Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vågar ni vaccinera er mot covid?

EpicF skrev 2021-09-09 10:17:14 följande:
    För mig existerar tråden i allra högsta grad och jag skriver i den och läser det som skrivs. Vad det gör för dig vet jag inte.

Jag har aldrig påstått att vaccinet inte fungerar tillräckligt bra. Det är något du har fått för dig.
    Jag råkade hitta inlägget:

Du skrev så här  (0907  19.46): 

"Desinformationen?

Om vi hade blivit immun hade vi inte haft så många fillvsccinerade som fått covid-19 och inte heller så många återfall av covid-19."

Det tolkar jag som att du påstår att vaccinet inte fungerar som det ska när du klagar över att "så många" har fått covid ändå. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2021-09-09 06:57:06 följande:

Är procent så svårt och förstå för dig?
    Vem har sagt att inte gruppen kan utveckla sjukdom?
    Undrar då vi säger att det är 10-35% som gör.
    65-90%...immunitet, högre skydd mot svårt sjukdomsförlopp, postvcovid ett ökat skydd med50% för de få som smittas.
    osv...

Nyss argumenterar du för ordet betydelse och ignorera procentsatsen, och nu ska vi ignorera procentsatsen för att vissa blir smittade, ja, det är var procentsatsen berättar, en del kan bli smittade, andra inte.
    Detta är väldigt simpelt faktiskt, sen vem som smittas och inte smittas av dessa procentsatser, ja, det är en gåta för oss alla.
    Och hade inte den gåtan funnits, så hade ju vi gjort vaccinen till 100%, men det faller ju under självklart.

AndreaBD skrev 2021-09-08 22:48:33 följande:
    Den säger hur många som ligger på IVA och hur många av dessa som är vaccinerade. 

Okej, jag börjar förstå vad du menar (svårt nog eftersom du inte lyckas förklara det alls). Men tänker inte du lite fel där? Om folk blir immuna - och jag har gett 4 länkar som bekräftar att de blir det, så blir det ju också så att dessa inte hamnar på IVA.

Dvs. både om skyddar mot svår sjukdom eller om folk blir immuna - båda leder ju till att det finns mest inte vaccinerade människor på IVA.

Dock påstod du ju DÅ att vaccinen INTE fungerar tillräckligt bra, därför skickade påven den länken - för att motbevisa det. Så nu har du ändrat åsikt helt där. 

JAg får den klara känslan att man tar den gruppen som inte får en immunitet, och vill göra det till desinformation och INGEN får en immunitet.
    Denna procentsats verkar var det mest svåra på jorden för vissa, där de berättar nej, jag förstår inte procentsatser, för det är vad svaren berättar.

Det mest udda är det sen när man springer till ordboken, och berättar nej, procentsatsen som är påkopplad för beskriva nivån av immunitet, "den vill jag inte veta av!!", det är de sfvaren vi får om immuniteten.

Och sen säger de att de inte ger desinformation, immun och procentsatser verkar svåra saker för en del.

Ser nu att de som har problem att få antikroppar pga dålgit immunförsvar, de ska få en spruta till redan nu och får man se om det tar då
    Då detta är en känsligare grupp för COVID-19.

Det är ett argument man hör mer än en gång, dock är den bara av den semantiska arten och en havererad sådan och pga de ignorerar just att en person är antingen immun eller inte immun.(Vilket inte borde vara en svårighet för de att förstå, och med tanke de diskuterat ordet immun innan och ignorerat procentsatsen, och nu vet dom inte när man plockar ut en enskild person.)

Och plockar man ut enskilda personer, så kan man påstå exakt vad man vill, och vad skulle syftet vara med det utom desinformation?

EpicF skrev 2021-09-08 23:12:33 följande:
    Påstod jag att vaccinen inte fungerade tillräckligt bra? Var då?

Det är ofta ingen förstår vad du skriver, då du låtsas om du inte säger saker och när du insett hur galet fel det blev.
    Som tex vattkoppor som det mest övertydliga du gett där.

Dock vet vi hur bra vaccinen fungerar och räddar liv, så det vet vi du aldrig kan ha sagt något annat att det gör och i en MASSIV skala Katt

Men det vet vi skett många ggr i tråden redan.

Är lite fundersam på detta med procentsatser, inte visste jag det var så svårt för vissa.

Vem förstår inte text om ett specifikt vaccin ger en immunitet på tex 75%, och att detta innebär då att 25% blir smittade, och 75% blir inte.

Och vad tror man säga genom plocka ut enskilda exempel och säga, den personen kan bara bli smittad eller inte, som det vore nått som någon ens ifrågasätter att det är så.
    Verkar som procentsatser på grupp är för svårt för en del och förstå begreppet och vad det innebär.
    Men kanske därför de inte vill vaccinera sig, de vill vara 100% säkra på att få COIVD-19 och kasta tärningen med mer sidor som det står skador, död, än för de vaccinerades tärning som berättar mindre skador och extremt mindre död.

