Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vågar ni vaccinera er mot covid?

EpicF skrev 2021-09-08 18:17:28 följande:
    Naturligtvis den länken som var lagt i tråden och som visar på att vaccinet fungerar som det ska och att det är mindre folk på iva nu.
    Det säger INGENTING. Obegripligt. Vem, när? 

Antagligen Påvens länk, för du har ju inte gett några. Men den motsäger ditt påstående. Den visar ju att de allra flesta som blir svårt sjuka är ovaccinerade.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-09-08 17:41:36 följande:
    Jo, det är sant.
    Svart är vitt - som vanligt. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-09-08 18:28:45 följande:
    Det enda siffrorna säger är hur många doser som har givits. Ingenting annat.
    AndreaBD skrev 2021-09-08 18:21:17 följande:

Det säger INGENTING. Obegripligt. Vem, när? 

Antagligen Påvens länk, för du har ju inte gett några. Men den motsäger ditt påstående. Den visar ju att de allra flesta som blir svårt sjuka är ovaccinerade.

Jag tycker påvens länk säger endel. Du verkar inte ens ha läst den. Och nej, den motsäger inte litt påstående.

Vaccinet är till för att motverka svår sjukdom vilket länken visar fungerar.
    Den säger hur många som ligger på IVA och hur många av dessa som är vaccinerade. 

Okej, jag börjar förstå vad du menar (svårt nog eftersom du inte lyckas förklara det alls). Men tänker inte du lite fel där? Om folk blir immuna - och jag har gett 4 länkar som bekräftar att de blir det, så blir det ju också så att dessa inte hamnar på IVA.

Dvs. både om skyddar mot svår sjukdom eller om folk blir immuna - båda leder ju till att det finns mest inte vaccinerade människor på IVA.

Dock påstod du ju DÅ att vaccinen INTE fungerar tillräckligt bra, därför skickade påven den länken - för att motbevisa det. Så nu har du ändrat åsikt helt där. 
  • AndreaBD
    ds3 skrev 2021-09-08 20:56:51 följande:

quote=81364866][quote-nick]Anonym (Moa) skrev 2021-09-08 20:03:49 följande:[/quote-nick]Du menar på fullt allvar att ingen kan bli immun av vaccinet eller av att genomgå en Covid-19 infektion.

Kan du länka till någon källa som stödjer ditt påstående?[/quote]

Immunitet betyder inte att man inte kan bli infekterad däremot minskar det risken för att utveckla sjukdom.

Immunitet används ofta med en procentsats inom sjukvården vilket egentligen blir fel när det översätts i media då "immun" är lika med ett 100% skydd för många.

Huruvida det finns någon människa som har ett 100% skydd mot covid är det ingen som vet, skulle vara ett ganska groteskt försöksexprement att utsätta någon för. Däremot finns immuna, vilket följs av en procentsats på immunitet.

Det där låter inte rätt. Antigen är man immun eller så är man det inte. Man kan vara immun en viss tid, dvs. immuniteten kan försvinna igen. Men man kan per definition inte vara delvis immun. Då är man inte immun utan bara skydda från svår sjukdom.

I en del texter pratar man om att många skyddas från svår sjukdom, sen står det att en stor andel även skyddas från lättare sjukdom, och det är just de senare som då är immuna. 
  • AndreaBD
    ds3 skrev 2021-09-08 22:39:28 följande:
    Vem har försökt ändra procentsatsen?

Går efter studien.. Man är immun till 65-90%, det är inte detsamma som att 65-90% av gruppen inte kan utveckla sjukdomen utan ett 65-95 %skydd mot sjukdomen.

Förstår skillnaden?
    Nej, vad jag har förstått så är det tvärtom. 65 - 90 % av gruppen smittas inte av sjukdomen. Enskilda personer kan inte vara delvis immuna per definition. Även om jag kan tycka att man borde kunna tänka så också. Men det har sagts här tidigare att det inte fungerar så? 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-09-08 23:12:33 följande:
    Påstod jag att vaccinen inte fungerade tillräckligt bra? Var då?
    Nej, nu orkar jag inte leta upp det. Du bör nog uttrycka dig tydligare.... om du verkligen menar något annat än vad det låter som, och inte bara ändrar åsikt, när du motbevisas.
  • AndreaBD
    Anonym (Virrvarv) skrev 2021-09-09 08:37:12 följande:

Jag har inte vaccinerat mig ännu, är rädd för viruset men även rädd för sprutan. Undrar hur det påverkar fertiliteten, många kvinnor rapporterar om rubbningar med mens osv. Hur påverkar vaccinet på lång sikt, ingen som vet. Vet inte alls hur infektionen skulle slå mot en heller, alla kommer nog förr eller senare få den...

Sen hör jag om vaccinerade som hamnar på iva, men det mörkar media? Börjar mer å mer bli liksom skeptisk.. varför kommer inte hela sanningen fram?

Tog svininfluensa vaccinet och tagit vaccin i allmänhet genom åren men detta är inte helt självklart tycker jag..

