Anonym (Snark) skrev 2022-01-30 18:41:39 följande:
Tycker det är så roligt med alla provaxares lydiga propaganda och deras mantra om hur väl vaccinet fungerar. Ett vaccin ska liksom innebära att man inte blir smittad av den sjukdom man vaccineras mot. Inte "mild" eller "allvarlig" sjukdom, utan inte smittas alls. Eller ni har haft mild malaria eller mild polio? Nej, trodde inte det heller, ändå är det de vaccinerna ni hela tiden jämför med.
Jag är inte vaccinerad och trots det har jag inte fått omikron, antagligen för att jag har naturlig immunitet efter mina väldigt milda covid infektion. Gå gärna i taket en stund över det nu, yla lite över hur egoistisk jag är som inte tänker på de övriga i samhället. Men ojdå, en norsk immunolog kom precis ut med en artikel om att massvaccinering INTE hjälper flockimmmunintet?! Hm hur ska jag nu fortsätta strida för läkemedelsbolaget chans till sjuk tillväxt så att aktien stiger? Hm, *tänk tänk*.
Det finns inget som heter provaxare, det är väl alla normalfuntade människor överens om att vaccination generellt är en bra idé.
Men framför allt - varför raljerar du över något som det inte heller är så svårt att svara på. Vad är skillnaden mellan covid och t.ex. polio? Covid kan man få flera gånger, det finns många mutationer, polio kan man bara få en gång - sedan är man immun för resten av livet. Då håller förstås inte heller vaccinationen i längden, utan måste tas om. Om man inte lyckas hitta något som funkar mot alla mutationer.
Varför kan man inte vaccinera mot förkylning? Jo, för att det finns en massa olika virus/mutationer. Jo, vaccinen fungerade (95 % vilket är bra för ett vaccin) - på alfa-mutationen. Det är samma sak med influensa - varje år en anpassad vaccin.
Dessutom verkar det vara så att det finns en extra svårighet med respiratoriska sjukdomar. Viruset kan lägga sig på slemhinnorna t.ex. i halsen eller näsan. Jag har inte hittat något än som förklarar hela sammanhanget, men jag tolkar det som att man då kan smitta andra med det, även om man själv inte blir sjuk.