Inlägg från: Anonym (Y) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Y)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Efter allt mitt grubblande och diskussioner med läkare så tänkte jag bara att nu gör jag det, när jag då ska kolla upp vart jag ska så har de endast ett ställe där man kan ta vaccin. Detta ligger en bra bit från där jag bor då jag måste åka buss och byta buss två gånger. Jag kommer få va borta från jobbet halva dagen för detta. Om de nu så gärna vill att folk ska ta vaccin och skickar ut brev, kan de inte underlätta lite iaf. Jag fattar ju att de som tvekar struntar i det när det ser ut såhär. Lite irriterad faktiskt. Så nu kommer det dröja innan jag kan ta mig dit .

• Anonym (Y)
    Ess skrev 2021-09-23 18:42:43 följande:

Något jag tror mer på i så fall är att köra ut en buss i industriområdena, och att arbetsgivarna låter de anställda gå ifrån på betald tid för att ta sprutan.

Även att köra ut på centrala ställen i områden med låg vaccinationsgrad, så att de gör sig synliga och gör det enkelt att ta sprutan. Där det inte spelar någon roll om de har sina barn med sig, för har man tre, fyra yngre barn så kan man inte bara lämna dem ensamma.

Jag tror med det skulle hjälpa en del, jag skulle själv ta det om det inte vore så omständligt, tråkigt. Men alla kan inte ta sig iväg långt med buss och byten. Kanske ha en vaccinbuss, eller ge på vårdcentralerna skulle underlätta.
  • Anonym (Y)
    Anonym (KY) skrev 2021-09-25 08:49:33 följande:

Jag kommer inte vaccinera mig mot covid. Har ett vaccinationsbevis mot sars virus som är giltligt i 40 år. På den tiden fick man allting i pappersformat så det är ju en värdehandling man måste kunna visa upp.

Så mitt vaccinationsintyg gäller ännu och är internationellt giltligt. När jag tog detta vaccin var det absolut inte gratis utan väldigt dyrt. Säkert få som har sånt vaccin men det förekommer, iallafall bland folk som bott utomlands vet jag.

Jag har aldrig varit förkyld sen jag var 12 år, tog vaccinet som 9-åring. Blev jättesjuk efter vaccinet. Men efter det toppfrisk och mycket god hälsa.

Så förhoppningsvis är det vaccinet som används nu lika bra, bra det ges subventionerat så att alla har möjlighet att ta det. Förr var såna här vaccin svindyra och få hade råd med det.

Sen om man blir sjuk ett år efter vaccinet tror jag är helt normalt. Jag var sjuk i feber och andningen vid några tillfällen 1 års tid efter jag vaccinerade mig. Ett vaccin är inget trolleri som får effekt direkt utan det tar en stund för kroppen att bilda antikroppar mm. Och det är individuellt från person till person.

Efter jag har varit 12 år så har jag ALDRIG haft ens en förkylning eller feber, är idag 36 år. Jag och läkarna är helt säker på att det är pga vaccinen, har vistats bland sjuka men aldrig blivit smittad själv. Aldrig fått magsjuka/vinterkräksjuka, bott med min sambo som var svårt covid sjuk utan att få något som helst symptom.

Nu har jag redan ett giltligt vaccinationsbevis och vaccination för mig är inte nödvändig. Men jag rekommenderar verkligen att OM man är ovaccinerad så ta vaccin, framförallt nu när det är kostnadsfritt. Det är som att folk blir misstänkssamma mot gratis vaccin, men vaccin har funnits i många år, skillnaden är bara att det kostade skjortan att vaccinera sig förr. Nu har de tagit fram ett vaccin som kunnat massproduceras och som varit ekonomiskt hållbart, detta är bara att tacka och ta emot för.

Jag har svårt att förstå hur endel kan vara emot vaccin, jag ser bara fördelarna med det. Mina fördelar att aldrig bli förkyld, kanske inte alla får den effekten men om man får den så är det ju verkligen bra. Bli gravid har jag blivit 4 gånger utan problem.

Kan absolut hända att vaccin påverkar fertiliteten just efter vaccinet, då man kan få nedsatt immunförsvar och ens kropp bildar antikroppar. Men om man inte är vaccinerad och istället blir sjuk får det ju samma effekt på fertilitet och missfallsrisk ändå. Så jag tycker inte man kan påstå att vaccin påverkar fertiliteten på dessa grunder.

Och nu är det svårt att göra en bedömning av vaccinet, det tar ett tag för kroppen. Men jag tror de som vaccinerar sig kommer vara tacksamma över att de gjorde det om 5 år.

Men så om man har det vaccinet så behöver man inte vaccinera sig mot covid? Varför använder de man inte det då bara om det redan fanns ett som skyddar. Vad heter det vaccinet? Jag förstår inte riktigt bara om det är så att man inte behöver ta covidvacvinet när man har detta så borde ju det skydda mot covid med. Skulle gärna vilja veta om det är något man kan ta idag.
  • Anonym (Y)
    EpicF skrev 2021-09-26 12:20:18 följande:

Inte i Norge. Där vaccineras alla i kommunen, även riskgrupperna med tillgången till läkare för alla. Enda personerna som har vaccinerats på sjukhus är det som har extrem allergi mot bla adrenalin.

Innehåller vaccinet adrenalin?
  • Anonym (Y)
    EpicF skrev 2021-09-26 16:31:36 följande:

Nej. Men man har adrenalin i beredskap för eventuella allergiska reaktioner och anafylastisk chock.

