Vågar ni vaccinera er mot covid?
Anonym (Gravid) skrev 2021-06-22 09:29:55 följande:
Så är det. Tror det är delar i det som skapat rädslor med, allt som hela tiden har ändrats. Tydlighet underlättar ju ofta i trygghetsskapande, rent allmänt.När frågor möts av ett ?inget tyder på något annat? eller ?det man hittills vet visar på? så är det inte konstigt att det upplevs mer skrämmande än ett ?såhär funkar det?. Särskilt när då vissa saker ändrats snabbt.
Sen går det ju inte i dagsläget med ett nytt virus som inte beter sig helt som man trott och ett vaccin som man inte heller haft förr. Men osäkerheterna uppstår ju ändå av det läget, tror jag.
Som gravid vill jag göra det bästa för mitt barn i magen. Men när det valet är förknippat med osäkerheter enligt ovan blir jag rädd att ta fel beslut helt enkelt. Tror många tänker lika kring diskussionen med vaccination av barn - är det bättre att vaccinera dem och få ned smittan och inte riskera de sjukdomar vissa barn fått, eller är det bättre att avstå eftersom de inte blir så sjuka i nästan alla fall, så nytto/risken är knepigare för dem själva (och oron lägre att som förälder välja fel).
Men - trots all ovan så är väl vad jag fattar det vaccinationsgraden jättehög i Sverige nu?