Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vågar ni vaccinera er mot covid?

EpicF skrev 2021-08-25 17:17:03 följande:
    Kvaksaöverilagrn är något helt annat och har inte med yttrandefrihet att göra. Du planar ihop två helt olika begrepp.
    Stämmer inte. Nu finns inte kvacksalverilagen kvar utan den ersatts av patientsäkerhetslagen:

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/patientsakerhetslag-2010659_sfs-2010-659

Där står det bl.a.

"
    6 kap. Skyldigheter för hälso- och sjukvårdspersonal m.fl.

Allmänna skyldigheter

1 §   Hälso- och sjukvårdspersonalen ska utföra sitt arbete i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet."

Då passar ju det han skrev!

• AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-25 22:27:58 följande:
    Fast nej, det är fortfarande inte samma sak. Kvackalverilsgen (den gamla, det stycket som numera finns i patientsäkerheteslagen) kan inte åberopas i detta tillfälle. Eftersom den inte har med yttrandefrihet att göra. Det är stor skillnad på att tro sig behandla cancer med vattenutspedda örter och att ha åsikter om ett vaccin.
    Yttrandefrihets begränsas förstås precis där - när man agerar emot bestående lagar. 

Och jag tror inte att vårdpersonal som tror på homeopati (vilket du verkar syfta på) ses som ett allvarligare problem som de som är emot att vaccinera sig. Och framför allt så spelar det ingen roll vad det handlar om, utan skillnaden är ju om man bara tycker något som privatperson, eller om man rekommenderar det när man jobbar med patienter. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-26 10:51:41 följande:
    Jag har aldrig påstått att folk kommer dö av vaccinet om 10-15 år. Det har du fått om bakfoten. Jag slrev däremot att vi inte vet vilka biverkningar som kan komma efter 10-15 år. Vi vet heller inte om det kommer att vara farligare än skälva sjukdomen, eftersom vi inte har något långtidsstudier. Det är något tiden får utvisa.
    Så om 10 - 15 år , när vi har långtidsstudier, så upptäcker vi plötsligt att vaccinen skulle ha dödat fler människor än sjukdomen? Det är det du säger! Och det är helt absurd! 

Biverkningar har man i regel ganska omgående. Biverkningar efter flera år är ytterst sällsynta och har aldrig förekommit med vacciner (då räknar jag inte narkolepsin som en direkt biverkning, då den bara har utlöst, men inte orsakat sjukdomen). Det man ser med långtidsstudier är snarare att man ser mer exakt vilka mindre biverkningar folk kan ha haft, utan det var någon större grej då. 
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-26 16:51:45 följande:
    Dödat flera personer? Jag har aldrig påstått att vaccinet skulle ta död på flera personer. Varken om 1 år eller 10-15 år.
    Du har sagt att vi inte kan veta ifall det dör fler av vaccinet än av sjukdomen. Och den enda möjligheten hur det skulle kunna ske är ju om 15000 personer skulle dö av vaccinen. Så, du påstår att det skulle kunna hända? Och kanske först efter 10 - 15 år? Det är ju fullständigt omöjligt!

Här är vad du skrev:
    EpicF skrev 2021-08-25 12:27:59 följande:
    Vaccinets biverkningar och om biverkningar skulle kunna vara farligare än själva covid-19r något vi kan f veta om 10-15 år.
  • AndreaBD
    EpicF skrev 2021-08-27 01:45:25 följande:
    Om du läser vad jag skrev så ser du att jag aldrig påstått att man eventuellt kan dö av vaccinet eller att flera kommer att dö av vaccinet än sjukdomen.
    Vilken annan tolkning kan finnas? Förklara då vad du menar med att vaccinet skulle kunna visa sig vara farligare än sjukdomen? Av sjukdomen kan man dö. Det är det farligaste. Menar du att det finns något ännu farligare?  Något annat farligt? 

Du får börja ta lite ansvar för det du skriver. Om inte död, vad annars menar du med farligare?
  • AndreaBD
    Anonym (Nejnej) skrev 2021-08-26 21:13:06 följande:
    Så du menar att vi skulle haft hade en extrem underdödlighet om vi inte hade haft covid? Låter det sannolikt? 

Nej, faktum är att dödfallen pga cancer och hjärtkärlsjudomar mm varit lägre än normalt under 2020. Hur tror du det kan komma sig? Många multisjuka har helt enkelt dött av/med covid istället. 

Jo, så är det säkert, att många multisjuka har dött av/med covid istället. Men det finns ändå många OCKSÅ som har dött i onödan. 
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2021-08-27 09:00:36 följande:
    I alla fall tycker du och din kompis så i den här tråden. I tråden jag startade som ni sedan helt övertog tyckte ni att det inte fanns någon anledning att vara kritisk alls eftersom de döda skulle ha dött ändå. Överdödligheten var inget att uppröras över. 
    Och det är ju inte alls konstigt. Här får vi extrema åsikter åsikter från ett helt annat håll.  Här ska man plötsligt acceptera att tusentals dör hellre än att vaccinera sig. En helt annan utgångspunkt.

Då var det fråga om vi kan riskera lägga ner hela samhället i en lockdown där vi sedan kan ha folk som dör av annat istället, allt ifrån psykiska kriser till cancer (för att folk inte kommer till läkare). OCH får vi då verkligen färre döda? 
  • AndreaBD

Kanske var det inte rätt formulerad att de skulle ha dött i onödan. Jag menade snarare i förtid. Alltså folk som var friska och som inte hade dött utan denna virus.

• AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2021-08-27 11:49:48 följande:
    Jag tycker att det är du och naturvetenskapsmannen som står för de extrema åsikterna och kappvändandet. 

Jaha... så regeringens och myndigheternas åsikter är extrema? Och vad är det för fel med vetenskap, forskning, etc.? 

Som sagt, jag vänder inte kappa, jag står i mitten, bland olika sorters extrema på utkanterna. 

• AndreaBD
    klyban skrev 2021-08-27 12:17:26 följande:

Jag misstänker att det är liknande antivaccers på bägge och diskuterar, dock GIVETVIS inte exkluderat på över/underdödligheten, där finns det mer parter som diskuterat.

Jo, det tror jag också. Men de är förstås överallt där det diskuteras covid-19. 
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?