Inlägg från: Anonym (Gravid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gravid)

Vågar ni vaccinera er mot covid?

molly50 skrev 2021-06-21 11:07:52 följande:

Ok. Ja,jag förstår dig.

Jag hade också tvekat i det avseendet.

Nu vet jag inte hur långt gången du är.

Men kanske kan du försöka hålla dig isolerad tills barnet är fött?

Jo, det kan jag ju, träffar extremt få som det är, håller mig på avstånd och jobbar hemma. Jag har levt rätt mkt som många 70+ det senaste dryga året av egen vilja.

Men det är så irriterande, det hade ju varit en fin sak att ge bebisen antikroppsskydd de första månaderna. Jag förstår ju att gravida inte ingår i testgrupper från start, men då halkar även bedömningarna efter. Hur sjutton ska jag väga riskerna att bli smittad när jag inte knappt träffar någon mot risken för en okänd biverkning för min bebis, när det inte finns någon uppgift nånstans om varför det anses säkert för gravida ur det perspektivet? Hur ska jag riskbedöma utan data?
  • Anonym (Gravid)
    molly50 skrev 2021-06-21 13:41:48 följande:

Jag förstår att det är frustrerande.

Och det är ju inte lätt när det inte finns någon bra information man kan läsa.

Jag förstår absolut din tvekan.

Tack. Har skickat frågor och försökt hitta svar med men jag gissar att man är rätt lågprioriterad som enskild privatperson i en pandemi. Hade velat se en bedömning eller resonemang kring varför man inte ser risker för långtidseffekter på barnen. (Jag utgår ju ifrån att man tittat på frågan iaf innan man låtit gravida vaccinera sig, där man gjort det.)
  • Anonym (Gravid)

Såg en kommentar idag om att man inte sett några långtidseffekter på barn av något vaccin som ges till gravida. Dvs att man aldrig sett en effekt knuten till vaccinering lång tid efter på en bebis där mamman vaccinerats som gravid.

Någon som vet om det stämmer?

• Anonym (Gravid)
    molly50 skrev 2021-06-21 15:59:09 följande:

Bra! Hoppas du får ett vettigt svar så du slipper oroa dig.  

Jag med. Jag ser ju stora fördelar med att vaccinera sig som gravid med, att tex inte ha covid när man föder låter ju bra, att bebisen får antikroppar de första månaderna när den är känslig för allt och att man inte är däckad med sämre syreupptag några veckor under sin graviditet - svårt att se att detta kan vara fördelaktigt för barnet.

Sen är det ju inget som säger att man får covid heller såklart dock.

Men jag ser ju fördelarna med att ha ett skydd. Jag vill mest bara känna mig så trygg jag kan att det inte är en risk för barnet i sig...
  • Anonym (Gravid)
    klyban skrev 2021-06-21 21:24:56 följande:

Vaccin skapar inte problem åratal senare och utan visat sig innan.

Med tanke på hur många som dör av COVID-19, så känns det som en viktigare att vara "rädd" för, men du är inte.

Känns som prioriteringsmiss, men ändå säger du att du tänker prioritera.

Nyfiken på detta, finns inget vaccin som givit biverkningar år efter det tagits? Hörde samma idag att inget vaccin finns som givits till gravida och där bekymmer för bebisarna synts långt efter.

Ändå bevakas ju saker långt efter - har för mig att man landade i en slutlig bedömning av svininfluensavaccinet först 7-8 år efter det gavs. Är det bara för säkerhets skull man gör det?

Säger inte emot dig utan är genuint nyfiken.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Vera) skrev 2021-06-22 01:17:56 följande:

Absolut, jag har redan vaccinerat mig.

Jag är mer rädd för den äckliga sjukdomen.

Känner flera unga personer som fortfarande, många månader efter sjukdomen, är personlighetsförändrade, orkar inget, är helt utarmade fysiskt och psykiskt.

Covid-19 kan lätt sprida sig till hjärnan genom luktnerven. Därav du förlorar lukt och smaksinnet.

Källa på det sista?
  • Anonym (Gravid)

Ni som läst mycket om vaccinet och funktionen kanske sett svar på detta någonstans. Hur vet man att kroppen bara skapar ett försvar mot Covid19 med mRNA-instruktionen? Att det inte finns något annat som liknar spikproteinet och som kroppen går igång på och skapar antikroppar emot? Är det så specifikt som protein?

• Anonym (Gravid)
    AndreaBD skrev 2021-06-22 08:36:44 följande:

Nej, jag håller inte med. Det finns befogad rädsla, om det nu skulle finnas farliga biverkningar i en omfattning där det faktiskt kan drabba en. Det finns helt obefogad rädsla - om folk t.ex. går på ren desinformation (där skulle det verkligen hjälpa med rätt information). Och det finns överdriven rädsla, som i det här fallet, och där KAN det hjälpa att sätta det i rätt perspektiv, alltså t.ex. om det inte har större risk än annat som man redan utsätter sig för i vardagen.

Jag håller med om att det finns olika rädslor. Däremot kan flera ju finnas parallellt. När informationen växlat sä mycket som i denna pandemi skapar det också osäkerheter som ger rädslor. Som Astras vaccin som först inte skulle ges över 65, sen till alla, sen bara 65+. Är man äldre kanske man inte har en konstant bevakning på nätet och blir oroad av ändringarna. Som gravid känns det läskigt med ett vaccin som under ens graviditet går från avrått till rekommenderat - samtidigt som att vissa andra länder avråder och vissa rekommenderar.

Det är ju ett nytt virus så informationen uppdateras; men uppdateringarna i sig skapar ju oro och rädsla tänker jag när det ger en känsla av att ävek den senaste rekommendationen kan komma att ändras med.

Tror det är en svårighet i denna pandemi.
  • Anonym (Gravid)
    AndreaBD skrev 2021-06-22 09:07:36 följande:

Jo, absolut. Jag kan förstå att en mycket större osäkerhet om man är gravid. Och det är förstås många osäkerheter. Det är också att det där viruset verkar så mångsidigt och oberäknelig. 

Så är det. Tror det är delar i det som skapat rädslor med, allt som hela tiden har ändrats. Tydlighet underlättar ju ofta i trygghetsskapande, rent allmänt.

När frågor möts av ett ?inget tyder på något annat? eller ?det man hittills vet visar på? så är det inte konstigt att det upplevs mer skrämmande än ett ?såhär funkar det?. Särskilt när då vissa saker ändrats snabbt.

Sen går det ju inte i dagsläget med ett nytt virus som inte beter sig helt som man trott och ett vaccin som man inte heller haft förr. Men osäkerheterna uppstår ju ändå av det läget, tror jag.

Som gravid vill jag göra det bästa för mitt barn i magen. Men när det valet är förknippat med osäkerheter enligt ovan blir jag rädd att ta fel beslut helt enkelt. Tror många tänker lika kring diskussionen med vaccination av barn - är det bättre att vaccinera dem och få ned smittan och inte riskera de sjukdomar vissa barn fått, eller är det bättre att avstå eftersom de inte blir så sjuka i nästan alla fall, så nytto/risken är knepigare för dem själva (och oron lägre att som förälder välja fel).

Men - trots all ovan så är väl vad jag fattar det vaccinationsgraden jättehög i Sverige nu?
  • Anonym (Gravid)
    AndreaBD skrev 2021-06-22 10:09:36 följande:

Jo, det tror jag att de flesta vaccinerar sig.

Har också förstått det som så, att det är långt många fler än vid tex svininfluensaviruset.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?