Anonym (Gravid) skrev 2021-09-17 08:55:50 följande:
Låter helt logiskt för mig givet den extrema press i samhället som nu finns på att vaccinera sig. Gör man inte det är man i måmgas ögon inte värd vatten, är en foliehatt som går in för att ha ihjäl andra, som inte borde få vård, inte borde få delta i samhället. Borde kanske bli av med jobbet. Är ett avskum, idiot, egoist, och konspirationsteoretiker utan verklighetskoppling.
Det är ett tryck som är otroligt. Det finns en frihet att välja men att mötas av ovanstående varenda minut gör att frivilligheten nöts ned.
Det här är något jag tänker på - om det visar sig att någon fått skador i framtiden, kommer man hävda (som du gör) att vadå, det var helt frivilligt ju? Trots att alla stod runt och ropade på personen att vaccinera sig.
Har själv valt att vaccinera mig, för mig såg jag (och bedömde tillslut) att riskerna med covid var små men olustiga, och jag vill minska risken för de äldre kring mig. Men trycket för den som vill välja något annat är extremt nu.
Jag håller inte med om att det är så det ser ut.
De som är för vaccin i denna tråd till exempel försöker väl länka till forskning, inte skrika okvädningsord. Att skriva otrevligheter blir förhoppningsvis också rapporterat och bortplockat.
Är en ovaccinerad utsatt för sådant varje minut? Var måste man berätta att man är ovaccinerad?
Men de, i denna tråd, som påstår vissa saker väldigt säkert blir självklart efterfrågade om länk som stödjer påståendet (oftast ges det ju tyvärr inte), hur ska man annars kunna validera och fundera?
Ska man lite blint på någon bara för den säger "jag jobbar inom vården"?