Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vågar ni vaccinera er mot covid?

Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 18:01:23 följande:
    Naturligtvis kan man förvänta sig femårsstudier och tioårstudier före man försöker använda preparatet unga människor och barn! Jag kan förstå att man använder nödgodkända preparat på riskgrupper som löper en stor risk att dö av viruset. Men att ge detta till människor som har all anledning att anta att de klarar infektionen utan några större problem, är huvudlöst! Det är som att hela världen har blivit psykotisk. 
    Ingen av vaccinerna är nödgodkänd. Antigen har du missat hela debatten i höstas om man skulle nödgodkänna eller vänta och går igenom den vanliga processen, eller så vill du vilseleda folk. Man bestämde sig ju för att vänta, medans  USA och England redan började vaccinera. 
  • AndreaBD
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 18:14:56 följande:
    Vad menar du? De är lika godkända här som där och man har frångått kraven på långtidsstudier. 
    Det finns inget sånt krav! 
  • AndreaBD
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 18:17:16 följande:
    Nej. Detta är helt felaktigt. Vektorvaccinerna använder inte avdödade patogener. Man använder DNA. 
    Okej, men det är ingen ny metod. Det är den metoden som man har använt den senaste tiden. 
  • AndreaBD
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 18:40:41 följande:
    Det normala är att man ser till ett vaccins effekter och biverkningar under en längre tid. Och detta är inte ens ett vaccin, så som vi känner till vacciner. Detta är något nytt. 
    Man följer upp under tiden man vaccinerar. Hur skulle man annars göra, vi behöver ju det nu och inte om 5 eller 10 år. 

liu.se/nyhet/hur-kunde-det-ga-sa-snabbt-att-fa-fram-ett-vaccin-mot-covid-19
  • AndreaBD
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 18:41:28 följande:
    Nämn ett annat vaccin som vi har använt, som använder metoden.
    Som VI har använt. Kanske inte direkt vi, men Ebola-vaccin funkar så. 
  • AndreaBD
    molly50 skrev 2021-06-20 18:30:10 följande:
    Men man kan aldrig veta hur sjuk man kommer att bli om man drabbas av viruset.
    Det finns friska människor som blivit riktigt sjuka,hamnat på IVA, och rentav dött av viruset.
    Den risken tänker i alla fall jag inte ta.
    Så jag väljer hellre vaccinet framför risken att drabbas av viruset.
    Risken för att drabbas av komplikationer av viruset är trots allt större än risken att drabbas av biverkningar av vaccinet.
    Precis. I Tyskland dog en 20-åring som helt frisk, ingen riskgrupp. Viruset hade förstört hans organ. Och en vän till oss har sin bror på IV och det finns inte mycket chans att han överlever. Runt 50 år gammal och inga riskfaktorer.  Lungorna är helt förstörda. 
  • AndreaBD
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 18:46:20 följande:
    Ja, det är helt ok att göra det. Med riskgrupper. Inte med unga friska människor. 
    Hade det varit barn och ungdomar som skulle ha drabbats värst, så hade man börjat med dem. Ska man hellre titta på hur folk blir sjuka och dör??? 
  • AndreaBD
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 18:50:35 följande:
    "Det har tagits fram ett experimentellt vaccin mot ebola som gav mycket lovande resultat i fältundersökningar i Guinea 2015. "

"Vaccinet har använts i stor utsträckning för att bekämpa den pågående epidemin av ebola i Demokratiska republiken Kongo. Världshälsoorganisationen har tillsvidare endast tillåtit användning av vaccinet i nödsituationer."

Så detta vaccin har funnits i 6 år, och det är fortfarande inte tillräckligt godkänt för att användas annat än i nödsituationer. Det kallas ännu för ett experimentvaccin. 

Eftersom det bara funnits i 6 år...
    Det är klart att det inte har funnits jättelänge. 
  • AndreaBD
    Anonym (Edit) skrev 2021-06-20 18:52:17 följande:
    Vad menar du ens med detta? Givetvis kan man ge experimentvacciner till de grupper som riskerar att dö. Men varför fortsätta och ge det till grupper som inte riskerar att dö av sjukdomen? 
    Varför skulle man INTE erbjuda det till folk? Ingen blir ju tvungen. Jag är glad att de gör, för jag har haft covid och trots att jag har haft ett lindrigt förlopp så tycker jag att detta virus är mycket lömskt och man kan lika väl ha otur nästa gång. Som jag skrev tidigare - brorsan till en vän ligger på IVA och lär inte överleva. Finns ingen påtaglig risk att vaccinationsbiverkningar ens skulle vara i närheten! 
  • AndreaBD
    Anonym (Moa) skrev 2021-06-20 20:01:27 följande:

I denna pandemi, där fullt friska personer, långt under 70 år får lugn-skador och en del full friska under 70 år faktiskt dör så tycker du att det vore mer etisk och mer moraliskt att hålla inne med vaccinet som passerat allt (men inte fem och 10 år såklart) i 10 år?

I denna pandemi vi har där, återigen, fullt friska under 70 år riskerar lung-skador ska vaccinet hållas inne med i 10 år?

Japp, en 14-åring som var med på nyheterna, låg på sjukhuset och hade problem med andningen och det tog ganska lång tid tills hon var någorlunda bra igen. Och som sagt, en 20-åring i Tyskland dog (ganska plötsligt).  Och det finns förstås fler.
Svar på tråden Vågar ni vaccinera er mot covid?