Det verkar som om du lyssnar på för många tveksamma källor här. Det finns många dumheter ute på nätet. Någon gång har MSB kommenterat det på pressträffarna. Dvs. de har nämnt vilka konspirationsteorier som finns i omlopp som inte stämmer. Det hade varit en bra idé att göra det fler gånger. Själv har jag lyssnat på några diskussioner/program ifrån utlandet där experter har svarat på frågor om sånt. Då behövde jag inte längre fundera på dem.

Det finns egentligen ingen anledning varför det skulle påverka fertiliteten. Och medier har absolut inget intresse av att mörka sånt. Enskilda kan hamna där, men det borde hända sällan. Inget vaccin är 100 %, men det ska ju ändå skydda med över 90 %. Det här är ju viktigare än svininfluensavaccinet. Den var ju bara en variant av influensa, som kanske inte kommer tillbaka? Influensa generellt har ju funnits länge, men det är ju olika varje år. Så svininfluensa var kanske ett problem för bara en vinter.  Covid får vi nu leva med, den stannar kvar. Därför är det viktigt att vaccinera sig.
  • AndreaBD
    ds3 skrev 2021-09-08 22:39:28 följande:
    Vem har försökt ändra procentsatsen?

Går efter studien.. Man är immun till 65-90%, det är inte detsamma som att 65-90% av gruppen inte kan utveckla sjukdomen utan ett 65-95 %skydd mot sjukdomen.

Förstår skillnaden?
    Men det håller inte. Engelskspråkiga källor brukar ofta skilja mellan att det skyddar mot SVÅR sjukdom, eller att det skyddar även mot lätt sjukdom och så anger man olika procentsatser för dem två. Och vad innebär det? Att man skyddas mot lätt sjukdom innebär ju att man skyddas från att smittas överhuvudtaget. 

Jag hade några länkar som jag ställde in igår - där beskrevs detta. 

Sedan kan jag tycka att det är jättedumt att man inte uttrycker sig lite tydligare. Men uppenbarligen tror man att folk kan missförstå annars. Men det gör de ju nu ändå.
  • AndreaBD
    ds3 skrev 2021-09-09 09:14:57 följande:
    Det är sant, men om vi tar samma grupp och utsätter dom för smitta upprepade gånger är det inte samma 65-90% som förblir friska om och om igen. Därav finns det inget 100% skydd.

Att man får ett delvist skydd borde väl vara rätt självklart idag då sjukdomsförloppet blir lindrigare när det inträffar.
    klyban skrev 2021-09-09 06:57:06 följande:

Är procent så svårt och förstå för dig?

Vem har sagt att inte gruppen kan utveckla sjukdom?

Undrar då vi säger att det är 10-35% som gör.

65-90%...immunitet, högre skydd mot svårt sjukdomsförlopp, postvcovid ett ökat skydd med50% för de få som smittas.

osv...

Nyss argumenterar du för ordet betydelse och ignorera procentsatsen, och nu ska vi ignorera procentsatsen för att vissa blir smittade, ja, det är var procentsatsen berättar, en del kan bli smittade, andra inte.

Detta är väldigt simpelt faktiskt, sen vem som smittas och inte smittas av dessa procentsatser, ja, det är en gåta för oss alla.

Och hade inte den gåtan funnits, så hade ju vi gjort vaccinen till 100%, men det faller ju under självklart.

JAg får den klara känslan att man tar den gruppen som inte får en immunitet, och vill göra det till desinformation och INGEN får en immunitet.

Denna procentsats verkar var det mest svåra på jorden för vissa, där de berättar nej, jag förstår inte procentsatser, för det är vad svaren berättar.

Det mest udda är det sen när man springer till ordboken, och berättar nej, procentsatsen som är påkopplad för beskriva nivån av immunitet, "den vill jag inte veta av!!", det är de sfvaren vi får om immuniteten.

Obeskrivligt svammel, men vi säger så..
    Nu kommer du in på sannolikhetsräkning. Hur stor är risken att drabbas om man utsätts flera gånger? Ökar risken? Den borde göra det, rent logiskt, men om vi tänker procentuellt.... 

Allt hänger ju på över hur lång tid man utvärderar detta. Om det är skillnad om man utsätts en gång för risken att smittas eller om man utsätts många gånger, det kan man studera om man observerar under längre tid. Men faktiskt - det är inte precis vanligt att man skulle ha bara mindre risk att smittas? Hur då, att det behövs mer virus för att bli smittad än om man inte är vaccinerad? Visserligen verkar mängden spela en roll med det här viruset, men jag är skeptisk.

Mer sannolikt och mer känd i sammanhanget är ju då att man har ett skydd som avvärjer alla covid-virus (oavsett hur många - nu menar jag inte olika varianter), och då är man immun (runt 70 % av de vaccinerade då). För tillfället. Eller så fungerar det inte helt och hållet, då får man bara en lindrigare covid-infektion (övriga, förutom några få där skyddet inte fungerar alls). 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-09-09 09:33:46 följande:
    Nej, du kommer inte finna de hellre eftersom de påståendet inte existera
    Kanske existerar hela tråden inte? Vi andra har ju svarat på det. Men jag får väl låta bli att svara på det om du ändå inte menar det du skriver eller inte är beredd att stå för det. 
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?