Jaja då fattar jag va du menade.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Moa) skrev 2021-10-09 15:50:11 följande:

Vad är långtidseffekten av att ha gått igenom en Covid-19 infektion?

Din första länk från reuters:

Vaccine effectiveness against the Delta variant was 93% after the first month, declining to 53% after four months. Against other coronavirus variants, efficacy declined to 67% from 97%.

"To us, that suggests Delta is not an escape variant that is completely evading vaccine protection," said study leader Sara Tartof with Kaiser Permanente Southern California's Department of Research & Evaluation.

"If it was, we would probably not have seen high protection after vaccination, because vaccination would not be working in that case. It would start low, and stay low."

Det man säger är alltså att vaccinen fungerar även på Delta varianten.

Det finns en svensk studie också från Danderyds sjukhus inom någorlunda samma område:

www.mynewsdesk.com/se/danderyds_sjukhus/pressreleases/markant-nedgaang-i-antikroppsnivaaer-7-maanader-efter-pfizer-slash-biontechs-vaccin-comirnaty-3131960

- Att antikroppsnivåer sjunker över tid är förväntat och trots sjunkande antikroppsnivåer ser vaccinens skyddseffekt mot svår sjukdom ut att hålla i sig i många undersökningar. Det är i nuläget svårt att säga vilken nivå av antikroppar som krävs för skydd mot infektion respektive mot svår sjukdom, men vi vet att antikroppsnivåer korrelerar till skyddseffekt. 

Din länk från FHM handlar om något helt annat ;nämligen att man i forskning sett att både Pfizer och Moderna är båda säkra vacciner med lite allvarliga biverkningar, men för yngre män 30 år och yngre, har Pfizer ännu färre allvarliga biverkningar än Moderna därför rekommenderar FHM att män under 30 ska få Pfizer.

De flesta i Sverige har än så länge fått Pfizer för det är det vaccin Sverige fått mest tillgång till.

I mitt län stoppar man moderna för alla under 30. Infon vi fick innan var att länet bara skulle ge moderna till alla, nu måste man åter ta in Pfizer då. Jag vill gärna ta Pfizers men då man slutade med det och stängde ena vaccinationsstället så velade jag, nu hoppas jag man kan få Pfizer igen. Men det dyker ju upp mer och mer information om vaccinen som gör att jag tvekar. Jag är orolig. Jag har antikroppar men behöver nog snart testa för det igen. Jag tycker det är mycket fram och tillbaks och ändringar så jag känner mig osäker, jag önskar jag bara kunde gå och ta det och att det går bra men jag tvekar fortfarande.
  • Anonym (Y)

Jag fattar inte att det ska va så jävla krångligt att ta vaccin. Jag förstår verkligen att många skoter i det. I denna regionen är det många som får ta sig runt 7 mil, till ett ställe. I regionen erbjuder man dessutom bara Moderna, hur kan man bara göra så. Ingen mer information kan man hitta. Jag vill ta Pfizer nu efter många funderingar men man får ju inte välja, och ska jag ta ledigt 4 timmar för att kanske få en spruta? Hur svårt kan det va. Om de vill att folk ska vaccinera sig så får de väl ändå underlätta lite så att folk inte behöver åka långt och ta ledigt från jobb och skaffa barnvakt. Så tråkigt.

• Anonym (Y)
    Anonym (Isabella) skrev 2021-10-12 18:11:42 följande:

Jag väljer att inte vaccinera mig och skulle inte över min döda kropp vaccinera mina barn mot covid-19. 

Jag har inte heller tagit då jag är orolig för biverkningar och önskar det vore säkrare helt enkelt. Men just nu är det ju iaf så krångligt att ens få vaccin. Vad är det som gör att du inte vill ta?
  • Anonym (Y)
    Anonym (M) skrev 2021-10-13 01:56:28 följande:

Du är inte orolig för biverkningar av covid, som tex långvarigt nedsatt lukt- och smaksinne?

Jo, jag är jätteorolig för covid. För mig känns det lite som att välja mellan pest eller kolera, jag har hjärtproblem och regionen erbjuder bara Moderna av nån konstig anledning, man undrar ju om alla under 30 ens kan vaccinera sig just nu. Man gick i somras ut med att man skulle enbart erbjuda Moderna.
  • Anonym (Y)
    klyban skrev 2021-10-13 10:28:59 följande:

hade du haft en vågskål med av bestående biverkningar, så hade den med COVID-19 slagit rätt genom bordet och den med vaccinens bi verkningar rätt upp i luften.

Det är en GIGANTISKT skillnad i biverkningar på de två.

Jag undrar hur många postcovid diagnostiserade vi har nu, någon som vet?

I somras var de 25000, så det bör vara mer mot 35000 nu, kanske tom 40000.

Modernas dos är väldigt stark, och Moderna har hela tiden haft att man ska följa utvecklingen som villkår, och det blev så att Moderna inte lika lämpligt för de yngre.

Därför man flagade upp ½ dos.

Och de med immun problem tex organdonatorer, de skulle fått en hel dos ändå.

Om de skulle erbjuda vaccin i närheten av där jag bor och det är Pfizer så skulle jag ta det nu. Men ta ledigt 4 timmar från jobb och krångla med bussar och inte veta om jag ens får nåt vaccin, där är jag inte riktigt beredd än.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?