det är fortfarande inte du som kund som bestämmer om varan ska skickas i retur eller inte.

    Wish är en marknadsplats. Jag skrev "ungefär som blocket" eftersom det finns skillnader - Wish är inte för privatsäljare. 

    sv.wikipedia.org/wiki/Wish_(f%C3%B6retag)


    "Wish.com är en e-handelsplattform där varor säljs direkt från producenter till kunder"

    Det är inte Wish du ska ha kontakt med i reklamations-/returärenden, det är säljaren. Wish kan hjälpa till i tvister, men det är inte Wish som sålt varan till dig (vilket du kan läsa dig till på Wikipedia, till exempel).
    På blocket köper du av privatpersoner.

    Nej, det är Wish son har hand om alla reklamations-/returärenden. Det är de man kontaktar eftersom de är dem man köper av.

    Du länkar till en Wikipedia sida som inte styrker det du säger...

    Jag har aldrig påstått att det är jag som kund som bestämmer om en vara ska skickas tillbaka eller inte. Jag vet bara att I praktiken så skickas inga varar tillbaka vid returer.

    Min syrra beställde en någorlunda dyr parfym (tror det gick på en 1500 inkl frakt) från Wish för något år sedan. Den varan som kom har fel. Hon kontaktade Wish och bad om returfraktsedel. Det tog hon upp flera gånger. Även med aktuella företag som enbart hänvisade till Wish. Hon fick aldrig någon returfraksedeln, men pengarna fick hon tillbaka och parfymen fick hon behålla.
  • EpicF
    Agnescecila skrev 2021-05-13 22:24:50 följande:

    Tekniskt sätt ljög ts visst. Varan har kommit fram fast det är fel vara. Finns ens den formuleringen? Antingen ljuger man eller inte. Sanningen är bättre. Fast utgången varit samma för ts så förstör det för andra köpare. Nu har tröjan ?försvunnit?. Hur ska Wish nu kunna veta att det finns säljare som har gjort som säljaren har gjort? Ts lögn kan i långa loppet förstöra för andra.


    Hon fick inte varan hon beställde. Hur kan ts agerande förstöra för andra?
  • EpicF
    Anonym (12we) skrev 2021-05-13 22:19:55 följande:
    Exempel, då, en elcykel:

    www.wish.com/search/electric%20bike/product/603491193b06796eff49d6da?source=search&position=107&share=web

    Som du kanske kan läsa dig till i länken säljs de av Hapichil, som dessutom har en egen sida på Wish till sin "store" där de säljer allsköns saker. Hapichil säljer dem alltså, inte WIsh.
    Det är fortfarande Wish som hanterar sälj och köp. Jag hade personligen aldrig köpt en elcykel eller ens en cykel på Wish.
  • EpicF
    Anonym (12we) skrev 2021-05-13 22:41:15 följande:
    Direkt citat från Wikipedialänken som jag tog med i det inlägget:
    "Wish.com är en e-handelsplattform där varor säljs direkt från producenter till kunder"
    Producenter = De som gör produkten. Wish gör inga produkter.
    Vad du skulle eller inte skulle köpa är fullständigt irrelevant. Du påstod att man alltid får behålla varan - tror du att du skulle få pengarna tillbaka och behålla en vara för 15 000 SEK? 

    Det är självklart bedrägligt att påstå att man inte fått varan om man de facto fått en leverans men med fel vara. Du har skrivit att hon inte gjort fel och att det bara är att behålla varan. Det är ju detsamma som att du bestämmer om säljaren vill ha den i retur eller inte?
    Ja, Wish hanterar sälj och köp mellan kunder och producent. Det är vi alla överens om. Wish hanterar även reklamation och returer då det är Wish man kontaktar eftersom det är från dem man köpt varan.

    Jag kan ändra till att man oftast får behålla varan som är felaktig.

    Om jag ska vara ärlig, ja på Wish tror jag att jag hade fått behålla en vara till 15 000kr plus pengarna tillbaka. Men vad vet jag. Skulle aldrig köpa en vara från Wish för 15 000kr.

    Ja, jag skrev att hon inte har gjort fel. Vilket hon inte har. Utgången blir densamma, ts får behålla sin 250kr felaktiga vara och får pengarna tillbaka
  • EpicF
    Agnescecila skrev 2021-05-13 23:53:12 följande:

    Jag kommer förklara detta en gång. Som jag skrev så vet inte Wish om att säljaren sålt en felaktig produkt. Nu kan inte Wish göra något åt denna säljaren. Då kan säljaren fortsätta att göra så. Då blir andra kunder också lidande. Wish vill att affären ska vara bra för alla parter. Ex. ÖoB säljer en produkt som inte håller måttet. Ingen klagar. ÖoB fortsätter att köpa denna produkt från tillverkaren då ingen har klagat och ÖoB hade ingen aning om att produkten hade ett fel.

    Jag hoppas du förstår nu. Om inte så kan jag inte förklara mer.


    Ta agerande har fortfarande inte förstört för andra. Varan ta fick var fel, eftersom det inte var den ts beställde. Den varan som ta fick är nu den vara som säljas via Wish. Så vad är det som gör att ts agerande förstör för andra?
  • EpicF
    Agnescecila skrev 2021-05-14 00:51:30 följande:

    Jag ger mig! Jag har förklarat två gånger men du fattar inte eller så vill du inte fatta. Nu tycker jag bara att du är tråkig. Du ställer samma fråga om och om igen fast jag till och med förklarade på en låg nivå. Nu ger jag upp. 


    Hur kan den varan ts beställde, som inte längre finns kvar göra att ts agerande skapar problem för andra?

    Förklarade på låg nivå? Du har inte förklarat alls eftersom det inte finns något att förklara. Ts agerande skapar varken problem, påverkar eller förstör för andra köpare på Wish.
  • EpicF
    Agnescecila skrev 2021-05-14 18:18:35 följande:

    Varför ställer du i princip samma fråga om och om igen om det inte finns något att förklara? Är du bara ute efter tjafs? Men eftersom du bara tjatar så lämnar jag dig ifred så du får tjata någon annan stans.


    Du påstår något som du inte kan förklara eftersom ditt argument inte håller. Så det är inte jag som tjafsar.
Svar på tråden Rätt eller fel att begära pengarna tillbaka? (Wish)