Vi får se om siffror på vem som vågat ta vaccinen kommer ut idag, de hoppade över igår av någon anledning(Sist var det oväder/strömavbrott som orsaka en försening.).
    Ser även att ovaccinerade är EXTREMT överrepresenterade inom IVA-vården, vilket även resten av världen också återger också.

Jag blir inte klokare tyvärr. En sak som vore hjälpsam - om någon kunde ta det enkelt, i en översiktlig form, så som:

procentsiffror om vaccinets effekt:  hur många av 100 personer smittas INTE

procentsiffror om hur många som skyddas från lätt sjukdom:   Se ovan

procentsiffror om hur många som skyddas från svår sjukdom: 

De här personerna är inte immuna, de kan smittas, de kan föra vidare smitta (kanske inte lika mycket som ovaccinerade), men de blir inte svårt sjuka. 

Immunitet:  Man kan inte smittas. Den kan vara livslång, eller bara en viss tid. Man kan inte heller föra smitta vidare. 

Rätta gärna om något inte stämmer! 

Exempel: I den här artikeln säger man bland annat att Modernas vaccin skulle till 90 % förhindra smitta och till 95 % förhindra svår sjukdom:

"How well it works: Greater than 90% efficacy against cases of COVID-19 and more than 95% against severe cases, with approximately 6 months median follow-up after the second dose, according to the company."

Comparing the COVID-19 Vaccines: How Are They Different? > News > Yale Medicine
  • AndreaBD
    Anonym (Virrvarv) skrev 2021-09-09 10:15:57 följande:

Hur många sprutor kommer ni ta? Om de fortsätter tex till 5 st...eller stannar ni vid 2 st?

Jag tror inte att det blir fler än 2. Bara folk med svag immunförsvar behöver en tredje. Sedan räknar jag med att få ta en ny spruta (jag tror det räcker då med en ) en gång om året ungefär. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-09-09 13:56:37 följande:
    Läs vad som står. "Om vi hade blivit immun hade vi inte haft så många fillvsccinerade som fått covid-19 och inte heller så många återfall av covid-19"
    Jag läser faktiskt det som står. Och enligt min tolkning betyder det att du är överraskad över hur många som blev smittade och tycker att det inte talar för immunitet. 

Men man vet ändå inte vad du verkligen menar, för du brukar ju inte förklara heller. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2021-09-09 13:46:24 följande:
    Problemet med att säga något helt säkert om vaccinernas funktion är att studierna av naturliga skäl utförts under en begränsad period och med ett begränsat antal deltagare. Man har inte heller aktivt försökt smitta studiedeltagarna med virus, utan sett vad som händer när de "lever som vanligt"/samma restriktioner som ovaccinerade.

Resultatet av studierna kan bara ge en ögonblicksbild.
    Tex (påhittade siffror):
    - 30000 människor vaccineras
    - 30000 människor får koksalt istället för vaccin.
    En viss tid går (tex 3 månader)
    Man kontrollerar hur många i vardera grupp som insjuknat i covid.

Då kan resultatet tex bli (igen, påhittade siffror):
    Vaccingruppen: 300 sjuka (1%), varav 9 (0,03%) inlagda på sjukhus, ingen inlagd på IVA
    Koksaltgruppen: 3000 sjuka (10%), varav 300 (1%) inlagda på sjukhus, 30 st (0,1%) på IVA

Vaccingruppen: 29700 har klarat sig från infektion
    Koksaltgruppen: 27000 har klarat sig från infektion

Här kan man se att vaccinet verkar ha effekt att skydda från svår sjukdom (IVA-vård, samt i viss mån sjukhusvård), och man kan se att betydligt färre vaccinerade blir sjuka jämfört med ovaccinerade.

Om 2700 fler blir sjuka i den ovaccinerade gruppen - innebär det att ungefär 2700 st i den vaccinerade gruppen blivit immuna?
    Antagligen finns immunitet hos många av dessa, liksom hos majoriteten individer som en gång haft covid.
    Vet vi säkert? Nja, det kan ju hända att 2300 av dessa blir sjuka månaden efter studiens avslut, alternativt att alla 2700 blir sjuka om de spenderar en timma i ett sovrum med en mycket smittsam covidsjuk person.

Svaret på "hur många av 100 personer smittas INTE" och "hur många som skyddas från lätt sjukdom" blir ungefär detsamma. Om en studie visat att 92 av 100 inte smittas under studietiden så är det dessa 92 av 100 som skyddas även mot lätt sjukdom. Under studietiden.

Hur många skyddas från svår sjukdom? Om 8 av 100 blir sjuka men ingen får svår sjukdom behöver man veta hur många ovaccinerade av 100 som normalt sett får svår sjukdom. Jag vet inte de siffrorna, men låt oss säga att det är 10% av de insjuknade. Då skulle normalt sett 0,8 av 8 st få svår sjukdom, dvs ca 1 st. Denna skyddades då från svår sjukdom av vaccinet.
    Tar vi istället 1000 sjuka personer har vi 10 st skyddade från svår sjukdom, och 100 000 sjuka personer blir det 1000 st som skyddas från svår sjukdom.
    Därtill finns sannolikt ett skydd mot post-covid, men det har inte studierna fokuserat på.
    Okej. Detta kan ju vara en anledning till att man uttrycker sig så försiktigt som man gör. Du tvivlade lite på detta, men det är så att varken FHM eller WHO säger tydligt att det uppenbarligen finns en stor andel som inte smittas alls. Jag tänkte att de kanske tycker det är för komplicerat för vanligt folk och de vill inte lova för mycket. Men enligt det du säger så att det är väldigt svårt att veta säkert. 

Jo, jag hade också tänkt på det där med tidsfaktorn. Diskuterade det nyss med ... minns inte nicket nu.... Vi kom ju också fram till det då, att man inte vet något om långtidsaspekten. Det bör förresten inte avskräcka någon från vaccinationen. Det värsta som kan hända är ju att det inte är så effektivt som man trodde.

Som jag förstår så har vi både de som helt enkelt inte haft tillfälle att bli smittade, och sedan vet vi inte heller om de som är lätt sjuka hade varit svårt sjuka annars. Vi har ingen riktig bra kontrollgrupp där. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2021-09-09 19:19:03 följande:

Svårt och svara på något som jag inte ens visste existera innan nästa sida.
    Men ska jag förklara procentsatser för dig?
    En udda sak är att så många vill diskutera en enskild person, med den kan man berätta vad man vill med och då kommer man aldrig fram till något och nivå av immunitet för gruppen.

Men det visste du redan.

Den fanns inte heller. Jag vet inte heller vad jag skulle ha ställt för fråga. Jag försökte bara att börja sammanfatta enkelt och översiktlig, hur läget ser ut.
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2021-09-09 19:49:03 följande:
    Vad tyckte du om klybans enkla och översiktliga förklaring då? Klarnade det för dig när du läste den?
    Han visste inte vad han skulle svara på och jag vet inte heller vad du syftar på. Jag började att sammanfatta vad vi vet säkert om vaccination, så att man inte pratar förbi varandra, och bad alla (inte bara Klyban, men det kanske var otydligt) bidra om de kommer på något eller rätta mig ifall något inte stämmer. Och det gjorde M. Visserligen inga nya punkter och inte heller någon direkt rättning, men han påpekade att vissa delar är ganska osäkra, dvs. att man inte kan vara helt säker på dessa saker än. Och det är ju bra att veta.
  • AndreaBD
    klyban skrev 2021-09-09 19:46:23 följande:

Sedär, men det är skumt när någon svarar på ett inlägg som kommer ifrån en annan sida, och vill ha svar på något som finns på nästa sida Flört

Men du har rätt, det bör staplas upp på ett enklare sätt och med tanke på hur svårt en del har för denna procentsats och hela tiden önskan att prata om en enskild person och om hur denna bara skulle vara immun till 90% och fast än man pratar om gruppen.
    Detta är väldigt märkliga saker de säger, svårt och förstå hur man ska nå fram till någon som inte förstår vetenskapen pratar om och dessa procentsatser.

Och fråga på bara, du vet jag svarar gärna om jag kan och sakligt.

Nä... som sagt, det handlade inte om någon fråga, jag tänkte mest att man lätt pratar förbi varandra och om man nu bryter ner det till enkla definitioner, DÅ kan ju folk säga ifall de inte håller med om en definition, och då visar det sig i regel lättare var missförståndet ligger.

Så här är det läge för Epic att bestrida dessa punkter. För om de stämmer - då stämmer det ju så. 
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2021-09-09 20:17:36 följande:
    Det var aldrig tal om att de skulle ha fortsatta restriktioner. 
    Han menar nog att Tegnell sa på pressträffen att man kommer att behöva ha restriktioner för de som inte är vaccinerade.

Vilket jag tycker är utmärkt! Det är de som inte vill vaccinera sig - då får de väl ta inskränkningarna. Personligen kommer jag dock att vara lite försiktigt trots allt.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-09-09 20:25:41 följande:
    Och ändå så förstår du inte vad som står?

Vad jag menar står svart på vitt.
    Det som står svart på vitt kan tolkas på många olika sätt. Framför allt du har en förmåga att uttrycka dig så vagt som bara möjligt. Ingen kan läsa tankar, vi vet därför inte vad du menar exakt. Men jag ska som sagt låta blir att lägga möda på det. Det är nämligen DITT ansvar att uttrycka dig så att det är begripligt. 
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?